ANNONS
Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blir mer och mer imponerad av Joakims skruvande vad det gäller färgprofiler för min 5dmk2, idag tog jag några bilder i vårljuset här i Lund, orange påse från Canon samt vårt gult rappade hus.
Varken påsen eller huset går i de toner som Adobeprofilen återger till vänster med ett rödaktigt skimmer
Orange är orange och gul rappning är gul och går ej mot rött

Bilagor

• Orange2b.jpg
    Orange2b.jpg
    68.2 KB · Visningar: 211
Ett exempel med 5D mk 1då
Adobe standard överst och min dagsljus under...

Bilagor

• Standard.jpg
    Standard.jpg
    73.8 KB · Visningar: 184
  • Dagsljus.jpg
    Dagsljus.jpg
    77.6 KB · Visningar: 183
Jag blir mer och mer imponerad av Joakims skruvande vad det gäller färgprofiler för min 5dmk2, idag tog jag några bilder i vårljuset här i Lund, orange påse från Canon samt vårt gult rappade hus.

En del av problemet här är väl att vid konverteringen till din arbetsfärgrymd klipps lite av färgerna. Det verkar som om det är betydligt enklare att få in färgerna innanför Adobe RGB:s omfång med dessa profiler än med de andra jag gjorde vid min test. Har jag fel för mig, men sa du inte, Joakim, att du optimerade profilen utifrån Adobe RGB:s omfång.

Men för mig, som ofta använder Prophoto RGB ända fram till utskriften så vore det bra att kunna göra profiler som inte försöker styra in färgomfånget gentemot Adobe RGB-omfånget. Den skrivare jag har med störst färgomfång, Epson 9900, har en hel del färger utanför det omfång som Adobe RGB kan hantera.

Röd färg är de färger som skrivaren kan återge på ett blankt papper, spektralt färgad är Adobe RGB. Enkelt att se att det finns en hel del röda-gula och gröna-cyan färger som inte kan hanteras av Adobe RGB.

MVH/Stefan

Bilagor

• adobe_vs_Harman.jpg
    adobe_vs_Harman.jpg
    27.4 KB · Visningar: 174
5D mk 1 igen standard/min dagsljus.
I blå och gröna toner är skillnaden liten medan gula och framför allt röda poppar rejält.

Bilagor

• Standard2.jpg
    Standard2.jpg
    74.7 KB · Visningar: 172
  • Dagsljus2.jpg
    Dagsljus2.jpg
    80.7 KB · Visningar: 174
Stefan. Jag har även med detta motiv testat med profoto och adobe profilen har svårt med orange som kraftigt övermättas mot rött.

Om vi jämför de två adobe standard med min dagsljusproffil ser det ut så här från profoto till s-rgb, vad det gäller röda färger är skilnaden inte stor mellan de två profilerna

Bilagor

• adobe.jpg
    adobe.jpg
    79.8 KB · Visningar: 165
  • dagsljus.jpg
    dagsljus.jpg
    78.3 KB · Visningar: 165
Förskuter jag rött i PS och samma adobe standard bild så får jag detta resultat som stämmer bättre visuellt.

Bilagor

• förskuten.jpg
    förskuten.jpg
    72.3 KB · Visningar: 166
Senast ändrad:
Hej Lars.

Mycket roligt, nyttigt och intressant i denna tråd, har inte läst allt men kommer programet att fungera även med mitt PhaseOne bakstycke?

Hälsn.

/Janne Höglund

Jag är vare sig Lars eller Joakim, men kan ändå bara svara att det beror mindre på din kamera, mer på vilken konverterare du använder. Om du använder CaptureOne, som du antagligen gör, så gör det inte det idag, eftersom det kräver icc-profiler. Men Joakim har utlovat stöd för export av icc-profiler i en kommande version.

Stefan

Just nu ligger programmet på ett slags "mellanting", som genererar profiler med en VISS justering mot A_RGB. Räknat i HSV minskar mättnaden med ca 6% från kanten av A_RGB's yttre återgivningsområde ut mot full pro-photo. Det som tillkommer är en vassare profilvariant med mycket mindre "soft-clipping", och en mjukare variant med mer dämpning av de allra svagaste färgerna (och mjukare färgkorrigering, dvs inte lika känslig - men heller då inte lika exakt!).

Jag får inte alls lika stark effekt som det Mikael pratar om med de bilder med 5Dmk1 som jag har. Jag skulle faktiskt gissa att det hänt något med just den råfil som profilen är tagen efter.

Även om kortet (och mjukvaran) är ganska bra på att sortera bort rent fotografiska defekter som damm och reflektioner så är det alltid bäst att ligga så långt åt det säkra hållet man bara kan. Fotograferar man kortet i direkt solljus är det inte bra att ha ljuset helt i ryggen när man tar fotot, 45º snett bakifrån är ganska idealt. Direktreflektioner i ett foto är samma sak som att göra färger ljusare och svagare - när sedan programmet försöker korrigera för detta blir det en överkorrigering. De färger som blivit påverkade av reflektionen blir då för mörka och för starka med profilen.

