Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är några Colorchecker bilder med samma profiler som ovan, också i Adobe RGB. Man ser skillnaden bäst om de laddas ner och läggs i olika flikar i en färghanterad applikation.
 

Bilagor

  • Adobe Standard.jpg
    Adobe Standard.jpg
    54.8 KB · Visningar: 355
  • DNG Profile Editor.jpg
    DNG Profile Editor.jpg
    58 KB · Visningar: 354
  • Color Checker Passport.jpg
    Color Checker Passport.jpg
    59.8 KB · Visningar: 358
Studioblixt 5300K?

Canon 5D "mark1" är en mycket tacksam kamera att profilera... :)
Tack för exemplen.

DNG PE brukar ge bra resultat, men kan ibland vara lite väl blek i vissa grundfärger. Som alltid annars handlar det om ett samspel ljus/kamera/profil för att få ett bra resultat.

Att Passport ger lite väl mättade grundfärger beror ofta på att mjukvara försöker kompensera upp de ofta för svaga komplementfärgerna. PP har en väldigt grovkornig korrigering, med sex ingreppspunkter på hela färgcirkeln. Rött, gult, grönt, cyan, blått, violett. Vill man (behöver man) höja orange följer alltså antingen gult eller rött med - eller både och, lite på varje naturligtvis.
 
PP har en väldigt grovkornig korrigering, med sex ingreppspunkter på hela färgcirkeln. Rött, gult, grönt, cyan, blått, violett. Vill man (behöver man) höja orange följer alltså antingen gult eller rött med - eller både och, lite på varje naturligtvis.


Då måste väl även Datacolors program ha samma problem, eftersom den använder de 8 färger som finns i NML-editeringen?

En bild jag har tagit i lysrörsljus och bearbetat med en profil skapad i lysrörsljus, dock inte samma. I tur och ordning DNG Profile Editor, QP202, Passport, Adobes standardprofil och Datacolors Spyder Checkr.
 

Bilagor

  • Datacolor_Portrait.jpg
    Datacolor_Portrait.jpg
    19 KB · Visningar: 347
  • Passport.jpg
    Passport.jpg
    19.8 KB · Visningar: 345
  • DNGPE.jpg
    DNGPE.jpg
    19.1 KB · Visningar: 342
  • Adobe Standard.jpg
    Adobe Standard.jpg
    19.3 KB · Visningar: 346
  • qp202.jpg
    qp202.jpg
    19.1 KB · Visningar: 342
Senast ändrad:
En bild jag har tagit i lysrörsljus och bearbetat med en profil skapad i lysrörsljus, dock inte samma. I tur och ordning DNG Profile Editor, QP202, Passport, Adobes standardprofil och Datacolors Spyder Checkr.

Det är ganska stor skillnad på jackans färger. Tror inte att skillnaden varit lika stor ifall situationsunik profil skapades med de olika produkterna, men jag kan ha fel.

Har med PP fått kraftigare blå färger i lysrörsljus än orginalet, men inte så att det stört. På filmtiden gav de flesta diafilmer lite överdrivna färger, vilket i många fall uppskattades.
 
Stefan inlägg 163: ordningen stämmer inte , qp kortet ligger sist , längst ner när jag drar bilderna till skrivbordet se beskriven ordning i texten
 

Bilagor

  • ordning.jpg
    ordning.jpg
    9.4 KB · Visningar: 321
Senast ändrad:
Det är ganska stor skillnad på jackans färger. Tror inte att skillnaden varit lika stor ifall situationsunik profil skapades med de olika produkterna, men jag kan ha fel.

Har med PP fått kraftigare blå färger i lysrörsljus än orginalet, men inte så att det stört. På filmtiden gav de flesta diafilmer lite överdrivna färger, vilket i många fall uppskattades.

Problemet är ju att man får högre färgmättnad när man bearbetar bilderna efter konverteringen från en råfil, så om man börjar med en bild med överdriven färgmättnad kan det ju bli helt hysteriska färger.

Stefan
 
Stefan inlägg 163: ordningen stämmer inte , qp kortet ligger sist , längst ner när jag drar bilderna till skrivbordet se beskriven ordning i texten

Helt rätt, jag tog den ordning som jag laddade upp bilderna. Bästa sättet att se dessa bilder är att ta hem bilderna och öppna dem i ett färghanterat program. Tilldela sRGB så blir färgåtergivningen korrekt.

Stefan
 
då blir resultatet så här passport till vänster QP till höger
ta en titt på cmyk och ansiktets hudvärden, speciellt kinderna,hakan i passportbilden
passport 68 magenta 63 gult, QP 63 magenta 67 gult
 

Bilagor

  • båda.jpg
    båda.jpg
    39 KB · Visningar: 315
Senast ändrad:
DNG PE till vänster, QP till höger
Lila eller blå jacka ?
DNG PE håller samma förhållande i cmyk som QP vad det gäller hudton
 

Bilagor

  • test2.jpg
    test2.jpg
    31.2 KB · Visningar: 301
Senast ändrad:
Datacolor till vänster, QP till höger
Datacolor hudton magenta 68 gult 64 att jämföra med QP och DNG PE
 

Bilagor

  • zzzz.jpg
    zzzz.jpg
    36 KB · Visningar: 308
Stefan: När jag har sett bilderna , hur bla jacka återges och mätt hudtonerna från de olika bilderna/profilerna så är min sammanfattning att detta klarar qp card bättre än de övriga. Även Datacolor ger jackan ett svagt magentastick i jämförelse samt har ett magentaöverskott i hudtonerna.

PS är det Christian P från Hasselblad/imacon som ses suddigt i bildens högra hörn, vit skjorta, kavaj
 
Senast ändrad:
Stefan: När jag har sett bilderna , hur bla jacka återges och mätt hudtonerna från de olika bilderna/profilerna så är min sammanfattning att detta klarar qp card bättre än de övriga. Även Datacolor ger jackan ett svagt magentastick i jämförelse samt har ett magentaöverskott i hudtonerna.

PS är det Christian P från Hasselblad/imacon som ses suddigt i bildens högra hörn, vit skjorta, kavaj

Jag kan bara instämma i dina iaktagelser. De andra programmen ger antingen en dålig färg på jackan eller en dålig hudton med för mycket magenta. Och det är mycket riktigt f d VD för Hasselblad Christian Poulsen som skymtar i bakgrunden.

Stefan
 
Till alla som använder 5dmk2, jag har själv 2st , jag har nu bytt profil och använder min egen skapade dagsljusprofil i camera raw som defaultprofil. Jag har jämfört resultatet med min egen profil mot Adobes och DPP profiler

Dagsljusprofilen fungerra utmärkt som en allmän profil och enligt min mening bättre än Adobes och DPP profiler totalt sett vad det gäller färgåtergivning och jag byter profil när jag fotograferar i exv lysrörsbelysning till l en skapad lysrörsprofil.

Vad jag har sett är att bilden klarnar upp, ett magenta/rödskimmer försvinner samt att färgsatueringen hålls nere där de andra profilerna översatuerar, exv rött. Släta ytor ses som mer levande , exv en tegelvägg. Hudtoner återges mer korrekt med en bättre fördelning av magenta /gult.

Om bilden ses för färgfattig så kan jag öka upp färgättnaden utan problem.
 
Senast ändrad:
Detta är en underbar nyhet som jag ser fram mot att få testa!
just rött har en tendens att sticka iväg ngt otroligt vid konvertering har jag märkt..
Magenta är ju med ett känt fenomen

Ska se om jag kan träffa Lasse ikväll och köpa kortet då han bor inte allt för långt ifrån mig
 
Detta låter ju helt klart intressant!
Har du lust att dela med dig av din dagsljusprofil?


Till alla som använder 5dmk2, jag har själv 2st , jag har nu bytt profil och använder min egen skapade dagsljusprofil i camera raw som defaultprofil. Jag har jämfört resultatet med min egen profil mot Adobes och DPP profiler

Dagsljusprofilen fungerra utmärkt som en allmän profil och enligt min mening bättre än Adobes och DPP profiler totalt sett vad det gäller färgåtergivning och jag byter profil när jag fotograferar i exv lysrörsbelysning till l en skapad lysrörsprofil.

Vad jag har sett är att bilden klarnar upp, ett magenta/rödskimmer försvinner samt att färgsatueringen hålls nere där de andra profilerna översatuerar, exv rött. Släta ytor ses som mer levande , exv en tegelvägg. Hudtoner återges mer korrekt med en bättre fördelning av magenta /gult.

Om bilden ses för färgfattig så kan jag öka upp färgättnaden utan problem.
 
Som betatestare av program och kort så kan jag inte dela ut någon profil.

Buffel

min dagsljusprofi till vänster och Adobe standard till höger , bild från Krugerparken
tyvärr pga de små bilderna så ses inte de skilnader som finns så tydligt som de kan ses på min skärm
och magentainslaget i högra bilden
 

Bilagor

  • buffel.jpg
    buffel.jpg
    47.8 KB · Visningar: 249
Senast ändrad:
Lejon i Kruger . qp dagsljusprofil till vänster , Adobe standard till höger
 

Bilagor

  • Lejon.jpg
    Lejon.jpg
    34.4 KB · Visningar: 242
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.