Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad att köpa i usa mot sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
Ehh... men det är väl minst lika stor risk att postpaketet granskas av tullen, som att du själv granskas. Vad säger de om de hittar ett paket med kvitton och tomma fotokartonger? Då är det väl för dem helt uppenbart att avsändaren/mottagaren medvetet försökt föra tullverket bakom ljuset. Jag har ingen aning om hur det fungerar i verkligheten, men intuitivt känns det ju att de borde väl reagera mer om de får bevis på att man medvetet försökt smuggla? Eller?
Kartonger/kvitton är det ingen tull på. Någon utredning dras inte igång på så lite.
 
Ja, vi dyker upp:)
Nej, du är inte grön...

Sant, men risken finns där även om den är ganska så försumbar.

Undrar vad Nokias chef tycker:) (Jo, jag vet att det rör Finland och dessutom inte om kameror men en ganska rolig historia i alla fall)
http://www.n24.se/dynamiskt/it_telekom/did_11613296.asp

--jalle


Zoso skrev:
Så fort den här frågan kommer upp så kommer alla skattmasar fram ur gömmorna :)

Skicka hem kartonger och kvitton per post och lägg gluggen i din fotoväska tillsammans men kameran och du är GRÖN !

Skulle tullen lägga ner resurser på att kontrollera alla kamera utrustningar som passerar gränsen varje dag så skulle dom behöva anställa mer personal, och alla resenärer skulle bli vansinniga av att behöva ha med bevis för alla prylar dom köpt i Sverige när dom åker utomlands, det förstår väl dom flesta att det är fullständigt ohållbart, även tullen.
 
Facinerande diskussion men jag skulle i alla fall ta "risken" att köpa ett objektiv i New York om jag i alla fall skulle dit.

Pris för Canon 700-200/2,8 L USM;
Cyberphoto 12995 SEK
B&H 1140 U$ + VAT blir med 7:70 i dollarkurs ca 9600 SEK
Skillnad 3400 SEK

Pris för Canon 700-200/2,8 L IS USM;
Cyberphoto 19500 SEK
B&H 1700 U$ + VAT blir med 7:70 i dollarkurs ca 14400 SEK
Skillnad 5100 SEK

I båda fallen så räcker skillnade till tull och moms också i det fall att man fastar i tullen.

mvh
Anders
som tyvärr inte har någon resa till New York inplanerad
 
Re: Re: Re: Skillnad att köpa i usa mot sverige?

billyskate skrev:
Tex: Har du råd med resan till USA?
Ja då resan till usa är betald och det är en nöjesresa :)

råd att köpa kameran?Nu var det ett objektiv ja skulle köpa men ja jag har råd :)

råd att ta risken med bekymmer/problem vid en ev:reklamation av det du köper med tanke på ev, reklamationskostnader och besvär för att tjäna några hundra? Reklamationer och garantiärenden var väl worldwide som jag förstod det och då är det ju inte jobbigare än om jag hade köpt de i sverige?

MVH Billy

Du svarar precis som jag hoppades, dvs: att du har råd. Då är det som jag sade, bara och handla. /Thomas.
 
Vad är det för skillnad på en USA och Imported?

Kan man inte dra av den amerikanska momsen i butik om man visar att den ska ut ur landet?
 
thefinger skrev:
Kan man inte dra av den amerikanska momsen i butik om man visar att den ska ut ur landet?

Nej, en turist kan aldrig dra av en amerikansk sales tax nar han/hon atervander till sitt hemland. En sales tax ar inte likvardigt med vad vi kallar moms. Du, som besokare, maste alltsa alltid betala den lokala "sales tax" som daremot kan variera fran stat till stat.

Halsningar Madeleine
 
Hej ! Det är något som säger mej att har man köpt objektivet (I detta fall) och använt det under sin semester som man självklart ha gjort så är det ingen tullavgift på det ??? ( Är inte helt säker) Men om det skiljer endast 1000 :- så är det ju något som inte stämmer eller ? För 1000:- hade ju inte jag köpt det utomlands !
 
Staffan Zetterlund skrev:
Det är något som säger mej att har man köpt objektivet (I detta fall) och använt det under sin semester som man självklart ha gjort så är det ingen tullavgift på det ???
En ofta upprepad myt/önsketänkande/lögn (välj vilket du föredrar) som redan blivit korrigerad tidigare i tråden. Vänligen läs Daniel Jönssons inlägg här ovan eller fråga tullen så får du veta det inte stämmer, den här gången heller.
 
Myt ?

P.R. skrev:
En ofta upprepad myt/önsketänkande/lögn (välj vilket du föredrar) som redan blivit korrigerad tidigare i tråden. Vänligen läs Daniel Jönssons inlägg här ovan eller fråga tullen så får du veta det inte stämmer, den här gången heller.
Myt eller ej !?!?!? Jag skrev ju också att jag inte är säker på det ! Men det är Mkt. Möjligt att Daniel är säker på sitt i så fall va bra !
 
Man får innehandla och slippa tull på saker som är till för "användade" på resan. Sedan finns det ett gränsvärde, tror det var 1700kr eller nåt sånt. Men som jag tolkar det så är det typ personliga affekter såsom klädesplagg, hygeinartiklar och dylikt. Iaf gjorde jag den tolkningen när jag läste broschyren om vad som skulle förtullas etc när jag sist var ute och reste.
 
Zoso skrev:
Det är klart, man kan ju bli bortförd av Aliens också :)
Man kan ju säga så här: jag har fått min fotoryggsäck genomgången i tullen två gånger mer än jag blivit bortförd av Aliens... Visst, kanske inte så himla vanligt, men det händer.
 
Damocles skrev:
Man får innehandla och slippa tull på saker som är till för "användade" på resan. Sedan finns det ett gränsvärde, tror det var 1700kr eller nåt sånt. Men som jag tolkar det så är det typ personliga affekter såsom klädesplagg, hygeinartiklar och dylikt. Iaf gjorde jag den tolkningen när jag läste broschyren om vad som skulle förtullas etc när jag sist var ute och reste.

Skattefriheten för sådant man använder på resan finns inte längre. Om jag minns rätt försvann det för 11 år sedan då vi gick med i EU.

"grundavdraget" på 1700kr existerar.

Observera att ev taxfreesprit osv också inräknas i dom 1700kr.
I dom 1700kr ska alltså allt du köpt på resan inkl underkläder, tandkräm, tuggummi och strumpor räknas in.
Orsaken är att man annars skulle vara tvungen att stoppa alla som kommer in om dom har ett halvt paket tuggummi i fickan.
Därför har man en frigräns på 1700kr per resande.

Så visst, åker man till USA och köper ett UV-filter för en femhundring och en flaska normal Whiskey på flygplatsen så behöver man inte tulla/momsa för det. Under förutsättning att man varit borta mer än 20 timmar.

Åker man till USA och köper ett objektiv för 1750kr så ska man enligt gällande regler på på rött och tulla/momsa även om man rest jorden runt i några månader och då använt objektivet under resan.

Saxat från tullverkets sida:

"Finns det några övriga begränsningar för varor
som jag tar med mig i mitt personliga bagage?

Andra varor än de som ingår i resanderansonen får
införas tull- och skattefritt till ett sammanlagt värde
av för närvarande 1 700 kr. Köper du t.ex. smycken,
kläder eller elektronikvaror på din resa, var uppmärksam
på att du enbart får tull- och skattefrihet för ett
sammanlagt värde av 1 700 kr. I detta belopp inräknas
även starköl, snus och reseutrustning som köpts under
resan. Det är inte möjligt att dela upp värdet på enskilda
varor. Vissa varor får inte alls föras in till Sverige
eller kräver tillstånd."
 
Senast ändrad:
Dajo skrev:
Åker amn till USa och köpet ett objektiv för 1750kr så ska man enligt gällande regler på på rött och tulla/momsa även om man rest jorden runt i några månader och då använt objektivet under resan.
Helt riktigt, alltihop. En liten komplettering bara, om man nu varit och rest flera månader med sitt objektiv. Det är då möjligt att hävda att marknadsvärdet genom din användning sjunkit så mycket att förtullningsvärdet blir blir betydligt lägre än nypriset. Det är dock upp till dig som importör att styrka detta lägre marknadsvärde (intyg, egen argumentation, uppenbart slitage, etc, etc).
 
jorgene skrev:
Man kan ju säga så här: jag har fått min fotoryggsäck genomgången i tullen två gånger mer än jag blivit bortförd av Aliens... Visst, kanske inte så himla vanligt, men det händer.

Letade dom verkligen efter otullade kameraprylar, eller var det något annat som är rök eller drickbart dom sökte efter ?
 
Zoso skrev:
Letade dom verkligen efter otullade kameraprylar, eller var det något annat som är rök eller drickbart dom sökte efter ?
Det vet jag inte (det är ju ganska sällan tullare berättar vad de letar efter :) ).

Personligen har jag dock väldigt dåligt "pokerface", så *om* jag hade haft en nyinköpt 70-200VR eller 300/2,8 i ryggsäcken, så hade jag förmodligen sett oerhört skyldig ut. Vill minnas att det jag hade med mig hade en del skavanker, så om han var intresserad, så såg han nog själv att detta var köpt långt tidigare. (Om jag minns rätt, så tittade de enbart i ryggsäcken en av gångerna (inte övriga väskor). Om det berodde på att de misstänkte/såg att det var en fotoryggsäck (och jag kom från N.Y.) skall jag dock låta vara osagt).

