Ja, de har förändrats, men jag tror egentligen inte Canon gjorde det valet pga ökningen av pixeldensiteten. Sedan 5D2 och 50D har Canon en lite annorlunda färgfiltrering jmf tidigare kameror. Just problemet med att
skilja på färgtoner som befinner sig runt orange är en av nackdelarna med de nya filteregenskaperna, förbättrade egenskaper i låga temperaturer och bättre motståndskraft mot "konstiga effekter" i lysrörsljus är positiva effekter. Men visst, filtren är även totalt sett mer genomsläppliga.
Om detta HJÄLPER brusegenskaperna är svårt att säga, då förändringen även ger ett behov av en mycket starkare förstärkning av färgtonsskillnader - på höga ISO betyder detta samma sak som mer färgbrus. Och eftersom de nya Canonfilterna placerar rött och grönt ganska tätt ihop får man mest bruseffekt just här - därav Canon-kamerors märkbart karakteristiska färgbrus som är starkare i just skiftningarna från magenta till grönt.
Att det är så stor skillnad på kamerorna kan inte ens DPP göra något åt - även om de sitter på information som ingen annan har (knappt
ingen annan har). Rena metameriska effekter kan inte en profil göra mycket åt - bara minska dem. Se även då jämförelsen med citronen / Marabou-paketet tidigare - i dagsljus så är det stor skillnad i mängden orange ton mellan de båda. Citronen är klargul, inget rödstick alls knappt - och Marabou vanlig mjölkchoklad vet ju de flesta att den är ganska varmt gul. Inte orange, men en bra bit åt det hållet. I lysrörsljus (med en nyare Canon-kamera) måste man då välja - vill jag ha ett för kallgult chokladpaket, eller vill jag ha en för varmgul citron.