Annons

Skanner för högupplöst mörkrumsprint

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan sak att tänka på och som nämnts tidigare i tråden är att alla skanners har en optimal optisk upplösning som ger bäst återgivning. Viktigare vid skanning av dia eller negativ, men kanske också med en kontaktkopierad kopia.

Epson V800 ger högst optisk upplösning vid 4800 ppi. Den klarar då en verklig upplösning runt 2600 ppi med Silverfast eller Vuescan. Epsonscan brukar ge något lägre upplösning med deras skanners. Det kan alltså vara idé att skanna vid 4800 ppi och skala ner bilden istället för att skanna med lägre upplösning.

Enklast är att skanna samma bild med olika upplösning, skala ner till samma storlek och se om det blir någon skillnad. Kan man inte se några fler detaljer efter uppskärpning av bilderna är det bara att fortsätta på den lägre upplösningen.

Det var intressant!
Jag ska testa detta.

Bingo!
Ditt förslag är helt förträffligt!

Jag lade en high pass radie på 3 pxl och 100 % transp.
Det blev mer eller mindre exakt lika skarpt som fotot under lupp.
Jag ser heller ingen ökning av digitalt oljud, endast tydligare foto grain, vilket är önskvärt eftersom de finns på originalfotot.

Helt fantastiskt!!

Jag bifogar en bild på jämförelsen.

Tack igen!!!!!! Detta räddade hela projektet!! Tack tack tack!!

Med vänliga hälsningar,
Jesper

Brukar köra high pass på printbilder om jag vill få full koll. Kul att det funkade för dig :)
Stefan olsson har skrivit om high pass mycket intressant finns en del om skärpa bilder i hans test av fuji kameran länkar till den.
https://www.sfoto.se/tester/fujifilm-x-h1/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar