Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju så jag har använt bla den profil som jag kallar 4900K , dvs en profil skapad där jag fotograferade av kortet i solljus och 4900K . Jag har sedan jämfört min egen profils färgegenskaper med adobes eller DPP inlagda profiler och med bilder tagna i dagsljus.

Bilderna balanserar jag antingen manuellt beroende på motivet eller använder kamerans AWB värden om det ser OK ut eller så tar stöd av autofunktionen som finns i camera raw där camera raw försöker estimera vitbalansen , en given referens som ett flerfälts gråkort finns ju oftast inte med i mina bilder .

Jag tycker , och detta är min högst personliga åsikt att jag har fått ett genomgående mycket bra färgresultat totalt sett med min sk dagsljusprofil , vilket jag också har försökt att redovisa med olika exempelbilder i tråden.
 
Senast ändrad:
Att QP kortet och programvaran ger stora fördelar vad det gäller fotografering i lysrörsljus och exemplet från Gambros maskinhall tror jag har framgått, här räcker det inte med raw och vitbalansering mot ett 4 fälts gråkort.
 
Bild från Rodos , framkallad i Camera raw med två profiler . Min dagsljusprofil till vänster och Adobe standard till höger, RGB värden lika 245 245 245 i vingen ovan R i cafeteria.
Autoexponering i Camera raw.

Undertill är nu profilen camera neutral tillagd . från vänster neutral , i mitten min dagsljusprofil och till höger Adobe standard

bilderna vägrade att följa med, så ett nytt försök kommer
 
Senast ändrad:
och tre olika profiler Neutral till vänster , QP dagsljus mitten och Adobe standard till höger, kamera 5dmk2
Tyvärr så förstör renderingen till web s-rgb mycket + att bilderna är små. men vissa skilnader kan fortfarande ses.
 

Bilagor

  • väderkvarn.jpg
    väderkvarn.jpg
    34.2 KB · Visningar: 317
Senast ändrad:
Stor skillnad faktiskt!
Det blå är verkligen blått med QP
en av de stora skilnaderna jag såg när jag började använda Canon vid sidan av Nikon så var det färgskilnaderna mellan kamerorna,(det finns trådar om detta år tillbaka ) med raw så kan man själv jämföra och inte vara hänvisad till intern jpg rendering i kameran. Eller som nu , jag kan enkelt skapa mig en egen profil och är inte hänvisad till Adobe , DPP mfl rawprograms inlagda profiler. Man kan skapa profiler på flera sätt och med andra verktyg men inte lika enkelt om jag förstår saken rätt.

Jag tycker det är kul att se det "rödaktiga haze" som flera med mig har upplevt från Canonkameror , dvs andra personer som också har lång erfarenhet av både Nikon och Canon och också har sett , nu försvinner detta med med min egentillverkade profil, vilket ses i bla melerade ytor som rödbrunt tegel som har inslag av ett antal andra färgnyanser.

En annan sak är just himmel, här är det inte så svårt att se skilnader .

Ibland blir resultatet "för bra" och resultatet kan liknas vid ett pol. filter. Möjligen ovana eller att det blå färgerna visas för intensivt i vissa motiv. Detta kan selektivt dämpas enklare till skilnad på direkt felaktig interpolerad färg/nyans som kräver mer justering
 
Senast ändrad:
Avslutar kapitlet blå himmel med denna bild tagen med 5dmk2 och 70-200/2,8is mk2.
 

Bilagor

  • Bild-6b.jpg
    Bild-6b.jpg
    40 KB · Visningar: 257
Hudtoner, vad är rätt vad är fel?
Hudtoner är bland det svåraste att få till snyggt. Människor kan vara svarta, gula, röda, bleka osv

Adobe standard till vänster, min dagsljusprofil till höger
 

Bilagor

  • Hudtoner.jpg
    Hudtoner.jpg
    32.6 KB · Visningar: 233
Neutral profil till vänster (den som ger kraftig magentahimmel i jämförelse med andra) och min dagsljusprofil till höger
 

Bilagor

  • hudtoner2.jpg
    hudtoner2.jpg
    32.3 KB · Visningar: 226
adobe standard till vänster, dagsljusprofil till höger
ps la till samma bild igen men lyft bilden lite pga litenheten och att den kan se lite mörk ut
 

Bilagor

  • Hudtoner3.jpg
    Hudtoner3.jpg
    42.1 KB · Visningar: 408
  • Bild-9b.jpg
    Bild-9b.jpg
    43.7 KB · Visningar: 405
Senast ändrad:
Mycket intressant, har du jämfört resultatet mot någon av de andra lösningarna för profilering?

Jag tänker då närmast på Adobes egen programvara tillsammans med den klassiska (X-rite) ColorChecker eller tidigare versioner av QP-kort?

Mina egna experiment med ColorChecker gav att det var ganska enkelt att få till en profil för en specifik ljussituation, men svårare att skapa en generiskt användbar profil.

jag vet inte vad du Sara eller andra tycker (har ni har orkat följa med i tråden) , är min skapade dagsljusprofil en användbar sådan till min 5dmk2 ? Jag talar då om dagsljus, inte i lysrörsljus .

Jag har mailat dig Sara och undrar om du som har 5dmk2 vill testa min dagsljusprofil framtagen med qp-kortet och programvaran

Och nej- jag har fortfarande inte jämfört resultatet med några andra program som kan generera en profil .
 
Senast ändrad:
Till Lars Möllerström.