På senare resor har jag förtullat mina nyinköp, för att ha "ordning på papprena" i mitt företag. Eventuella revisioner är tillräckligt tråkiga utan att "gamla synder" då riskerar flyta upp till ytan... Momsen får jag ju tillbaka direkt och ev. tullavgifter drar jag av som inköpskostnad, så man kan lika gärna gå på rött.
 
Dajo skrev:
Kartonger/kvitton är det ingen tull på. Någon utredning dras inte igång på så lite.

Säger vem? Inte ens om det är uppenbart även för tullverket att dessa används för att kringå tullavgift? Hur kan du veta att tullen inte skulle bry sig om sådant?
 
Eeros skrev:
Säger vem? Inte ens om det är uppenbart även för tullverket att dessa används för att kringå tullavgift? Hur kan du veta att tullen inte skulle bry sig om sådant?

Veta kan jag inte men gör en egen rimlighetsbedömning och dra din egen slutsats...
Tror du verklligen att ullen öppnar samtliga brev som inte väger speciellt mycket och som inte har något värde enligt deklarationen?

Tullen har lite lite resurser som alla andra myndigheter och hinner inte med allt dom ska.

Tror du då att dom drar igång en utredning för att luska ut vem som importerat gluggen för att försöka lagföra denna?

Nej, knappast.

Man lär inte se några tullare som knackar dörr i grannskapet och som kontaktar vänenr och anhöriga för att utreda detta hämska brott som förmodligen aldrig går att bevisa.

så... blir man inte stoppad direkt när man går på grönt i tullen så kan man vara mycket säker på att tullverket aldrig får veta om du importerat ett objektiv eller inte.

DEt är skillnad om dom misstänker att du fört in narkotika eller en långtradere emd sprit.
Då avdelas det resurser som utreder saken.

Bara för att någon skickat kvitto och kartong på ett objektiv till din hemadress kan aldrig vara tillräcklig grund för att kräva någon på moms/tull såvida man itne erkänner om dom mot förmodan skule ringa och fråga.
 
Dajo skrev:
Tror du då att dom drar igång en utredning för att luska ut vem som importerat gluggen för att försöka lagföra denna?

Nej, knappast.

Man lär inte se några tullare som knackar dörr i grannskapet och som kontaktar vänenr och anhöriga för att utreda detta hämska brott som förmodligen aldrig går att bevisa.

Jag ser att du inte alls förstod poängen; tullverket behöver inte "dra igång" en utredning och börja knacka dörr för att skaffa bevis. Alla bevis och ditt namn coh address ligger ju redan i brevet med kartonger och kvitton som du postar! Det enda de behöver göra är att ålägga dig att betala tull och straffavgifter, beslagta objektivet om de får tag på det och eventuellt skicka ärendet till åklagare.

Och jag tror att du bör inte underskatta tullverkets nitiskhet, det är ju tullinspektörernas jobb att granska och få fast smugglare. Deras småsinthet är inte av denna världen. Varför skulle de då bra låta saken berå om de hittar tydliga tecken på smuggleri? Och ja, de granskar även brev, inte bara paket.

Men allra enklast är det om man ringer tullverket och frågar hur de skulle göra i ett dylikt ärende...
 
Senast ändrad:
Eeros skrev:
Jag ser att du inte alls förstod poängen; tullverket behöver inte "dra igång" en utredning och börja knacka dörr för att skaffa bevis. Alla bevis och ditt namn coh address ligger ju redan i brevet med kartonger och kvitton som du postar! Det enda de behöver göra är att ålägga dig att betala tull och straffavgifter, beslagta objektivet om de får tag på det och eventuellt skicka ärendet till åklagare.

Och jag tror att du bör inte underskatta tullverkets nitiskhet, det är ju tullinspektörernas jobb att granska och få fast smugglare. Deras småsinthet är inte av denna världen. Varför skulle de då bra låta saken berå om de hittar tydliga tecken på smuggleri? Och ja, de granskar även brev, inte bara paket.

MEN dom kan inte bevisa att gluggen finns i sverige ännu.
Det är först då som tullen tar ut tull/moms.

Även den mest nitiske tullare måste ha något mer än ett kvitto att gå på för att fatta ett beslut.

Andelen brev som öppnas för att granskas är försvinnande litet. För du tror väl inte på alvar att tullen sitter och går igenom alla paket/brev manuellt?
Deklarerar man att det är dokument i det platta brevet och att dom saknar ekonomiskt värde komemr ingen tullare att ens fundera på att dra igång en utredning.

Det är då betydligt större risk att åka dit genom att skryta här på fotosidan om att man minsann "slapp" att betala skatt och moms på sin glugg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.