Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
I dagsljustemperatur har en 5D "mk1" lättare för att återge "rätt" hudton, dvs en verklighetstrogen hudton. Med alla dess skiftningar och nyanser, och alla olägenheter detta skulle kunna innebära. Verkligheten är ju sällan så vacker som vi skulle vilja....

Fast jag upplever iofs såväl 5D som 5D2 som väldigt naturtrogen och samtidigt trevlig och lite "krämig" i sin filtrering/rendering.

Faktum är att just färger är en av orsakerna till att jag bytte över från Nikon som enligt min mening ofta mäter färger lite trist och "kliniskt". Hur mycket jag än labbade med profiler, efterbehandling och kalibrering så blev det inte bra. Eller ja, bra rent tekniskt kanske men jag upplevde aldrig samma "färgglädje"
 
Vi har med andra ord lite olika preferenser vad det gäller Nikon / Canon, jag finner Nikons bilder mer livfulla , har inte det röda skimmer över sig , ängar , gräs , melerade tegelytor etc tas fram på ett levande sätt, ofta med lite gult inslag som inte är draget mot rött och inte heller blå/magenta himlar när de är blå med cyaninslag
 
Tillägg till ovan, med min dagsljusprofil och 5dmk2 så anser jag att jag har fått ett mer livfullt resultat jämfört med Adobes profiler och dessutom med mer rätt färgåtergivning" .
Att jämföra två system betyder också att vi måste presentera vilken rawkonverter vi använder, hur vi ser på bilden och vilka egenskaper bilden skall ha , att få till nalliga bilder är inte svårt.
 
Jag har nu tagit med Capture one för att se efter vilka skilnader som kan ses.
Gult är väldigt översatuerat, jag har i alla tre fallen dragit ner så att högdagervarning har försvunnit
DPP till vänster, min egen dagsljusprofil i mitten och Capture One till höger
i dessa småbilder ses inte skilnaden lika tydligt som i en större bild
 

Bilagor

  • gult.jpg
    gult.jpg
    21.5 KB · Visningar: 191
Huset i Kapstaden
Capture One till vänster och min dagsljusprofil till höger
Huset är orange
 

Bilagor

  • Captureone.jpg
    Captureone.jpg
    94.5 KB · Visningar: 188
Capture One

Jag har nu fått till arbetsflödet med Capture One , ett lite bökigt program innan man har lärt sig gången och där högdagervarningar kommer upp mycket tidigare jämfört med CR och att få till samma kontrastkurva är därmed ett problem.
Capture One och 5dmk2 generic profil är riktigt bra även i jämförelse med min dagsljusprofil.
Det finns vissa skilnader, Capture ger gult högre mättnad, blå himmel är mycket bra och drar inte iväg mot magenta men vissa blåa färger vrider sig något mot lila. Men helhetsintrycket är klart bättre än vad adobes profiler ger tillsammans med 5dmk2
 

Bilagor

  • Unkap.jpg
    Unkap.jpg
    19.1 KB · Visningar: 334
Senast ändrad:
Capture One och min profil

gult vrider sig något mot grönt och har högre mättnad än min egentillverkade profil för Camera Raw, vissa detaljer kläggar igen i jämförelse pga övermättnad i gult, blå färg mycket bra, orange går mot lite rött men Capture One är enligt min högst personliga mening mycket bra tillsammans med 5dmk2.
Capture One till vänster min dagsljusprofil till höger
 

Bilagor

  • capture-gult.jpg
    capture-gult.jpg
    30.8 KB · Visningar: 329
Jo, det är oxå vad jag sett i Capture One, som jag valde efter att ha jämfört med Bibble Pro, DPP, Lightroom/ACR och RawTherapee. Tyckte Capture One kom närmast DPP i färger och då måste det ju vara ett bra val var min tanke då.

Sen vid noggrannare jämförelser med hjälp av dina sydafrikabilder ser jag ungefär vad du ser Mikael. Gult blir fetare och blått blir renare i CO jämfört med DPP. Lightroom/ACR och Bibble Pro har jag slängt ut och kan inte jämföra med idag. Du har fått till det orange huset riktigt bra med CO!

