Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Pust..

Har nu testat som hastigast och hade faktiskt lite strul i början med att jag fick helt vansinniga profiler som bara visade rosa & grönt bla.

Fick förklarat av Jocke att göra om det och gärna ta några extra bilder på ref kortet och prova med.
Nu har jag dock fått rätt på det och fixat en dagsljusprofil och visst blir det skillnad helt klart!
Har inte gjort några jättenogranna jämf än men jag ser redan nu att färger som gult, grönt och blått tex verkligen ser ut som de ska och inte drar åt det mer orange hållet som med adobe.

Vissa färger som känns övermättade i Adobe dras tillbaka och blir betydligt jämnare i tonen

Som sagt jag kan vara fel på det då jag inte gjort ngt vetenskapligt test och inte har kunskapen till det men det känns bra det lilla jag provat

Jag har beställtt ett QP-kort ooch har en 5D mk 1. Vi kankse kan träffas när kortet kommit och utföra testerna tillsammans?
Hej Tony,
och tack så mycket för erbjudandet! Det skulle vara hemskt kul att genomföra om jag bara kunde avsätta en dag i närtid, men det kan jag tyvärr inte pga bokslutsarbete och annat som ligger vid den här tiden på året.

Jag kan däremot kontra med ett annat förslag som inte tar min tid i anspråk på samma sätt. Du får låna min Colorchecker och sedan fotograferar du av båda korten i olika ljussituationer.

Dagsljus i vårsolen och under molnigt ljus mitt på dagen, blixtljus, vanligt lysrörsljus och gärna också under moderna lågenergilampor runt 11W. De är små lysrör, men har ett jämnt, skarpt ljus som jag skulle vilja testa.

Jag har två Canonblixtar du kan låna, en 580EX och en 420EX. Har du en egen Canonblixt dessutom kan du koppla ihop alla och få en mycket jämn belysning av korten.

Jag får tillgång till raw-filerna och rätt att göra vad jag vill med dem och vi kan sedan jämföra och analysera via e-mail och här på FS.

Ser på din profil att du bor i Enköping, jag bor i norra Stockholm, men det är ju trots allt några mil som skiljer. Maila mig om det låter intressant.

Pust..

Har nu testat som hastigast och hade faktiskt lite strul i början med att jag fick helt vansinniga profiler som bara visade rosa & grönt bla.

Fick förklarat av Jocke att göra om det och gärna ta några extra bilder på ref kortet och prova med.
Nu har jag dock fått rätt på det och fixat en dagsljusprofil och visst blir det skillnad helt klart!
Har inte gjort några jättenogranna jämf än men jag ser redan nu att färger som gult, grönt och blått tex verkligen ser ut som de ska och inte drar åt det mer orange hållet som med adobe.

Vissa färger som känns övermättade i Adobe dras tillbaka och blir betydligt jämnare i tonen

Som sagt jag kan vara fel på det då jag inte gjort ngt vetenskapligt test och inte har kunskapen till det men det känns bra det lilla jag provat

jag har fått samma resultat vid första versionen jag fick för att prova, då kunde det tilta till ordentligt
Är det Mac eller Pc du använder?

jag har fått samma resultat vid första versionen jag fick för att prova, då kunde det tilta till ordentligt
Är det Mac eller Pc du använder?

In från vänster kommer - nybörjare på färghantering.

Har just fått leverans av QP202 mindre än 24 timmar efter beställning, snabbt så det förslår!

Det lilla jag har att tillföra är att (Windows-versionen i alla fall) ibland missar totalt på att
lägga in ytorna som mäts upp. I flera tester är mätfälten samlade på mindre än hälften av
kortetes yta. De uppmätta ytorna ligger för lång till höger och är alldeles för små så att de
grenslar flera fält med ett minst sagt "spännande resultat". Har kikat i TIFF-filerna på hur
programmet tolkat ytorna på kortet.

Ja, tyvärr ligger Win efter just nu :)

Versionen som ligger ute till Mac är betydligt mer uppdaterad (både kalibreringsrutinen och den automatiska kortigenkänningen/placeringen), men då det varit en hel del arbete med att få ihop ett välfungerande GUI som gör programmet lätt att arbeta i har detta gått före att hålla versionerna "likvärdiga" de senaste två veckorna.

Jag har dock avslutat Mac för tillfället, och har igår översatt större delen av GUI till windows också. Den är inte helt genomkollad än, men en beta läggs ut väldigt snart.

testade en ny framtagen dagsljusprofil med en senare version
vilka skilnader ses tycker ni qp dagsljus profil till vänster och adobe standard till höger

Bilagor

• alhambratjej.jpg
    alhambratjej.jpg
    75.5 KB · Visningar: 306
jag brukar vitbalansera efter varje gång jag byter profil. sitter på en pc nu , kollar senare att vitbalansen är identiskt gjord lagd.återkommer

jo då mot vit skjorta längre ner som inte var med i bilden, gjort om bilden med denna gång inritad vitbalanspunkt qp till höger båda bilderna vitblanserade mot samma punkt och efter vald profil
du kan få rawfilen . På stor bild är värdena i de båda fallen 244 244 244 vid samma punkt

Bilagor

• tjej.jpg
    tjej.jpg
    97 KB · Visningar: 285
Senast ändrad:
Jag har skickat över två större bilder till dig Stefan. qp till vänster adobe till höger

Bilagor

• tryck.jpg
    tryck.jpg
    99 KB · Visningar: 259
Senast ändrad:
CMYK värden
qp och standard

Bilagor

• cmyk2.jpg
    cmyk2.jpg
    92.4 KB · Visningar: 258
  • Bicmyk1.jpg
    Bicmyk1.jpg
    93.2 KB · Visningar: 259
Hudton

min kameraprofil dagsljus till vänster, Adobe Standard till höger
jag drar hellre ner gult något än att dra ner det röda. eller förskuta det röda mot gult

Bara en ovidkommande kommentar från en lekman. Vilken totaldominans den röda kragen får i en sådan här bild, man ser bara kragen, och vad händer med färgen på tröjan. ( förstår att enbart hudtoner är aktuellt i denna bild )

Rött är en dominerande färg, är färgmätnaden dessutom för hög satt så kan detaljer bli så mättade att de varken ses på skärm eller blir tryckbara . Försök fotografera en röd ros i solsken , bladen geggar ihop sig eller se huset i början av tråden från Kapstaden.

Fick tidningen igår och skall läsa den idag, men först så skall jag ner till Ystad och kolla att allt är ok med huset
En fin dag i Skåne, solen skiner och fåglarna kvittrar

Fick tidningen igår och skall läsa den idag, men först så skall jag ner till Ystad och kolla att allt är ok med huset
En fin dag i Skåne, solen skiner och fåglarna kvittrar

Bättre på webben, där kan du också ta hem de makron som gör att du kan styra bildens färgmättnad som du vill.

Stefan

Det roliga med att skapa sig en egen profil är att man se efter vilka skllnader som blir i resultat med ens egen kamera och de profiler man har att välja på från tex Adobe Canon, mfl. De egna skapade profilerna är då ett komplement till de andra kameraprofilerna och man kan lätt växla mellan dessa.

För många kan detta med så "rätt" färg eller färgnyans vara ointressant men för porträtt , interiör, mode , kläder, tyger, produktfoto mfl så kan en så nära färgäkthet som möjligt vara bra och minska efterarbetet

En fråga till den som vet...

Hur långt borta ligger icc-profiler för bl.a. CaptureOne?

Nyfiken för jag tycker det här verkar vara ett spännande och enkelt sätt att få bättre och rättare färger i en bild.

Windows-versionerna ska ut först, sen tillkommer en veckas buggfixning (+kundkontakt, +finjusteringar av kalibreringsmotorn). Efter detta är det dags för icc. Vi har ändrat runt lite i prioriteringarna.

Adobes dcp och icc är i grunden väldigt lika varandra, de är olika sätt att paketera samma information. Dcp innehåller dock så väldigt mycket mer information om kameran, icc är ju i stort sett en färgprofil och inget annat.
..............

Stefan och jag använder i stort sett samma arbetssätt ang. övermättade färger. Det viktiga är att se till att MAX en av kanalerna slår mot vitt eller svart. Sen brukar jag använda en slags variant av high-pass-filter på korrigeringen man får av den "lånade" kanalinformationen för att inte påverka ljusheten mer än nödvändigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar