Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ingen "fördel med gula bilder", men en ganska accepterad sanning är att genomsnittliga kaukasiska hudtoner alltid ligger på ca 35-85-100 relation i C-M-Y. Ligger magenta högre än gult har man en brännskada. Det finns t.o.m spektralfosrkning på sånt här inom dermatologin och hudcancerforskning...

Jag fick lära mig samma saker - först som tryckare, och sedan inom pre-press, och sedan inom färgforskningen... Google; "CMYK skin tone"

Ibland ser man värdena presenterade som ab-förhållande i Lab i stället, men samma sak gäller här. Bara i sällsynta undantagsfall ska a ligga högre än b i genomsnittliga hudytor.

Extremövermättade TV-apparater håller dock på att urholka denna gamla verklighetssyn, och de senaste tio åren har pre-press-standarden ändrats mot aningens lite rödare genomsnittshud, men fortfarande alltid med M lägre än Y.
 
Lars ( Alfin)

Min dagsljusprofil fungerar klart bättre än Adobe standard i lysrörsljus och jag vitbalanserar båda profilerna likvärdigt . Att min dagsljusprofil fungerar totalt bättre än Adobes profiler under dagsljus tycker jag att jag har visat med ett antal bilder. Att min skapade lysrörsprofil fungerar bättre än adobes profiler under lysrörsljus har jag också visat, se Gambro bilderna . Att qp card fungerar bättre än 3 andra profileringsverktyg i lysrörsljus har Stefan visat.
Jag tycker att du skall skaffa dig ett QP kort och ta ner programvaran så kan vi diskutera vad vi ser och kan mäta upp.

ett skrattande Lejon
dagsljusprofil till vänster , adobe standard till höger
 

Bilagor

  • skratt.jpg
    skratt.jpg
    50.4 KB · Visningar: 244
[...] jag lagt in något som skulle kunna liknas vid NAD's gamla "soft-clipping"-funktion på ljudsidan... Färgstyrkor dämpas ju närmre klippning av en kanal de kommer, vilket gör att man kan ta i lite extra med färgmättnad om man vill.

Tänk att du uppnått denna aktningsvärda ålder! Soft-clipping var stor sensation med min första NAD3020 - kan det ha varit 1979-1980? Hursomhelst, soft-clipping i profilskaparsammanhang låter som en utmärkt idé!
 
Det finns ingen "fördel med gula bilder", men en ganska accepterad sanning är att genomsnittliga kaukasiska hudtoner alltid ligger på ca 35-85-100 relation i C-M-Y. Ligger magenta högre än gult har man en brännskada. Det finns t.o.m spektralfosrkning på sånt här inom dermatologin och hudcancerforskning...

Jag fick lära mig samma saker - först som tryckare, och sedan inom pre-press, och sedan inom färgforskningen... Google; "CMYK skin tone"

Ibland ser man värdena presenterade som ab-förhållande i Lab i stället, men samma sak gäller här. Bara i sällsynta undantagsfall ska a ligga högre än b i genomsnittliga hudytor.

Extremövermättade TV-apparater håller dock på att urholka denna gamla verklighetssyn, och de senaste tio åren har pre-press-standarden ändrats mot aningens lite rödare genomsnittshud, men fortfarande alltid med M lägre än Y.
Jag blir stum av beundran över alla dina kunskaper! Däremot tror jag inte att negresser (så får man nog inte säga numera) ska vara gula i huden.
 
Hur våra hudtoner ser ut beror på bla melanocyter / pigmentering, var vi bor, utsatthet för sol, hög höjd, genetik osv
man kan ju undra om vissa kameratillverkare utgår från en mer asiatisk hudton vid beräkning av sina program. att gula till en kines är ingen hit jämfört med en Inca indian, vad som däremot händer med negresser eller svarta är att deras hudton allt för ofta blir för röd med exv adobes profiler.
 
Jag tycker att du skall skaffa dig ett QP kort och ta ner programvaran så kan vi diskutera vad vi ser och kan mäta upp.
Jag ska. Problemet är att jag inte har någon systemkamera längre, jag har nyligen sålt min gamla 5D och känner inte riktigt för att köpa MKII:an. Men jag har någon gammal Canon kompakt med rawfiler som nog fungerar.
 
Hudton

min kameraprofil dagsljus till vänster, Adobe Standard till höger
jag drar hellre ner gult något än att dra ner det röda. eller förskuta det röda mot gult
 

Bilagor

  • hudton.jpg
    hudton.jpg
    35.5 KB · Visningar: 231
Hudton

min kameraprofil dagsljus till vänster, Adobe Standard till höger
jag drar hellre ner gult något än att dra ner det röda. eller förskuta det röda mot gult
Jag tycker hon är för gul i huden på min skärm och att Adobe Standard ger bättre resultat i detta fallet. Det kan naturligtvis bero på min kalibrering, så någon annan kan ju kolla och se hur ni upplever det.
 
Jag tycker hon är för gul i huden på min skärm och att Adobe Standard ger bättre resultat i detta fallet. Det kan naturligtvis bero på min kalibrering, så någon annan kan ju kolla och se hur ni upplever det.

Hon kan mycket väl vara för gul på din skärm och din smak. Hur är det med magentan/röda i pannan, kinden i bilden till höger?
Hur tror du att detta skulle se ut i tryck?
 
Senast ändrad:
Nu har jag gjort ett besök hos Lars och inhandlat mig ett qp kort.
En mycket trevlig herre för övrigt som tog sig tid att visa handhavandet samt exempelbilder.
Ser klart fram mot att testa detta Imorn!
 
Hon kan mycket väl vara för gul på din skärm och din smak. Hur är det med magentan/röda i pannan, kinden i bilden till höger?
Hur tror du att detta skulle se ut i tryck?
I den högra bilden är hon helt klart rödare i huden, men det finns många olika nyanser av mörk hud, t o m riktigt blåsvart hudton. Mig veterligt finns det dock inga friska afrikaner eller människor av afrikanskt ursprung som är gula i huden.

Jag tror att du nu har hittat precis det jag och andra talat om tidigare, dvs begränsningarna med att försöka skapa generella kameraprofiler som inte fungerar fullt ut i alla olika ljussituationer och för alla olika nyanser.

Hur det kommer att se ut i tryck har jag, som jag sa tidigare, ingen erfarenhet av. Antar hennes hud en mindre gul färg i tryck, så har du ju hittat en bra profil för det ändamålet, men samtidigt bevisat att den inte fungerade i andra situationer.
 
Som du säger det finns ett antal olikheter av svarthet och hudtonerna är mycket svåra att återge korrekt, detta är ingen svart tjej dvs har kolsvart hy , men det ligger för mycket rött i adobes profiler och qpcard går åt det mer gula hållet. QP bilden är mycket lättare att korrigera . Sedan det röda går inte igenom fullt ut med dessa småbilder och konverterad till web. Vi verkar också se bilderna lite olika.
här tre bilde två med adobe en med qp
 

Bilagor

  • tre.jpg
    tre.jpg
    22.6 KB · Visningar: 326
Senast ändrad:
I
Jag tror att du nu har hittat precis det jag och andra talat om tidigare, dvs begränsningarna med att försöka skapa generella kameraprofiler som inte fungerar fullt ut i alla olika ljussituationer och för alla olika nyanser.

Hur det kommer att se ut i tryck har jag, som jag sa tidigare, ingen erfarenhet av. Antar hennes hud en mindre gul färg i tryck, så har du ju hittat en bra profil för det ändamålet, men samtidigt bevisat att den inte fungerade i andra situationer.

vem har talat om en profil som klarar allt , efterarbetet med min dagsljusprofil är klart mycket mindre än med någon av adobes profiler och efterarbete tillkommer alltid oavsett vilken profil jag använder, exv att korrigera en hudton, blå himmel som tidigare har alltid gått i magenta , orange som har gått i rött osv

Joakim skrev tidigt i tråden att allt kan aldrig bli perfekt men bättre
Antal felaktigheter har reducerats ner med min skapade profil till 5dmk2 vilket jag har visat med ett stort antal bilder. Dessutom så har många bilder fått nytt liv, inte pga nalliga färger utan att profilen gräver fram mer nyanser i exv jämna ytor exv tegelhusvägg där adobe och 5dmk2 ligger med en magenta/röd hinna
 
Senast ändrad:
Profilen öppnas inte om man använder åäö. och jag tror det är max 16 tecken
testa att döpa till något kort exv dagsljusprofil
 
Jag ska. Problemet är att jag inte har någon systemkamera längre, jag har nyligen sålt min gamla 5D och känner inte riktigt för att köpa MKII:an. Men jag har någon gammal Canon kompakt med rawfiler som nog fungerar.

Jag har beställtt ett QP-kort ooch har en 5D mk 1. Vi kankse kan träffas när kortet kommit och utföra testerna tillsammans?
 
Det hade varit väldigt bra med feedback.
Jag kan lägga upp två av de bilder vi tittar på , en från Sydafrika och en Karnevalsbild vad det gäller mycket starka färger.

OBS
Igår och långt in på natten gjorde jag nya kontroller av den Mac version som låg ute . programmet har svag , medel, och stark kontrastkurva att välja mellan vilket inte har funnits tidigare , jag såg egenheter i bla tolkningen av referensbilden taget i Gambros maskinhall och felet är åtgärdat enligt Joakim.
 
Senast ändrad:
förutom klara starka färger så kan vi också diskutera ytor som denna
Adobe standard till vänster , dagsljusprofil till höger . (så att vi har något gemensamt att utgå ifrån om det är exv en mer generell profil vi tittar på)
 

Bilagor

  • Tegel.jpg
    Tegel.jpg
    87 KB · Visningar: 273
Eller som denna denna bild från sydafrika med ett hus som inte är rött utan tonen är orange samt hur blå himmel återges.
qp till vänster adobe till höger
 

Bilagor

  • hus.jpg
    hus.jpg
    18.6 KB · Visningar: 267
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.