7D är jämfört med 5DII lite sämre i gult, drar snabbare mot rött i CO och är lite "fetare".

Det ska bli spännande att se vad en profilering med QP innebär för både 5DII och 7D i Capture One så småningom. Det skulle vara kul om gult till rött blev bättre och att 5DII och 7D kom närmare varann :)
 
En nyare version ligger ute nu, med default save folder placerad till [user] för PC-användare i stället för till [all] eller [programData] som orsakade problem för många som inte lever inloggade som admin. Det finns även en del finjusteringar i kalibreringsalgoritmerna, samt en förbättring av motståndskraften mot perspektivfel när man tar referensfotot.

Ang. just specialfallet 5D2 som diskuteras här tänkte jag att det kan vara intressant för många att se hur bilden ser ut när den kommer direkt från råfilen....
-Eller ja, egentligen är den inte längre "rå" här, jag har lagt till en exponeringskurva för att den inte bara ska bli jättegrå, samt valt att "ge" den en profil helt enkelt. I detta fallet sRGB, som är den av alla normala färgprofiler som förstärker färger mest. Hade jag valt att ge bilden "Adobe RGB" i stället hade det blivit ännu blekare.

Bilden ligger här:
http://ezpicshare.com/images/e5d2hsli00.jpg

att jämföra med en ganska normal framkallning (D50-profil, egentligen studioblixt)
http://ezpicshare.com/images/e5d2hs-1300319253.jpg

Det är nästan lite synd att det inte finns ett garn till mellan nystan 2 & 3, det är här som det blir riktigt besvärligt för 5D2 i högre ljustemperaturer. Som man kan se när man jämför nystan 2-7 (de orange-gul-varmgröna) finns det inte mycket separation att tala om i råfilen. Vill man plocka fram lite separation och färgmättnad här utan att ställa till det för närliggande färgtoner måste man ta det ganska försiktigt, och det är inte helt lätt.
 
Anledningen till att 5D2 beter sig så här kan man se ganska lätt om man tittar på kamerans filter-respons. De inbyggda färgfilterna i kameran ser ut ungefär så här:
 

Bilagor

  • canon_5d2_filter-response.gif
    canon_5d2_filter-response.gif
    22 KB · Visningar: 342
En nyare version ligger ute nu, med default save folder placerad till [user] för PC-användare i stället för till [all] eller [programData] som orsakade problem för många som inte lever inloggade som admin. Det finns även en del finjusteringar i kalibreringsalgoritmerna, samt en förbättring av motståndskraften mot perspektivfel när man tar referensfotot.

Jag har fått mitt kort och till slut lyckats laddat programmet (Win). Har tagit en testbild och kontrollerat att profilen finns under kameraprofiler i ACR. Och det gör den ibland, d v s i vissa av mina bildmappar. Varför den inte finns i alla, förstår jag inte.

Hittade då ovanstående. Laddade ner version 0,93 men det fungerade inte. Gjorde säkert 5 försök, men fortfarande så hade jag version 0,92 i datorn. Tog då bort den gamla versionen och laddade ner 0,93 igen. Men fortfarande så har jag version 0,92 i min dator.
Då uppstår frågan: har jag fått version 0,92 p g a fel länk eller har QP glömt att ändra versionsnummer till 0,93?

Någon som har någon lösning på första problemet?
 
På första frågan så ser du bara profilen och den kamera du har profilerat. Har du använt en annan kamera så dyker inte profilen upp.Dvs om du öppnar en rawfil från en annan kamera

Version 094 finns för både mac och win att ladda ner
 
Hej Leif!
Jag tror att det är fel i "about"-rutan i 0.93, det kan hända att den visar "0.92" där. Men det ska väl stå rätt i programfönsterlisten? Nåväl, ett "gammalt" problem. 0.94 gäller som sagt... Det är tätt mellan buggfixarna nu efter hand som mindre saker klaras upp.

Som Mikael sade är profilerna kameraspecifika, man kan alltså inte använda en profil från en viss kamera tillsammans med en annan. Detta är i stort sett hela meningen med färgkalibrering. Kameramodeller (till viss del även specifika kameror) har olika färgmätningssvar, som måste tolkas om till standardiserade värden så att även andra kan läsa dem på samma sätt.

Denna omtolkning ändrar sig efter hand som ljuset ändrar sig - vilket gör att en kamera som ger vissa färger i t.ex solljus inte ger samma färger i glödlampsljus, djup skugga eller med lysrör.
 
Hej Leif!
Jag tror att det är fel i "about"-rutan i 0.93, det kan hända att den visar "0.92" där. Men det ska väl stå rätt i programfönsterlisten? Nåväl, ett "gammalt" problem. 0.94 gäller som sagt... Det är tätt mellan buggfixarna nu efter hand som mindre saker klaras upp.

Som Mikael sade är profilerna kameraspecifika, man kan alltså inte använda en profil från en viss kamera tillsammans med en annan. Detta är i stort sett hela meningen med färgkalibrering. Kameramodeller (till viss del även specifika kameror) har olika färgmätningssvar, som måste tolkas om till standardiserade värden så att även andra kan läsa dem på samma sätt.

Denna omtolkning ändrar sig efter hand som ljuset ändrar sig - vilket gör att en kamera som ger vissa färger i t.ex solljus inte ger samma färger i glödlampsljus, djup skugga eller med lysrör.

Självklart så inser jag att profilen bara gäller den kamera som den är gjord för. Tänkte bara inte på att mina bilder är tagna med 2 olika kameror. Min D200 är i huvudsak min undervattenskamera. Det är faktiskt smart att man inte kan använda "fel" profil. Det sparar en massa frustration.
Skall snart göra riktiga test med kortet. Det har bara varit "lek" än så länge. Har laddat ner 0,94 nu.
 
Hoppas att det funkar OK , kom ihåg att om du tex tillverkar en dagsljusprofil , dvs fotografera av kortet med blixt eller i dagsljus så vitbalansera alltid efter att du har valt någon av profilerna . Samma sak med inomhusprofil, lysrör etc
Du kan även testa att tillverka en profil de olika kontrastinställningarna svag medel och stark.
Själv har jag alla tre och använder någon av profilerna pga hur motivet ser ut, exv en solig hård sommarbild kan med fördel framkallas med profilen som inte har för stark kontrastkurva och man kan själv sedan lägga till en kurva som passar, det är alltid lättare att utgå från en bild som inte är för hård" framkallad"

1, välj profil
2.vitbalansera mot samma yta
3.jämför resultatet
 
Senast ändrad:
Test av Capture One jämfört med egentillverkad lysrörsprofil i Camera raw.

Här till vänster min lysrörsprofil jämfört med Capture One , bilden tagen i lysrörsljus och båda profilerna vitbalanserade mot samma yta
 

Bilagor

  • Bild 1a.jpg
    Bild 1a.jpg
    67.2 KB · Visningar: 221
Test av Capture One jämfört med egentillverkad lysrörsprofil i Camera raw.

Här till vänster min lysrörsprofil jämfört med Capture One , bilden tagen i lysrörsljus och båda profilerna vitbalanserade mot samma yta

Här blir nog mitt kortaste inlägg på Fotosidan:

Oj, vilken skillnad.

Stefan
 
Strand, vitbalansering enligt kameran
till vänster adobe standard, mitten capture One och till höger min dagsljusprofil
Mäter man på låret CMYK så är det endast adobe som lägger magenta högre än gult eller att Adobe har en tendens att "röa" till det i jämförelse med CaptureOne och min dagsljusprofil
 

Bilagor

  • strand.jpg
    strand.jpg
    71.8 KB · Visningar: 195
Hur noggrannt är färgfälten placerade på era kort?

På mitt exemplar varierar avstånden för ett fält mellan 3 mm på
ena sidan till 7 mm på andra sidan, mätt till grannfälten.
Andra har mindre fel men flera sitter lite "svajigt".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.