Annons

skanner, vad ska man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag funderar på att skaffa mej en skanner och har upptäckt att det finns i alla prislägen från en tusenlapp till ...hur mycket som helst. Vad ska jag köpa?

Jag vill ha en flatbäddsskanner, med kvalitet nog för att kunna leverera bilder till t.ex. en tidning.

Vad skall man tänka på när man väljer skanner?

Tacksam för alla tips!

/maria

Det är klart att man får vad man betalar för men det riktigt intressanta är ditt handhavande. Man kan klämma ut förvånansvärt bra kvalité ur en billig skanner om man bara vet hur man ska göra. Om du tänker slita i bilderna eller om de har hög kontrast så kan det vara skönt med 16 bitar per färg annars räcker 8 bitar per färg. Upplösningen beror på orginalbildernas storlek och hur stora bilder du vill leverera till tidningen. Räkna med att magasin vill ha bilderna i 300 ppi och att dagstidningar vill ha dem i 170 ppi. Högkvalitativa tryck görs ofta i 400 ppi men om det skulle bli aktuellt så tar de säkert hand om inläsningen åt dig.

Flatbädd kontra neg

Bra att någon tog upp frågan så att jag slapp =)

Om man huvudsakligen tänkt scanna in foton som man har negativen till; är det i sånt fall lönt att satsa på en speciell scanner, och vad är vettigt att satsa på en scanner om man inte har några professionella ambitioner utan vill kunna ladda upp bilder till t.ex. fotosidan?

Tja... se mitt föregående svar :) Du skrev något om negativ. Då kan jag väl bara tillägga att det är stor skillnad på att skanna filmen mot att skanna en förstoring och att filmlock för småbild sällan är en höjdare.

Re: Flatbädd kontra neg

Adrian82 skrev:
Bra att någon tog upp frågan så att jag slapp =)

Om man huvudsakligen tänkt scanna in foton som man har negativen till; är det i sånt fall lönt att satsa på en speciell scanner, och vad är vettigt att satsa på en scanner om man inte har några professionella ambitioner utan vill kunna ladda upp bilder till t.ex. fotosidan?

För c a 3600 får du en Minolta Dual Scan III som räcker långt vad gäller neg/dia-scanning till husbehov!

Hej Pej, och tack för svar.
Om jag förstår dej rätt så skulle det duga med en skanner med 1200 dpi för en tusenlapp?

hälsningar /maria

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar