Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svaret Joakim!
Låter bra att det funkar att gå DCP till ICC!

Vad gäller DCP's specialare är väl det bara de som kör Adobe som kan ta tillvara på detta. Vi andra får nöja oss med ICC.

Kör Win så får väl skaffa ett QP card och leka själv!

/Lasse

Hej !

Körde dcp2icc och den ville ha färgtemp, så jag undrar:

Finns det någon sorts färtempinfo i dcp?

Om, hur fungerar det ?


//MW
 
Ja, de har förändrats, men jag tror egentligen inte Canon gjorde det valet pga ökningen av pixeldensiteten. Sedan 5D2 och 50D har Canon en lite annorlunda färgfiltrering jmf tidigare kameror. Just problemet med att skilja på färgtoner som befinner sig runt orange är en av nackdelarna med de nya filteregenskaperna, förbättrade egenskaper i låga temperaturer och bättre motståndskraft mot "konstiga effekter" i lysrörsljus är positiva effekter. Men visst, filtren är även totalt sett mer genomsläppliga.

Om detta HJÄLPER brusegenskaperna är svårt att säga, då förändringen även ger ett behov av en mycket starkare förstärkning av färgtonsskillnader - på höga ISO betyder detta samma sak som mer färgbrus. Och eftersom de nya Canonfilterna placerar rött och grönt ganska tätt ihop får man mest bruseffekt just här - därav Canon-kamerors märkbart karakteristiska färgbrus som är starkare i just skiftningarna från magenta till grönt.

Att det är så stor skillnad på kamerorna kan inte ens DPP göra något åt - även om de sitter på information som ingen annan har (knappt :) ingen annan har). Rena metameriska effekter kan inte en profil göra mycket åt - bara minska dem. Se även då jämförelsen med citronen / Marabou-paketet tidigare - i dagsljus så är det stor skillnad i mängden orange ton mellan de båda. Citronen är klargul, inget rödstick alls knappt - och Marabou vanlig mjölkchoklad vet ju de flesta att den är ganska varmt gul. Inte orange, men en bra bit åt det hållet. I lysrörsljus (med en nyare Canon-kamera) måste man då välja - vill jag ha ett för kallgult chokladpaket, eller vill jag ha en för varmgul citron.
 
Hej !

Körde dcp2icc och den ville ha färgtemp, så jag undrar:

Finns det någon sorts färtempinfo i dcp?

Om, hur fungerar det ?


//MW

Använd 5000K eller D50 om valet finns (jag minns inte själv vilket som används just nu). Detta bestämmer var dcp2icc ska gå in och interpolera upp ett resultat OM (!) dcp-profilen innehåller två profiler, dvs är av typen "dual illuminant".

Med våra profiler är valet än så länge likgiltigt, eftersom det bara finns en profil "i profilen" är det helt enkelt den som används. Färgtempen är alltså oviktig i sammanhanget då. Men för att undvika problem så ta ett "neutralt" val. 5000 är bra.
 
Jag har gjort profiler med ProfileMaker ett par gånger för fotografering under svåra ljus. Då mätte jag först ljuset med en spektrofotometer, så jag fick en spektralkurva för ljuset. Denna kurva kunde jag sedan använda tillsammans med bilden på testkartan när profilen byggdes. Profilen gav ett bra resultat, men vet inte om det berodde på om att jag hade denna spektralkurva.

Stefan

Detta kan göra enorm skillnad, framför allt om man har ett besvärligt ljus (flurescerande källor) med mycket spikar och nollor. Kan man låta programmet som gör profilen få reda på lite mer exakt information om ljuset som belyste färgreferensen man använde tar man ju bort en av de två okända variablerna man söker när man tillverkar en profil.

Som jag (vi, alla som jobbar med kamerafärg) arbetar just nu måste man ju bolla två okända mot varandra för att komma fram till ett resultat. Du har tre variabler:

*Belysningens spektralsammansättning
[multiplicerad med]
*Substratets reflktiva spektralrespons
[filtrerat genom]
*Kamerans färgfilter

-då får vi fram en tristimuli ("nästan-RGB") mätning, dvs en råfil. Eftersom det är en känd referens vi fotograferar av kan vi dividera bort den ur ekvationen. Kvar finns då: Ljus och kamerans färgfilter. Om båda två är "perfekta", dvs helt jämna i sitt spektra och inte har några nämnvärda spikar eller nollor inom det synliga våglängdsområdet så gör detta inget. Man kan ganska lätt bolla lite med siffrorna fram och tillbaka tills man får ett väldigt bra resultat.

Tyvärr är kameror väldigt sällan speciellt "perfekta" vad det gäller filtreringen. Kameratillverkarna har ett ganska begränsat urval av material som går att arbeta med i sensortillverkningen, och det handlar ju även om kostnader. Kameror har alltså ofta ganska oregelbundna filterkurvor.

Kombinera en ojämn filterkurva med ett ojämnt ljus - då hamnar du i problem. Då krävs det lite mer för att komma i närheten av önskat resultat.

Men kan du ta bort ÄNNU en variabel - ljuset - så finns det ju bara en flytande variabel kvar, och det är färgfilterna. Det är lättare att lösa en svår ekvation med EN okänd än vad det är att lösa en lika svår ekvation med TVÅ okända. :)
 
Ja, de har förändrats, men jag tror egentligen inte Canon gjorde det valet pga ökningen av pixeldensiteten. Sedan 5D2 och 50D har Canon en lite annorlunda färgfiltrering jmf tidigare kameror. Just problemet med att skilja på färgtoner som befinner sig runt orange är en av nackdelarna med de nya filteregenskaperna, förbättrade egenskaper i låga temperaturer och bättre motståndskraft mot "konstiga effekter" i lysrörsljus är positiva effekter. Men visst, filtren är även totalt sett mer genomsläppliga.

Om detta HJÄLPER brusegenskaperna är svårt att säga, då förändringen även ger ett behov av en mycket starkare förstärkning av färgtonsskillnader - på höga ISO betyder detta samma sak som mer färgbrus. Och eftersom de nya Canonfilterna placerar rött och grönt ganska tätt ihop får man mest bruseffekt just här - därav Canon-kamerors märkbart karakteristiska färgbrus som är starkare i just skiftningarna från magenta till grönt.

Att det är så stor skillnad på kamerorna kan inte ens DPP göra något åt - även om de sitter på information som ingen annan har (knappt :) ingen annan har). Rena metameriska effekter kan inte en profil göra mycket åt - bara minska dem. Se även då jämförelsen med citronen / Marabou-paketet tidigare - i dagsljus så är det stor skillnad i mängden orange ton mellan de båda. Citronen är klargul, inget rödstick alls knappt - och Marabou vanlig mjölkchoklad vet ju de flesta att den är ganska varmt gul. Inte orange, men en bra bit åt det hållet. I lysrörsljus (med en nyare Canon-kamera) måste man då välja - vill jag ha ett för kallgult chokladpaket, eller vill jag ha en för varmgul citron.

Du som har 5dmk2 och QP kortet - ta ner rawfilen från Imagien Resource http://www.imaging-resource.com/PRODS/E5D2/E5D2THMB.HTM
testa sedan med din egen dagsljusprofil jämfört med adobes, bilden innehåller en macbeth tavla och vitbalansera mot en av de gråa ytorna , förslagsvis någon av de ljusare .
Se sedan garnnystan som finns ovan i bilden som börjar med ett rött och går mot gult osv.
Vi kan då diskutera vad vi ser och från samma bild
 

Bilagor

  • Bild 10.jpg
    Bild 10.jpg
    14.5 KB · Visningar: 281
Senast ändrad:
Ett litet experiment med QPkortet och kameraprofil som jag kom att tänka på. Förr använda man ibland filter på kameran t ex för att skapa en kallare/varmare atmosfär men för att objektet inte skulle behålla sina naturliga färger valde man då att sätta ett komplementfilter på blixten.
Min tanke var att man skulle kunna sätta filter på blixten, ta en bild med kortet och sen kunna skapa en profil med kortet och vitbalansera med kortet. Sen sätter man de inställningarna på en bild tagen med samma blixtljus och skulle då uppnå samma/liknande resultat.
1. Oredigerad bild med QPkortet och färgad blixt (Adobe standard)
2. Bild med QP-profilen skapad av bild 1 samt vitbalanserad.
3. Fotografi med färgad blixt (Adobe standard)
4. Fotografi med inställningarna från bild 2.

Man kan tydligt se att färgerna i förgrunden är mer naturliga och att bakgrunden fått en kallare ton.
 

Bilagor

  • QPkort ej justerat.jpg
    QPkort ej justerat.jpg
    63.6 KB · Visningar: 315
  • QPkort justerat.jpg
    QPkort justerat.jpg
    56.4 KB · Visningar: 316
  • Kärra ej justerat.jpg
    Kärra ej justerat.jpg
    21.4 KB · Visningar: 311
  • Kärra justerat.jpg
    Kärra justerat.jpg
    20.9 KB · Visningar: 314
Jag tror inte det är bra att dunka en blixt rakt på kortet pga reflexer och ojämnt belyst (så som din bild ser ut), jag kan tänka mig att programmet får fnatt/svårigheter vad det gäller beräkning av de olika färgfälten.
 
Jag tror inte det är bra att dunka en blixt rakt på kortet pga reflexer (så som din bild ser ut), jag kan tänka mig att beräkningsgrunden för programmet får fnatt.

Nej, det var ett snabbt experiment bara för att se om man med kortet kunde få till effekten jag eftersträvade. Men jag tycker att programmet trots allt gjort ett bra jobb trots blänket.
 
Kul, själv sitter jag och undrar varför en 7d separerar färgerna rött -orange-gult bättre än min 5dmk2 , samma testbild från I R , adobe standard profil och samma vitbalansering, tyvärr har jag ingen 7d tillgänglig för att skapa en egen profil
 
Ja, de har förändrats, men jag tror egentligen inte Canon gjorde det valet pga ökningen av pixeldensiteten. Sedan 5D2 och 50D har Canon en lite annorlunda färgfiltrering jmf tidigare kameror. Just problemet med att skilja på färgtoner som befinner sig runt orange är en av nackdelarna med de nya filteregenskaperna, förbättrade egenskaper i låga temperaturer och bättre motståndskraft mot "konstiga effekter" i lysrörsljus är positiva effekter. Men visst, filtren är även totalt sett mer genomsläppliga.

Innebär det att gamla 5Dn har bättre förutsättningar för "korrekt" återgivning av hudtoner? Det pratas ju ibland om att 5D original har en trevlig, om än svårdefinierad, karaktär rakt ur kameran som inte 5D2 har.

Blir nyfiken på att testa side by side....
 
I dagsljustemperatur har en 5D "mk1" lättare för att återge "rätt" hudton, dvs en verklighetstrogen hudton. Med alla dess skiftningar och nyanser, och alla olägenheter detta skulle kunna innebära. Verkligheten är ju sällan så vacker som vi skulle vilja....

7D är aningens mer separerad, men den största skillnaden mellan /d och 5D2 är egentligen att 7D har mindre "dubbel-topp" på sitt filtersvar. Rött i 5D2 har en liten extra "topp" i känslighet runt 540nm, dvs mitt i gulaktigt grönt. (??)
 
Ja det gör det, om du tänker på att hudtoner blir väl röda med 5dmk2, du kan enkelt ta ner från Imaging resource motsvarande bild från 5d använd samma profil och vitbalansera lika och se resultet vad det gäller garnnystan.

ps
Såg att Joakim också har svarat
 
Tony:
Ett litet tips om du vill profilera med den inbyggda blixten / en skoblixt är att mjukvaran klarar av ganska mycket snedställning av kortet - så länge du inte försöker ta referensfotot med ett 24mm-objektiv.... :) Då får du lite för mycket perspektiv-effekt.

Men med 70-85mm brännvidd kan man lätt snedställa kortet ca 15-20º utan att avkänningsmjukvaran får hicka.

En annan sak som påverkar profileringen (framför allt om man profilerar skoblixt / kamerablixt) är underlaget kortet står på. Ställer du kortet på en klar-röd duk och bränner av ett foto med den inbyggda blixten speglas naturligtvis ganska mycket rött ljus (studs från underlaget) upp mot främst den undre delen av kortet.

Sitter och konfigurerar om två datorer så att jag ska kunna felkolla fler "rena" system själv, så tyvärr inga exempelbilder just nu...
 
Såja, tillbaka på banan igen... Skulle bara visa lite hur man kan göra om man vill fota med den inbyggda blixten.

Egentligen är det bara tre saker här att lägga märke till:
1) Fotot taget med ganska lång brännvidd, ca 80-90mm
2) Kortet är bortvinklat från kameran med kanske 15-20º
3) Jag lade nåt mörkt precis där kortet står så att jag slipper "spegelstuds" från underlaget.

Tittar man sen bara på previewbilden och ser att alla märken sitter ungefär där de ska, och profilen VERKAR rätt, ja då är säkerligen allt rätt.
 

Bilagor

  • FS_vinkel_blixt.jpg
    FS_vinkel_blixt.jpg
    56.3 KB · Visningar: 283
Tony:
Ett litet tips om du vill profilera med den inbyggda blixten / en skoblixt är att mjukvaran klarar av ganska mycket snedställning av kortet - så länge du inte försöker ta referensfotot med ett 24mm-objektiv.... :) Då får du lite för mycket perspektiv-effekt.

Men med 70-85mm brännvidd kan man lätt snedställa kortet ca 15-20º utan att avkänningsmjukvaran får hicka.

En annan sak som påverkar profileringen (framför allt om man profilerar skoblixt / kamerablixt) är underlaget kortet står på. Ställer du kortet på en klar-röd duk och bränner av ett foto med den inbyggda blixten speglas naturligtvis ganska mycket rött ljus (studs från underlaget) upp mot främst den undre delen av kortet.

Sitter och konfigurerar om två datorer så att jag ska kunna felkolla fler "rena" system själv, så tyvärr inga exempelbilder just nu...

Tackar för tipset.
Men ska man lyckas helt med det jag testade måse man nog se till att ta en exponering med QP-kortet i det riktiga motivet. Det blir ju en konstlad men hyffsat kontrollerad blandljus situation. Så ska det fungera så behöver man omgivningsljuset och slå blixtarna med färgfilter med rätt effekt/avstånd.
Enklast borde vara att ställa upp scenen och fotografera motivet och när man är nöjd med ljus etc så tar man en bild till med kortet...
 
nån som vet om det är någon som jobbar på QP den här veckan?
beställde ett kort förra veckan och hoppades att de skulle vara snabba på leverera (lika snabbt som någon tidigare här itråden hade fått sin :) )

ps
direkt länge har det inte tagit än men jag hoppades den skulle dimpa ner i brevlådan igår eller idag..
 
Är qp-kortet inte på lager?

nån som vet om det är någon som jobbar på QP den här veckan?
beställde ett kort förra veckan och hoppades att de skulle vara snabba på leverera (lika snabbt som någon tidigare här itråden hade fått sin :) )

ps
direkt länge har det inte tagit än men jag hoppades den skulle dimpa ner i brevlådan igår eller idag..

Jag beställde förra söndan (6/3), men inte heller fått den ännu - slut?
 
Synd att hela distrubutionen lägger ner för att Lars åkt iväg... borde verkligen skaffa en vikarie...

Vad jag har hört så skall det finnas en person som bevakar order och skickar ut kortet, jag har skickat ett sms
till Lars . återkommer

ringde istället, alla som har beställt kortet får det på fredag
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.