alfin
Aktiv medlem
Här är några Colorchecker bilder med samma profiler som ovan, också i Adobe RGB. Man ser skillnaden bäst om de laddas ner och läggs i olika flikar i en färghanterad applikation.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
PP har en väldigt grovkornig korrigering, med sex ingreppspunkter på hela färgcirkeln. Rött, gult, grönt, cyan, blått, violett. Vill man (behöver man) höja orange följer alltså antingen gult eller rött med - eller både och, lite på varje naturligtvis.
En bild jag har tagit i lysrörsljus och bearbetat med en profil skapad i lysrörsljus, dock inte samma. I tur och ordning DNG Profile Editor, QP202, Passport, Adobes standardprofil och Datacolors Spyder Checkr.
Hej Stefan
vad är qp bilden med lysrörsprofil vitbalanserad mot?
Det är ganska stor skillnad på jackans färger. Tror inte att skillnaden varit lika stor ifall situationsunik profil skapades med de olika produkterna, men jag kan ha fel.
Har med PP fått kraftigare blå färger i lysrörsljus än orginalet, men inte så att det stört. På filmtiden gav de flesta diafilmer lite överdrivna färger, vilket i många fall uppskattades.
Stefan inlägg 163: ordningen stämmer inte , qp kortet ligger sist , längst ner när jag drar bilderna till skrivbordet se beskriven ordning i texten
Stefan: När jag har sett bilderna , hur bla jacka återges och mätt hudtonerna från de olika bilderna/profilerna så är min sammanfattning att detta klarar qp card bättre än de övriga. Även Datacolor ger jackan ett svagt magentastick i jämförelse samt har ett magentaöverskott i hudtonerna.
PS är det Christian P från Hasselblad/imacon som ses suddigt i bildens högra hörn, vit skjorta, kavaj
Till alla som använder 5dmk2, jag har själv 2st , jag har nu bytt profil och använder min egen skapade dagsljusprofil i camera raw som defaultprofil. Jag har jämfört resultatet med min egen profil mot Adobes och DPP profiler
Dagsljusprofilen fungerra utmärkt som en allmän profil och enligt min mening bättre än Adobes och DPP profiler totalt sett vad det gäller färgåtergivning och jag byter profil när jag fotograferar i exv lysrörsbelysning till l en skapad lysrörsprofil.
Vad jag har sett är att bilden klarnar upp, ett magenta/rödskimmer försvinner samt att färgsatueringen hålls nere där de andra profilerna översatuerar, exv rött. Släta ytor ses som mer levande , exv en tegelvägg. Hudtoner återges mer korrekt med en bättre fördelning av magenta /gult.
Om bilden ses för färgfattig så kan jag öka upp färgättnaden utan problem.