Annons

Skillnad att köpa i usa mot sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag ska till new york om 3 veckor och tänkte inhandla lite fotosaker. Jag tänkte köpa en "usa-branded" canon 70-200 2.8L USM och priset är ungefär 1000kr billigare mot om jag köper det på företaget här i sverige..

Vad är skillnaden om jag köper i usa? det är väl worldwide-garanti? vet någon vad de är för salestax när jag handlar hos BHphoto i newyork?

MVH Billy
 
Handlar du i New-York är det väl en 7% sales tax eller nåt sånt, köper du härifrån sverige får du lägga på tull och moms på köptebeloppet+frakten. Undrar om inte Jeppe har skrivit om det i artikeln om att köpa utomlands här på fotosidan.
 
Senast ändrad:
Sales tax i NYC ar 8,375%. Jag kopte en Canon 20D hos B&H. och den har inte worldwide warranty, det har daremot de objektiv jag kopt dar.

MVH Madeleine
 
men när du ska tillbaka till sveariket så ska du nog betala åtminstånde tull och moms på dina inköpta saker... men för att vara säker så kola med www.tullverket.se
förövrigt finns massor av trådar om detta
 
Men om jag tar ur objektivet ur kartongen och lägger det i min fotoväska så syns de ju inte att de är köpt i usa , de vore ju som om jag hade haft med de från första början..

Peter: Jag ska alltså åka till new york och köpa där , inte beställa..

MVH billy
 
Nu när du berättat om dina planer så kan du inte hävda att du varit i god tro. Och underskatta inte tullen; det tar inte många minuter att ta reda på var objektivet är sålt.
 
Kom bara ihåg vad som sagts i femitelva trådar
före denna ang köp i (t.ex) USA. Ha inte kvitton
eller annat i plånbok & fickor som skvallrar om
att du faktiskt köpt prylen ny i USA. Kanske bäst
att skicka hem med post?
 
aake skrev:
Nu när du berättat om dina planer så kan du inte hävda att du varit i god tro. Och underskatta inte tullen; det tar inte många minuter att ta reda på var objektivet är sålt.

God tro eller inte spelar mycket liten roll.

Man åker på tull och straffavgifter även om man varit helt ovetande om reglerna.

Vill man inte göra rätt för sig kan man skicka kvitton och kartonger via post hem till sverige och ha gluggen i fotoväskan.
 
Det viktiga är, att man haft behov på plats av den inköpta utrustningen. Har man således fotograferat med utrustningen ska man inte behöva betala tull eller moms. Man kan då även hemföra kvitton och kartonger med gott samvete. Däremot skall oanvända varor förtullas och beskattas.
 
wirja skrev:
Det viktiga är, att man haft behov på plats av den inköpta utrustningen. Har man således fotograferat med utrustningen ska man inte behöva betala tull eller moms. Man kan då även hemföra kvitton och kartonger med gott samvete. Däremot skall oanvända varor förtullas och beskattas.

Det där var länge sedan det slutade att gälla...

ALLT som kommer in från utanför EU ska tullas (om det inte är tullfria varor) och momsas.

Om det är bagagnat eller nytt eller om du behövt dom elelr ej spelar ingen som helst roll.
 
om vi nu struntar i allt tullsnack och istället tar de här med garanti.. funkar de att lämna in mitt usaköpta objektiv i sverige för garantiutbyte osv?

MVH Billy
 
billyskate skrev:
om vi nu struntar i allt tullsnack och istället tar de här med garanti.. funkar de att lämna in mitt usaköpta objektiv i sverige för garantiutbyte osv?

MVH Billy

Ja, Canon har världsgaranti på objektiv sålänge du köper "USA-Versionen".
Du kan alltså reklamera hos Canon i Sverige om det skulle vara något problem.

Köper du "imported" så har du sannolikt ingen garanti i Sverige.
 
Så fort den här frågan kommer upp så kommer alla skattmasar fram ur gömmorna :)

Skicka hem kartonger och kvitton per post och lägg gluggen i din fotoväska tillsammans men kameran och du är GRÖN !

Skulle tullen lägga ner resurser på att kontrollera alla kamera utrustningar som passerar gränsen varje dag så skulle dom behöva anställa mer personal, och alla resenärer skulle bli vansinniga av att behöva ha med bevis för alla prylar dom köpt i Sverige när dom åker utomlands, det förstår väl dom flesta att det är fullständigt ohållbart, även tullen.
 
Zoso skrev:
Så fort den här frågan kommer upp så kommer alla skattmasar fram ur gömmorna :)

Skicka hem kartonger och kvitton per post och lägg gluggen i din fotoväska tillsammans men kameran och du är GRÖN !

Skulle tullen lägga ner resurser på att kontrollera alla kamera utrustningar som passerar gränsen varje dag så skulle dom behöva anställa mer personal, och alla resenärer skulle bli vansinniga av att behöva ha med bevis för alla prylar dom köpt i Sverige när dom åker utomlands, det förstår väl dom flesta att det är fullständigt ohållbart, även tullen.


MEN kontroller förekommer även om man förmodligen slinker igenom tullen utan problem.
 
Ska åka själv imorgon till Chicago och funderar på en Canon 70-200/2,8 L IS. Frågan är hur stor prisskillnaden ska vara för att det ska vara värt att köpa ett sådant, ej "grey market eller imported". För min del tycker jag att mellanskillnaden borde vara minst 3 tusen för att det ska vara värt krånglet. Tänk bara om det blir fel på objektivet, undrar vem som får bäst service och minst problem?
Den som köpte i Sverige och lämnar in hos sin fotohandlare eller den som ska åka eller skicka till Canon service i Sverige ?

För att störa tråden litet, någon som har ngn fotohandlare att rekommmendera i Chicago.
 
billyskate skrev:
Hejsan!
Jag ska till new york om 3 veckor och tänkte inhandla lite fotosaker. Jag tänkte köpa en "usa-branded" canon 70-200 2.8L USM och priset är ungefär 1000kr billigare mot om jag köper det på företaget här i sverige..

Vad är skillnaden om jag köper i usa? det är väl worldwide-garanti? vet någon vad de är för salestax när jag handlar hos BHphoto i newyork?

MVH Billy

Billy, med tanke på alla visdomsord ang: risker eller fördelar med att köpa i USA, varesig du beställer på I-net eller hämtar på plats över disk. Kan det inte vara på sin plats med en rannsakan av det sunda förnuftet.

Tex: Har du råd med resan till USA? råd att köpa kameran? råd att ta risken med bekymmer/problem vid en ev:reklamation av det du köper med tanke på ev, reklamationskostnader och besvär för att tjäna några hundra?
Har du råd med det, då är det inte något du behöver bekymmra dig över, då är det bara och köpa./Thomas.
 
Re: Re: Skillnad att köpa i usa mot sverige?

ThomK skrev:
Billy, med tanke på alla visdomsord ang: risker eller fördelar med att köpa i USA, varesig du beställer på I-net eller hämtar på plats över disk. Kan det inte vara på sin plats med en rannsakan av det sunda förnuftet.

Tex: Har du råd med resan till USA?
Ja då resan till usa är betald och det är en nöjesresa :)

råd att köpa kameran?Nu var det ett objektiv ja skulle köpa men ja jag har råd :)

råd att ta risken med bekymmer/problem vid en ev:reklamation av det du köper med tanke på ev, reklamationskostnader och besvär för att tjäna några hundra? Reklamationer och garantiärenden var väl worldwide som jag förstod det och då är det ju inte jobbigare än om jag hade köpt de i sverige?

MVH Billy
 
Det är ingen som helst skillnad om du köpt gluggen i Sverige eller USA om du får problem under garantitiden, du blir lika välbemött hos Canon service om du kommer med en glugg som är köpt i staterna, dvs en USA märkt som omfattas av World Wide garantin.
 
Dajo skrev:
God tro eller inte spelar mycket liten roll.

Man åker på tull och straffavgifter även om man varit helt ovetande om reglerna.

Vill man inte göra rätt för sig kan man skicka kvitton och kartonger via post hem till sverige och ha gluggen i fotoväskan.

Ehh... men det är väl minst lika stor risk att postpaketet granskas av tullen, som att du själv granskas. Vad säger de om de hittar ett paket med kvitton och tomma fotokartonger? Då är det väl för dem helt uppenbart att avsändaren/mottagaren medvetet försökt föra tullverket bakom ljuset. Jag har ingen aning om hur det fungerar i verkligheten, men intuitivt känns det ju att de borde väl reagera mer om de får bevis på att man medvetet försökt smuggla? Eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.