Skickade precis ett mail innan jag såg att detta hade behandlats i tråden...
Tack för exempelbilderna Tony. De hjälper verkligen. Till exempel kan jag tillägga att det VERKAR som att de allra flesta kameror (utom min A850??) får en lite övermättning av orange när man profilerar mot vissa lysrör.
Sånt här ser man bara när man har ganska många exempel att bläddra bland, från ganska många kameror.
-jag kan iofs tänka mig varför, när jag tittar på värdena i profilerna. Gult och rött blir under de flesta lysrör gult > väldigt illgult respektive rött > för ljust, för svag i mättning. När algoritmerna korrigerar upp detta skapas ett överskott av rött i orange (som ju ligger mitt mellan gult och rött).
Just nu har jag ställt en väldigt "försiktig" profil som ska ge ganska mjuka korrigeringskurvor. Detta gör att korrigeringen inte kan gå in och "punktkorrigera" lika hårt, det blir svårare för den att korrigera två färger som ligger väldigt nära varandra i färgton på olika håll.
Jag kommer lägga till detta som val också inom en ganska snar framtid - hur "skarp" man vill göra sin profilering (den gråade meny-listen över tonkurve-valet i Mac, den syns inte på PC än).
En skarpare profil kommer ge bättre korrigering, men också vara känsligare för förändringar i ljuset (ha ett mindre "användningsområde"). I solljus gör detta inte så mycket, då kan de allra flesta kameror "tåla" en väldigt noggrann korrigering. I blandljus / lysrör är det en helt annan sak. Då vill man ofta att profilen ska ge "ok" resultat även om förutsättningarna förändras lite.