ANNONS
Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta frågan här istället, Lars på QP card befinner sig i USA och Joakim eller jag kan säkert hjälpa dig
(åker till Åre ikväll med nattåget )

När jag byter till den profil som skapas så tappar bilden all kontrast.
Histogrammet skjuts år vänster så att allt i praktiken hamnar mellan 0-50%.

Har tyvärr ingen möjlighet att lägga upp bildexempel här nu. Men har skickat dessa till Joakim.

Kända saker just nu i win-programmet (fel bara i vissa windows-system):
*Previewbilden byts inte ut när man laddar en ny råfil. Detta kan dessutom betyda att profilen görs efter förra filen... (?)
Det här hände även mig på Mac OSX 10.6 men bara om jag använde DNG filer. Med Raw så bytte den preview bild.

Jag provade med att avsluta programmet och starta om det men beteendet kavarstod. Efter omsydde av Macen så har problemet inte upprepats ännu.

Den ligger där nu.

Stefan

Hej , vi sitter på tåget upp till Åre och Anette och jag gjorde en liten studie av upplagda bilder och vi finner att QP card klarar Kapstadsbilden klart bra med PE som tvåa.
Visste ni att utrymmet brevid tvättfatet i SJ sovvagn är gjord för en bag in box och att det undertill finns ett litet bord att ställa glasen på när man tappar , snacka om framsynthet då vagnarna ca 35 år gamla.

Problemet med vista och 7 är att programmet vill skriva tempfiler på ställen som inte är tillåtna om man inte är admin och har UAC avslaget.... Vilket ju är ganska dumt säkerhetsmässigt. Jag skriver om / lägger till ändringar jmf XP och Mac ang. detta just nu.

I övrigt skulle jag bara meddela att så pass många har anmärkt på övermättning i gult nu att vi hädanefter kommer dra ner lite på detta.
Justeringar i referenserna måste dock ske ganska försiktigt eftersom man inte bara kan "dra i ena änden av snöret" utan att det händer saker i den andra också... För de användare som har ett fungerande program just nu (Mac då främst...) så gäller det som tidigare att kolla lite då ocha då efter uppdateringar till programmet manuellt. Vår hemsida klarar just nu inte av automatisk versionsuppdatering.

Så småningom när alla system har en (väl!) fungerande version kommer det läggas till moduler där man har mer manuell kontroll på färghanteringen också, så att man kan justera lite mer enligt personliga preferenser utöver den rent tekniskt "korrekta" profilen.

Problemet med vista och 7 är att programmet vill skriva tempfiler på ställen som inte är tillåtna om man inte är admin och har UAC avslaget.... Vilket ju är ganska dumt säkerhetsmässigt. Jag skriver om / lägger till ändringar jmf XP och Mac ang. detta just nu.

Den version som ligger för nedladdning just nu (0.921) får jag inte att fungera på XP heller, så antingen är det skit bakom spakarna eller fel på mina råfiler. Jag vet inte riktigt hur jag ska åtgärda varken eller, men jag kan ju prova med en råfil jag inte skapat själv till att börja med. Problemet lär väl bara vara att hitta en med ett QP-kort i. ;)

(Vore för övrigt intressant att veta om någon annan än jag och upphovsmannen till programmet kört det på ett microsoft-os, och i så fall med vilket resultat.)

Jag får det heller till att fungera.

Kör win 7, Ultimate 64-bitars. Service Pack 1. Jag tillhör den skaran som kör utan hängslen och livrem - m.a.o. plockat bort alla "spärrar" och kör som admin hela tiden. Detta är min maskin och ingen annans.

I mitt fall, så laddas inte prieview-bilden.

Den version som ligger för nedladdning just nu (0.921) får jag inte att fungera på XP heller, så antingen är det skit bakom spakarna eller fel på mina råfiler. Jag vet inte riktigt hur jag ska åtgärda varken eller, men jag kan ju prova med en råfil jag inte skapat själv till att börja med. Problemet lär väl bara vara att hitta en med ett QP-kort i. ;)

(Vore för övrigt intressant att veta om någon annan än jag och upphovsmannen till programmet kört det på ett microsoft-os, och i så fall med vilket resultat.)
lugn , det kommer att fixa sig, läs Joakims förklaring tidigare
mac versionen strulade också i början och alla fel löstes efterhand

lugn , det kommer att fixa sig, läs Joakims förklaring tidigare
mac versionen strulade också i början och alla fel löstes efterhand

Jag är ganska lugn (även om jag gärna hade velat testa mitt nya fina färgkort också och inte bara titta på bilderna jag tagit av det). Jag undrade mest om jag är ensam om att det strular, för i så fall lär det ju vara fel på min sida och inte på programmet i sig. Att det funkar bättre för Joakim i hans utvecklingsmiljö än det verkar göra hos mig får man väl nästan utgå från, annars hade han knappast lagt ut programmet till att börja med.

[(Vore för övrigt intressant att veta om någon annan än jag och upphovsmannen till programmet kört det på ett microsoft-os, och i så fall med vilket resultat.)[/QUOTE]

Det funkar på Vista 64-kört på NEF-filer

I övrigt skulle jag bara meddela att så pass många har anmärkt på övermättning i gult nu att vi hädanefter kommer dra ner lite på detta.

Det tror jag är ett bra beslut. Inte så där jätteroligt när folk ser ut som om de har gulsot eller allvarligare åkommor. Betydligt vanligare att folk är lite rödlätta i huden av olika orsaker.

Jag har ju som sagt haft liknande problem på OSX med mina filer från 5D.
Joakim har fått Raw filen men jag har inte hört nåt. Men han är väl upptagen med Windows versionen...

Just där finns det en lösning, men jag har inte hunnit lägga ut den än. 5D (classic) gav en lite annan storlek på vissa saker som inte kompenserades för (problemet introducerades när jag slog igång valet av kontrastkurva. Jag ska köra en samlingsuppdatering i kväll. Det är inte säkert att win-versionen kommer vara färdig att sätta som "production release", men det närmar sig.

Tack ni som väntar, och framför allt ni som erbjudit (och givit) hjälp.

Tony:
Jag har tittat på din fil (och ca 50-60 andra) - men inte hunnit svara alla.
Även Mac-versionen har problem med vissa kameror, just av den anledning jag angav tidigare.

Just där finns det en lösning, men jag har inte hunnit lägga ut den än. 5D (classic) gav en lite annan storlek på vissa saker som inte kompenserades för (problemet introducerades när jag slog igång valet av kontrastkurva. Jag ska köra en samlingsuppdatering i kväll. Det är inte säkert att win-versionen kommer vara färdig att sätta som "production release", men det närmar sig.

Tack ni som väntar, och framför allt ni som erbjudit (och givit) hjälp.

Tony:
Jag har tittat på din fil (och ca 50-60 andra) - men inte hunnit svara alla.
Även Mac-versionen har problem med vissa kameror, just av den anledning jag angav tidigare.

Inga problem som sagt. Kan tänka mig att det strömmat in funderingar och exempel.

Det tror jag är ett bra beslut. Inte så där jätteroligt när folk ser ut som om de har gulsot eller allvarligare åkommor. Betydligt vanligare att folk är lite rödlätta i huden av olika orsaker.

Återigen, vad du ser på skärmen kan du fixa så att det passar dig. Dra ner gult så ordnar det sig, men förhållandet mellan gult och magenta kvarstår och är rätt även om du dämpar gult jämfört med andra profiler vilket är bra med tanke om en bild skall tryckas. (här är jag inte säker att du ännu förstår vad detta innebär)

Vad du ser på skärm och att du upplever att en del bilder är för gula är alltså lättfixat.

Värre är det med profiler jag använder från bla Adobe är att blå färger ligger fel och och drar mot magenta, orange drar och blöder mot rött , och att rött är översatuerat , samt att gult blöder mot rött och att hudtoner domineras av rött/magenta

Senast ändrad:
Glömde att tillägga att ovan skilnader är med en 5dmk2 och tråden handlar om att tillverka en egen profil till just 5dmk2 och denna profil jämförs med adobe och även DPP profiler

Leverans av kortet?

Ta frågan här istället, Lars på QP card befinner sig i USA och Joakim eller jag kan säkert hjälpa dig

jag beställde kortet i söndags, men det har inte dykt upp - kanske beror det på att Lars är ute å reser?
Eller är det slut?
Nu kör jag windows, så det är å andra sidan kanske inte jättebråttom...

Återigen, vad du ser på skärmen kan du fixa så att det passar dig. Dra ner gult så ordnar det sig, men förhållandet mellan gult och magenta kvarstår och är rätt även om du dämpar gult jämfört med andra profiler vilket är bra med tanke om en bild skall tryckas. (här är jag inte säker att du ännu förstår vad detta innebär)

QP-kortet är väl inte framtaget för att optimera bilder som ska gå i tryck? I så fall borde man byta namn på produkten, så att dess huvudsakliga användningsområde klart framgår och så att vi som vill optimera bilder för bläckstråleutskrifter kan välja andra mer lämpade lösningar.

Huruvida det går att enkelt fixa gulsticket ska jag svara på när jag har bilder och en fungerande Windowsversion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar