Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Känns som en helt annan lyster i bilderna

Ja, faktiskt så gör det så.
Jag kommer att gå igenom ett antal av mina bilder från bla sydamerika, sydafrika som jag visar privar då jag tycker att jag får bättre resultat med den profil jag har skapat i dagsljus

Här kommer en annan sak, blandljus inne på en flygplats. se blått bakom poliskvinnan, se även hennes väst, där kanten är orange.

dagsljusprofil till vänster Adobe standard till höger
 

Bilagor

  • Police.jpg
    Police.jpg
    43.3 KB · Visningar: 259
Leopard på väg ner
QP dagsljusprofil till vänster , Adobe standard till höger. 5dmk2 300/2,8is + konverter 1,4
kul att gå igenom gamla bilder och se resultet
 

Bilagor

  • leopard1.jpg
    leopard1.jpg
    53 KB · Visningar: 247
Oj, magentasticket är borta och betydligt trivsammare färg som ett brev på posten!
Har du testat på ngt tight porträtt? vore kul att se hudtoner
 
Jag har inga porträtt som jag kan visa här utan medgivande , jag har 1000 tals porträtt till broschyrer och verksamhetsberättelser osv .
 
Här kan du se skilnad mellan min dagsljusprofil till vänster och adobe standard till höger.
det röda slår igenom klart mer i den högra bilden
 

Bilagor

  • Karin.jpg
    Karin.jpg
    31 KB · Visningar: 238
CMYK värden på min dagsljusprofil jämfört med Adobe standard
ganska talande
 

Bilagor

  • xxxxxx.jpg
    xxxxxx.jpg
    36.2 KB · Visningar: 235
  • zzzzz.jpg
    zzzzz.jpg
    35.5 KB · Visningar: 234
På min skärm och med Safari ser det ut att vara rent för mycket gult i din dagsljusprofil. Syns tydligt i poliskvinnans ansikte. Syns även i strandflickans ansikte och bekräftas av siffrorna du visar.
 
En sista fråga, spelar det ngn roll vart man tar foto på kortet? Sol,skugga,inomhus i befintligt ljus utan lampor?
Det spelar ingen roll för den givna ljussituationen, problemet är att lyckas få till en profil som fungerar i de flesta ljussituationer. Det blir kompromisser med alla applikationer jag testat.
 
På min skärm och med Safari ser det ut att vara rent för mycket gult i din dagsljusprofil. Syns tydligt i poliskvinnans ansikte. Syns även i strandflickans ansikte och bekräftas av siffrorna du visar.

Att bilden ses om gul på din skärm är en sak och kan lätt dras ner efter tycke och smak , gå över till cmykläge så ser du fördelen inför tryck. Värdena ligger betydligt bättre med dagsljusprofilen
 
En sista fråga, spelar det ngn roll vart man tar foto på kortet? Sol,skugga,inomhus i befintligt ljus utan lampor?

ja det gör det , inte för färgerna skull som för att du kan få en annan kontrastkurva, jag har en dagsljusprofil tagen direkt i solljus och en annan taget med lite slöja för solen och färgmässigt är de lika men de har en skilnad i kontrastkurva. Joakim håller på med slutklämmen av nästa version av programmet som kommer med tre olika kontrastkurvor = svag, medel stark

Tar du inomhus under lampsken eller lysrör så skall du använda denna profil till just de ljusförhållandena. Börja med att fotografera av kortet i dagsljus eller med blixtljus så skapar du en dagsljusprofil.
 
Senast ändrad:
Det spelar ingen roll för den givna ljussituationen, problemet är att lyckas få till en profil som fungerar i de flesta ljussituationer. Det blir kompromisser med alla applikationer jag testat.

du får väl testa qp card . det verkar som qp card klarar det bättre än de program du har erfarenhet av, i varje fall vad det gäller lysrörsresultet , se Stefans bilder tidigare.
 
så Alfin, nu har jag dragit ner gult lite för att du visuellt inte skall se den som för gul på din skärm , om du nu CMYK mäter den så kommer du att upptäcka att cmykvärdena fortfarande är till qp bildens fördel, dvs gult dominerar över magenta och inte tvärtom som till höger i Adobes profil där magenta dominerar över gult.
Jag hoppas att du förstår skilnaden och de fördelar detta innebär inför tryck/utskrift.
 

