photodo
Aktiv medlem
automagisk
Kul ord! Ingår nu även i min vokabulär.
Lars
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
automagisk
Jag blir mer och mer imponerad av Joakims skruvande vad det gäller färgprofiler för min 5dmk2, idag tog jag några bilder i vårljuset här i Lund, orange påse från Canon samt vårt gult rappade hus.
Kul ord! Ingår nu även i min vokabulär.
Lars
5D mk 1 igen standard/min dagsljus.
I blå och gröna toner är skillnaden liten medan gula och framför allt röda poppar rejält.
Hej Lars.
Mycket roligt, nyttigt och intressant i denna tråd, har inte läst allt men kommer programet att fungera även med mitt PhaseOne bakstycke?
Hälsn.
/Janne Höglund
5D mk 1 igen standard/min dagsljus.
I blå och gröna toner är skillnaden liten medan gula och framför allt röda poppar rejält.
Jag får inte heller den effekt med den 5dmk1 rawfil+qpkort som jag fick av dig Joakim idag.
Det skiljer rejält i i återgivandet av röd mättnad
Kan du Tony ta om din dagsljusprofil?
Jag är en glad amatör som absolut inte är någon expert på det här med färghantering. Men jag har följt tråden med nyfikenhet, ibland hänger jag med i snacket och ibland går diskussionen mig över huvudet. Till slut kunde jag inte låta bli att beställa ett kort, det kom i fredags. Igår lördag var jag och fotade i en idrottshall med ganska "knepig" belysning, jag vet att det är svårt att utan en massa jobb få färgerna någorlunda rätt, i alla fall är det så för mig. Men jag hade med mig mitt kort och kunde skapa en profil för den hallen. Helt plötsligt är det en "baggis" att få det att se bra ut, det kanske inte är "exakt exakt" men på min skärm ser det bra ut. Så, en preset i Lightroom som inkluderar profilen samt några andra små justeringar, lite snabbt småpill efteråt och 250 bilder är klara! Jag är nöjd! Det här var en positiv överraskning!
/Per
Jag funderar bara på en sak... om jag skapar en dagsljusprofil nu i mars, funkar den även till sommaren? Ändrar sig färgtemperaturen nåt över året?
/Per