Se min enormt vackra 30-sekunders-illustration! :)

Bilagor

• sun-angle.gif
    sun-angle.gif
    17.2 KB · Visningar: 141
Jag får inte heller den effekt med den 5dmk1 rawfil+qpkort som jag fick av dig Joakim idag.
Det skiljer rejält i i återgivandet av röd mättnad
Kan du Tony ta om din dagsljusprofil?

Jag är en glad amatör som absolut inte är någon expert på det här med färghantering. Men jag har följt tråden med nyfikenhet, ibland hänger jag med i snacket och ibland går diskussionen mig över huvudet. Till slut kunde jag inte låta bli att beställa ett kort, det kom i fredags. Igår lördag var jag och fotade i en idrottshall med ganska "knepig" belysning, jag vet att det är svårt att utan en massa jobb få färgerna någorlunda rätt, i alla fall är det så för mig. Men jag hade med mig mitt kort och kunde skapa en profil för den hallen. Helt plötsligt är det en "baggis" att få det att se bra ut, det kanske inte är "exakt exakt" men på min skärm ser det bra ut. Så, en preset i Lightroom som inkluderar profilen samt några andra små justeringar, lite snabbt småpill efteråt och 250 bilder är klara! Jag är nöjd! Det här var en positiv överraskning!

/Per

Bilagor

• pb_110326-4163_fotosidan.jpg
    pb_110326-4163_fotosidan.jpg
    77.3 KB · Visningar: 211
Jag är en glad amatör som absolut inte är någon expert på det här med färghantering. Men jag har följt tråden med nyfikenhet, ibland hänger jag med i snacket och ibland går diskussionen mig över huvudet. Till slut kunde jag inte låta bli att beställa ett kort, det kom i fredags. Igår lördag var jag och fotade i en idrottshall med ganska "knepig" belysning, jag vet att det är svårt att utan en massa jobb få färgerna någorlunda rätt, i alla fall är det så för mig. Men jag hade med mig mitt kort och kunde skapa en profil för den hallen. Helt plötsligt är det en "baggis" att få det att se bra ut, det kanske inte är "exakt exakt" men på min skärm ser det bra ut. Så, en preset i Lightroom som inkluderar profilen samt några andra små justeringar, lite snabbt småpill efteråt och 250 bilder är klara! Jag är nöjd! Det här var en positiv överraskning!

/Per

Tack Per!
Arbete med denna produkt har tagit mycket lång tid. Det har varit en delvis jobbig resa. Men det har så klart även funnits ljuspunkter och anledning att känna sig nöjd. Vi hade ett mål med projektet. Vi ville skapa en produkt som var billig, med hög kvalitet och enkel att använda. Joakim har gjort ett jättejobb och utan hans hjälp hade vi aldrig lyckats så här bra.
Vill bara säga att ditt meddelande här på Fotosidan Per, känns som den belöning vi har längtat efter och sett fram emot. Du har trott på produkten, använt kortet precis så som vi avsåg och du är nöjd med resultatet. Det är precis så här vi fantiserade om att det skulle fungera.

Lars

Jag funderar bara på en sak... om jag skapar en dagsljusprofil nu i mars, funkar den även till sommaren? Ändrar sig färgtemperaturen nåt över året?

/Per

Jag funderar bara på en sak... om jag skapar en dagsljusprofil nu i mars, funkar den även till sommaren? Ändrar sig färgtemperaturen nåt över året?

/Per

I går gjorde jag en serie dagsljusprofiler med varierande färgtemperatur, mellan 4750K och 6250K. Visst ser man en viss skillnad när man bläddrar mellan den, men den är så liten att det i praktiken saknar betydelse.
Jag har tidigare gjort en serie där jag ställde om färgtemperaturen på kameran. Från en väldigt blå bild av kortet till en varmgul. I stort sett ingen skillnad här heller.
Det är den spektrala fördelningen i ljuset som ger skillnad. Dagsljus i olika färgtemperaturer har ett jämnt kontinuerligt spektra. Det är "puckeln" i spektrat som flyttar sig mellan blå och röd vid olika färgtemperaturer. Dessa skillnader tar vitbalansen hand om. Profilen "kröker" till färgkurvorna för att korrigera färgavvikelser som ligger utanför vitbalansen.
Gör en dagsljusprofil. Den kommer att funka med din kamera i de allra flesta dagsljusfall, oavsett årstid.
Gör en lampljusprofil. Ljuset från en vanlig glödlampa skiljer sig från dagsljus.
Gör en blixtprofil. Det går utmärkt med blixten sittande på kameran. Välj bara en fotograferingsvinkel så att du undviker reflexer i kortet.
Gör en lysrörsprofil. Här kan det behövas många olika profiler eftersom lysrörsljus kan variera mellan olika fabrikat och modeller.
Slutligen en profil för LED-ljus. Även här varierar det mellan fabrikaten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar