Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
I nuläget stödjer vi enbart Adobe-profiler (.dcp). I nästa version blir det även stöd för icc till exvis Capture One.
.....

Lars

När är nästa version på gång??? Antar att första versionen fortfarande beta-testas. Eftersom jag är C1-fan och använde Magnes profiler när det begav sig, är jag nu väldigt sugen att få prova QP...

När ni nu ändå beta-testar, varför inte fixa C1-profilen med en gång ?? :D
Adobe göre sig icke besvär på min dator :(

Edit:
Jag hittade just ett litet program som tydligen kan generera ICC från DCP:
http://sourceforge.net/projects/dcp2icc/files/
Så om nu det dröjer med en lösning från QPCard så får man kanske prova... skulle någon som har både tillgång till både Adobe och Phase One programvara prova och se om det funkar ??


/Lasse
 
Senast ändrad:
Hudton, min kollega och jag var och jobbade i Spanien strax före jul.
Adobe standard överst, QP dagsljusprofil underst
Profilerna vitbalanserade efter valet av profil och mot samma vita yta
CMYK värden från samma hudpunkt.
 

Bilagor

  • hudton1a.jpg
    hudton1a.jpg
    78.3 KB · Visningar: 378
  • hudton-1c.jpg
    hudton-1c.jpg
    80 KB · Visningar: 378
Senast ändrad:
Jag vill påminna om att detta är resultat med 5dmk2 tillsammans med redovisade profiler från Adobe och dagsljusprofil, använder man en Sony eller Nikonkamera så kan resultatet se olika ut från dessa kameror pga sensorns färgfilter etc
 
Bättre på webben, där kan du också ta hem de makron som gör att du kan styra bildens färgmättnad som du vill.

Stefan
vad gör man när en färgprofil är sådan att den ändrar sig med nivåerna, dvs dels att den ligger för högt i mättnad samt att den ändrar färg med nivåskilnad se översta bild och höger , se även tidigare exempel med orange kjol och dessa två exempel (du har rawfilen)
Min dagsljusprofil till vänster adobe standard till höger .

Eller om gult vandrar i väg mot rött

i nedre bilden är adobe standard till vänster och min dagsljusprofil till höger
 

Bilagor

  • Borange.jpg
    Borange.jpg
    19.7 KB · Visningar: 312
  • gult.jpg
    gult.jpg
    24.3 KB · Visningar: 312
Senast ändrad:
vad gör man när en färgprofil är sådan att den ändrar sig med nivåerna, dvs dels att den ligger för högt i mättnad samt att den ändrar färg med nivåskilnad se översta bild och höger , se även tidigare exempel med orange kjol och dessa två exempel (du har rawfilen)
Min dagsljusprofil till vänster adobe standard till höger .

Eller om gult vandrar i väg mot rött

i nedre bilden är adobe standard till vänster och min dagsljusprofil till höger


Det är ju detta som är fördelen att jobba med en mask. Vill du sänka mättnaden i mörka, mättade färger kan du ju först göra en mättnadsmask, sedan en luminiscensmask och sedan kombinera de två. Eller gör du en luminscensmask och sedan använder du en lagerstil för att rätta till bara de mörka tonerna.
 
Hm, jag har provat deras makro men jag får bara felmeddelandet att lagret "bild" inte finns. Inte så konstigt då makrot skapar ett lager som det sedan döper till bild för att i nästa sekund lägga ihop detta med bakgrundslagret. Vips så finns det bara ett bakgrundslager igen.

Visst, jag skulle ju kunna gå efter beskrivningen i artikeln men den gäller för svenskt Photoshop och jag har bara ett engelskt att tillgå, CS4. Hänger inte riktigt med i termerna och när jag gissar så blir det inte lika...

Jag kör makrot på en nyöppnad jpeg-bild. Vad gör jag för fel?
 
Fråga Joakim, han håller på att skriva färdigt Win versionen.
Mac versionen fungerar utan problem.

Efter att nu också ha använt min dagsljusprofil på gårdagens jobb så fungerar den bra som alternativ, i vissa fall kan tex neutral kontrastkurva vara motiverad och för väldigt kontrastrika motiv men då har jag utgått från dagsljusprofilen och valt linjärt alternativ i camera raw istället och sedan korrigerat med egen kontrastkurva i Photoshop. Neutral och min dagsljusprofil ger helt olika resultat vad det gäller ett antal färger vilket jag har visat med bilder tidigare.

Joakim har lagt in tre olika kontrastkurvor i QPprogrammet , jaq tycker att det skiljer för lite mellan dessa tre.
 
Jag har använt Mac versionen men lyckas dåligt med att få till en profil för 5D mk1...
Har skickat frågan till QPCard, Får se om det är jag som inte gör rätt....
 
Uppdateringar till programmet kommer ganska tätt just nu, så det är alltid bra att kolla så att man har den senaste versionen...
Ska försöka få upp en "version history" också så att man ser vad som hänt sedan senast (om det har hänt något...).
 
Uppdateringar till programmet kommer ganska tätt just nu, så det är alltid bra att kolla så att man har den senaste versionen...

Ja, nu var det ju en helt ny version med installationsprogram till skillnad från senast igår när jag kollade.

Jag får tyvärr fortfarande upp en ruta som påstår att programmet "QPMeasure.exe" har slutat fungera, men klickar jag bort den så kommer det ändå upp en bild i gränssnittet och en profil-fil (.dcp) i profilkatalogen för CameraRaw.

Kan inte testa mer just nu då jag inte har några bilder här, men det verkar ju klart bättre än den förra versionen, där inget alls kom ut.

Är det något speciellt jag behöver ställa in för att slippa felmeddelandet, eller är den här datorn bara så seg att bildanalysen tar för lång tid och programmet verkar hänga? Detta är på 32-bitars W7, för övrigt.
 
Jag har använt Mac versionen men lyckas dåligt med att få till en profil för 5D mk1...
Har skickat frågan till QPCard, Får se om det är jag som inte gör rätt....

Ta frågan här istället, Lars på QP card befinner sig i USA och Joakim eller jag kan säkert hjälpa dig
(åker till Åre ikväll med nattåget )
 
Senast ändrad:
Multiplattformsutveckling är ju alltid kul (säger dom...) :)

Säger inte felmeddelande något mer? Jag kör själv på en av datorerna W7 32, och där tar en D3x-fil ca 4s med en Athlon X2 4000 och 4G minne. En D90/50D/D700 tar ca 2-3s.

Kända saker just nu i win-programmet (fel bara i vissa windows-system):
*Previewbilden byts inte ut när man laddar en ny råfil. Detta kan dessutom betyda att profilen görs efter förra filen... (?)
*Previewbilden dyker inte upp alls...
 
Multiplattformsutveckling är ju alltid kul (säger dom...) :)
Eller hur.

Säger inte felmeddelande något mer? Jag kör själv på en av datorerna W7 32, och där tar en D3x-fil ca 4s med en Athlon X2 4000 och 4G minne. En D90/50D/D700 tar ca 2-3s.

Kända saker just nu i win-programmet (fel bara i vissa windows-system):
*Previewbilden byts inte ut när man laddar en ny råfil. Detta kan dessutom betyda att profilen görs efter förra filen... (?)
*Previewbilden dyker inte upp alls...

Jag talade visst lite för fort, 5D-bilden gick "bra" med reservation för ovan beskrivet beteende, men min motsvarande råfil från 7D ger inget resultat förutom felmeddelandet.

Här är vad den säger i mer detalj:
Problem signature:
Problem Event Name: APPCRASH
Application Name: QPmeasure.exe
Application Version: 0.0.0.0
Application Timestamp: 4d74eff9
Fault Module Name: QPmeasure.exe
Fault Module Version: 0.0.0.0
Fault Module Timestamp: 4d74eff9
Exception Code: c0000005
Exception Offset: 0002edd4
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Locale ID: 1053
Additional Information 1: 0a9e
Additional Information 2: 0a9e372d3b4ad19135b953a78882e789
Additional Information 3: 0a9e
Additional Information 4: 0a9e372d3b4ad19135b953a78882e789

Och här är vad debuggern i Visual Studio säger, inte för att det direkt ger någon ytterligare information:
Unhandled exception at 0x0129edd4 in QPmeasure.exe: 0xC0000005: Access violation reading location 0x0200fa0c.

Jag kan testa på fler (Windows-) plattformar om du vill, men den tidigare versionen uppvisade identiskt beteende på alla jag hade till hands.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.