Jag vet inte vem du är. men jag och även de flesta på fotosidan vet vem Stefan Ohlsson är och vad han kan.
Så snälla bidra gärna med din erfarenhet som du själv anser att du har men strunta i fåniga kommentarer
Vad var det nu för kommentar som retade upp dig? Vi har uppenbarligen helt olika uppfattningar om vad som är "fåniga kommentarer", du och jag.

Ärligt talat tror jag att Stefan Ohlsson klarar sig själv utan att du behöver hoppa in och ta honom i försvar. Du låter som en liten skolpojke som försvarar sin stora idol i allt och alla sammanhang. Jag har sett dig göra det i tidigare trådar också, när folk diskuterar skärmar eller kalibrering, så har du gått in och talat om att de ska vara tysta och låta Stefan Ohlsson svara för han vet minsann hur saker förhåller sig.

Jag vet inte om du missat det faktum att det här är ett öppet internetforum där var och en som kan och vill diskuterar och kommenterar andra personers inlägg och du bör faktiskt respektera de personernas rätt att vara här och kommentera lika mycket som du respekterar och idoliserar personer du känner och känner till.

Att göra kameraprofiler med Profile Editor, Colorchecker Passport, QP-card eller andra liknande mjukvaror är knappast någon Rocket Science där man behöver lyssna på auktoriteter för att förstå hur det fungerar eller hur resultaten ska tillämpas. Det är dessutom som Stefan Ohlsson själv säger; det är subjektivt och handlar mer om tycke och smak än korrekta färger.
 
Ni som följer denna tråd och vill prova själv hur det blir på riktigt, får rabatt på kortet. Maila mig ([email protected]) så fixar jag rabatt. Ni betalar 300:- + moms och porto.

Lars
 
Här ser du en jämförelse mellan de 4 program jag just nu testar.
http://vimeo.com/20555422

Tänk på att färgåtergivningen i filmen inte är korrekt. Det blir mer mättade färger på min skärm på alla bilder än vad jag ser i denna filmsnutt.

Stefan

tack, och hur ser Kapstadsbilden ut på din skärm med de olika programmen?
Kan du maila mig mindre bilder från var och en exv 1800px breda ?
 
tack, och hur ser Kapstadsbilden ut på din skärm med de olika programmen?
Kan du maila mig mindre bilder från var och en exv 1800px breda ?

Vad man kan se är väl att färgmättnaden är högst i Passport och Datacolor Spyder Chekr (läge Saturation). DNG profile editor är något mindre mättad och QP202 har den lägsta mättnaden. Passar mig bra, eftersom jag sedan kan dra upp mättnaden dit jag vill ha den utan problem med en kurva och ev en Nyans/mättnad. Den blå himmeln får en dragning mot magenta i Passport. Det känns som den har fått lägre färgmättnad i DNG Profile Editor än resten av färgerna, vilket inte är så bra. Svårt att styra upp färgerna när vissa känns grå, andra nästan övermättade. Spyder Chekr gör ju huset knallrött, medan de tre andra får en mera orange ton i bilden. Separationen i dessa stark mättade nyanser är bäst i QP202.

Stefan

P.S skickar dig några bildexempel.
 
Det låter bra för min del, eftersom det jag siktat efter när jag trimmat i matten bakom profilskapandet hela tiden (i samförstånd med hela iden bakom kortet) försökt skapa en slutbild (arbetsmiljö) för användaren som ska vara så lätt som möjligt att arbeta vidare i.

-Å andra sidan är det ju inte så att maximal färgmättnad alltid är rätt - i själva verket är det snarare så att maximal färgmättnad bara i undantagstillfall är rätt. Lite som en annan diskussion som ofta kommer upp; varför man ibland måste exponeringskompensera för att få en bild att se naturlig ut.

Bara en människa kan avgöra om en scen ska vara mörk eller ljus. Det är skillnad på ett snölandskap i middagstid (+1.5Ev?) och en gatuscen i nattetid med enstaka gatulyktor i (-2Ev?). Lika lite som kameran kan "veta" detta kan programmet som framkallar dina bilder veta hur stark den starkaste färgen i scenen "ska" vara.

Vi vet att detta inte nödvändigtvis passar alla användare, men det kommer på sikt också egna val i programmet där lite scenanpassade val kan göras. Brantare/flackare tonkurvor i profilerna är redan implementerade som val i programmet, men inte publicerade än. Närmast denna veckan står dock Windows-versionen på schemat... :)
 
Joakim trimmar till de olika parametrarna hela tiden .
min profilsamling just nu som jämförs med adobes och Dpp profiler
 

Bilagor

  • profiler.jpg
    profiler.jpg
    43.7 KB · Visningar: 382
Jag har inte testat QP-kortet ännu, men några exempel nedan från EOS 5D och kameraprofilerna Adobe Standard, DNG Profile Editor och Color Checker passport.

Samtliga bilder är i Adobe RGB, så ni måste använda en färghanterad webbläsare för att det ska bli korrekt, alternativt ladda ner dem till Photoshop/Lightroom och jämföra.

Jag får väl ungefär samma entydiga resultat som Stefan och andra; att Color Checker Passport profilen ger överdrivet mättade färger i framför allt oranga och röda nyanser, vilket också betyder att blått tenderar att dra mot magenta.

I barnbilderna tycker jag hudtonerna och flickans röda dress blir bäst med DNG Profile Editor.
 

Bilagor

  • Adobe Standard-2.jpg
    Adobe Standard-2.jpg
    68 KB · Visningar: 355
  • DNG Profile Editor-2.jpg
    DNG Profile Editor-2.jpg
    70.4 KB · Visningar: 359
  • Color Checker Passport-2.jpg
    Color Checker Passport-2.jpg
    74.3 KB · Visningar: 356
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.