Bilagor

  • Bild-13b.jpg
    Bild-13b.jpg
    26.8 KB · Visningar: 254
du får väl testa qp card . det verkar som qp card klarar det bättre än de program du har erfarenhet av, i varje fall vad det gäller lysrörsresultet , se Stefans bilder tidigare.
Jag ska testa QP-card så fort som möjligt. Jag har däremot inte kvar min 5D, så jag får väl fotografera av båda korten igen och jämföra. Dock är jag rätt säker på att det handlar om en del kompromisser även med QP-kortet, men det får jag återkomma till.

Vad jag menade med "den givna ljussituationen" är att man kan fotografera av kortet i vilket ljus som helst och göra en profil för just den ljussituationen. Däremot är det inte säkert att det då fungerar i någon annan ljussituation.

Med de applikationer jag testat tidigare har det dessutom varit viktigt att Colorcheckern är jämnt belyst, något som vad jag förstår Joakim kompenserar för i QP-kortets mjukvara, och som då borde underlätta väsentligt om man t ex vill använda det ofta i olika ljussituationer.
 
Många "Lars" nu...

Herr Ek: :)
Jo, det är just var du tar kortet på referensen som gör skillnad, oavsett vilken lösning man väljer att använda. Ljuset påverkar som sagt färgbalansen på ett helt annat sätt än vad det påverkar gråbalansen (de är ju inte samma sak!).

De flesta brukar komma fram till att de kommer väldigt långt med en standardiserad "dagsljusprofil" - i kombination med ett par "extraprofiler" för miljöer där man fotograferar ofta.

Som jag nämnde i diskussionen med Stefan tidigare skiftar den absoluta (av Adobe uträknade/angivna!) vitbalansen med kanske ett eller något hundratal grader från en profil till en annan - detta beror på matematiken som ligger bakom färgomvandlingarna, och är ganska oundvikligt. Jag tycker själv att min egen dagsljusprofil stämmer bra med Nikons/Sonys AWB-inställningar. Men rätt är egentligen alltid att välja profil först, och finjustera WB sen. Det gör dock oftast ganska liten skillnad - men visst finns skillnaden där.
...............
 
så Alfin, nu har jag dragit ner gult lite för att du visuellt inte skall se den som för gul på din skärm , om du nu CMYK mäter den så kommer du att upptäcka att cmykvärdena fortfarande är till qp bildens fördel, dvs gult dominerar över magenta och inte tvärtom som till höger i Adobes profil där magenta dominerar över gult.
Jag hoppas att du förstår skilnaden och de fördelar detta innebär inför tryck/utskrift.
Ja det ser betydligt bättre ut nu på min skärm. Tyvärr jobbar jag i princip aldrig i CMYK, så jag förstår nog inte vilka fördelar du ser med gula bilder. Jag printar mina bilder på en Epson 3800 bläckstråleskrivare via ImagePrint RIP i 16-bitars Prophoto RGB och då vill man gärna ha så stor överensstämmelse som möjligt mellan det man ser på skärmen och själva utskriften.
 
Och, Herr Möllerström... :)

Naturligtvis är det alltid kompromisser. Ett foto utan kompromisser har ett presentations-DR på 18-20Ev, är i 3D och luktar verklighet... :)

Sen är det ju så att verkligheten i vissa sammanhang (en mulen vinterdag i stan slår ju färgerna inte en i ansiktet direkt) inte är så mättad som man kanske skulle vilja. Men då finns ju reglaget "Saturation" att dra i om man nu känner för detta... Det viktiga är ju att balansen är rätt från början så att man behöver lägga så lite tid som möjligt på manuellt arbete.

Det finns många små finesser bakom kulisserna här, något som kanske inte märks så mycket innan man verkligen börjar dra i bilderna (och har en skärm som presenterar ARGB eller större) är att jag lagt in något som skulle kunna liknas vid NAD's gamla "soft-clipping"-funktion på ljudsidan... Färgstyrkor dämpas ju närmre klippning av en kanal de kommer, vilket gör att man kan ta i lite extra med färgmättnad om man vill.

Än så länge finns denna optimering bara mot ARGB, men ett val att flytta "soft-clipping"-punkten in mot sRGB's gränser också kommer så fort Windows-versionen är officiellt släppt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.