Annons

Skandalpris? Oh yes!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: PATENT!

Tomasz skrev:
Orsaken till att en del saker kostar hutlöst är ofta att något i saken, ofta är det designen på någon elektrisk kontakt, är patenterad. I och med att man har patent på något så kan man tjäna pengar, antingen på att sälja rättigheter för patenttillverkning eller genom att själv tillverka och sälja -dyrt.

Biltemas billiga grejor är aldrig av "senaste modell". Ett typexempel är våra svenska motorvärmare till bilar. Samma enkla kontruktion genom åren, men anslutningskontakten byter utseende regelbundet, den är patenterad. Och Biltema säljer de modeller som patentet inte längre gäller för.

Så, varför förlänger man inte patentet då för att slippa pirattillverkare? -Det kostar! Patent är konstruerade så att det blir dyrare med åren att upprätthålla dem. Detta för att stimulera nyutveckling istället för att hålla kvar vid gamla konstruktioner.

Laddaren är absolut inte värd pengarna om man räknar kilopris eller något annat världsligt, men vi fotografer väger ju inte heller våra bilder när vi ska sälja dem, så man kan ju fatta att tillverkare utnyttjar de möjligheter som finns att tjäna pengar.

Sedan finns det ju företag i sydostasien förstås, som inte kan läsa patent skrivna med det latinska alfabetet. De mår inte dåligt av det utan skruvar gladeligen ihop samma grejor och säljer dem mycket billigare än originaltillverkaren.

Som sagt har inga kunskaper alls inom ämnet men tack för faktan! :) Blir lättare att punga ut när man vet varför de kostar som det gör.

..även om allt de här med laddare å skit sammanlagt kommer kosta som halva kamerahuset..
 
Makten skrev:
Nu framgår det inte om Nikonvarianten är 5 meter, men jag skulle inte tro det med tanke på den fjuttiga sladdvindan. Är den närmare 90 cm så kan man undra vad som motiverar det tre gånger högre priset för originalet. Tror du att den är tre gånger bättre? Det tror inte jag.
Nu vet jag iofs att Nikons trådutlösare är tre gånger bättre än piraterna eftersom jag har haft båda sorters. Men här förstår jag inte vad din poäng är eftersom marknaden uppenbart fungerar och pressar fram lågprisalternativ.
 
jimh skrev:
Nu vet jag iofs att Nikons trådutlösare är tre gånger bättre än piraterna eftersom jag har haft båda sorters. Men här förstår jag inte vad din poäng är eftersom marknaden uppenbart fungerar och pressar fram lågprisalternativ.

Förakta inte mitt svar pga mina okunskaper i ämnet men vad är det som gör en fjärrutlösare bättre än någon annan på att knäppa en bild? Är väl inte särskilt avancerat?
 
tormig skrev:
Det var då ett väldigt gnällande. Det finns ju uppenbarligen fulalternativ till det mesta, så varför inte köpa dem vara glada?
Men det finns ingen ful-laddare till D3-batteriet än va?

jimh skrev:
Nu vet jag iofs att Nikons trådutlösare är tre gånger bättre än piraterna eftersom jag har haft båda sorters. Men här förstår jag inte vad din poäng är eftersom marknaden uppenbart fungerar och pressar fram lågprisalternativ.
Min poäng är att 550:- för en sladd med en knapp är skrattretande och att man måste vara omåttligt rik eller omåttligt dum om man köper en sådan;-)
Hur kan en sladd med en knapp vara dålig förresten? Vad var det som var dåligt, eller mindre bra? Jag har en Kaffebrus-utlösare till min kamera och jag kan inte hitta något på den som skulle kunna anses dåligt. Utom att sladden är lite kort kanske. Den använder jag endast vid exponeringar längre än 30 sekunder för att slippa peta på kameran.
 
Makten skrev:
Min poäng är att 550:- för en sladd med en knapp är skrattretande och att man måste vara omåttligt rik eller omåttligt dum om man köper en sådan;-)
Hur kan en sladd med en knapp vara dålig förresten? Vad var det som var dåligt, eller mindre bra?
Det är dyrt, men det var dyrare förr. Min första elektriska trådutlösare betalade jag 750 kr begagnad för när jag gick över till Nikon. Det var inget speciellt med den, den gjorde sitt jobb utan att märkas. Den hade exakt samma funktion som kaffebrus snöre.

Kaffebrusutlösaren har en skrattretande kontakt som är skrymmande, svår att trycka i, lätt lossnar och saknar låsning. Sen fuckar min upp sig när det regnar. Utöver det känns den naturligtvis billig, men det spelar ingen roll för mig.

Nikonutlösaren satt i princip permanent monterad på min kamera. Jag bara lindade sladden runt kameran. Det går inte att göra med kaffebrusutlösarens på grund av kontakten. Och jag kan inte heller sätta fast den med buntband på stativet på grund av regnkänsligheten.

Jag accepterar kaffebruskvaliteten och uppskattar att det fanns ett billigt alternativ. Men den är långtifrån lika bra som Nikons. Och jämfört med andra kostnader inom foto så tycker jag nog att 550 kr är acceptabelt ändå. Det är ett viktigt tillbehör.

PS. Förresten är det inte bara en sladd och en knapp. Det sitter två 1N4148 för något öre styck i också ;-)
 
jimh skrev:
Kaffebrusutlösaren har en skrattretande kontakt som är skrymmande, svår att trycka i, lätt lossnar och saknar låsning.
Då har du inte samma som jag. Låsningen var enda anledningen att jag köpte den. I och med att man kan ställa in 0,4 sekunders fördröjning för slutaren efter att spegeln fällts upp så kör jag med det i kombination med 2 sekunders tidsutlösare när jag fotar med stativ. Undantaget är exponeringar i bulb-läge när jag måste låsa utlösaren.

Jag accepterar kaffebruskvaliteten och uppskattar att det fanns ett billigt alternativ. Men den är långtifrån lika bra som Nikons. Och jämfört med andra kostnader inom foto så tycker jag nog att 550 kr är acceptabelt ändå. Det är ett viktigt tillbehör.
Om originalet är vädertätat så köper jag det argumentet (även om det ändå är fånigt dyrt). Men att det skulle vara "acceptabelt" bara för att andra saker är dyra förstår jag inte riktigt. Man (jag i alla fall) vill väl hålla så låga kostnader som möjligt? En del verkar bara öppna plånboken utan att alls ifrågasätta varför de betalar dessa märkliga summor. Exempelvis, varför i halva friden köper man ett 17-55/2,8 om man mestadesl fotograferar i strålande solsken och bländar ner? Skillnaden mot 18-70 (eller kanske Sigma 18-50/2,8) är då i stort sett obefintlig. "Måste ha det bästa"-sjukan är en lustig sjuka;-) För att inte tala om original-sjukan. Eller L-sjukan. Men den är OT:-D
 
Re: Re: Prissättning

Casimir skrev:
Lite kommentarer om prissättning....

Den produkt (vara) har om vi räknar enkelt en utvecklingskostnad, en tillverkningskostnad och en försäljningskostnad. Utvecklingskostnaden är fast oavsett hur många exemplar man tillverkar och tillverkningskostnad är samma per enhet oavsett hur många som tillverkas.

En laddar som bara säljs till ett fåtal användare måste därför slå ut utvecklingskostnaden ett fåtal exemplat, dvs stora pålägg till förhållande till tillverkningspris.

Ställ dig frågan vad du tjänar för att få 8 bps eller inte.

En fundering. Eftersom det inte är nästa några rörliga kostnader för att ta en bild så måste väl priset som en yrkesfotograf tar för en bild vara nästan noll :)

Visst har du helt rätt men hur stor kan utvecklinskostnaden av en laddare vara? Tekniken är ingen raketteknologi direkt och torde vara känd från andra laddare sedan tidigare så det som framförallt skiljer är den fysiska utformningen av själva skalet. Nej den enkla sanningen är troligen det som redan tidigare nämts i tråden att Nikon försöker ta ut kostnaden av kunder som man tror har möjlighet att betala lite mer eftersom kunderna troligen är yrkesfotografer med egen firma eller anställda och i båda fallen kan man dra av kostnaden.
 
Detta kallas marknadssegmentering och är en del i vad man brukar kalla "marknadsekonomi".

Entusiaster och andra priskänsliga kunder köper kameran utan batterigrepp. De som verkligen behöver greppet är de som också kan slanta upp 6k för att få 8bps istället för 6bps.

På så vis kan Nikon få maximalt med intäkter. Funkar precis likadant i de flesta/alla branscher.

Vad är det som är så svårt att förstå? Detta har INGENTING med vad TK är för laddaren, som troligtvis är en tia på sin höjd.
 
Makten skrev:
Om originalet är vädertätat så köper jag det argumentet (även om det ändå är fånigt dyrt).

Vädertätad är den knappast (i allafall inte den (de, har två st) jag har. Däremot jävligt tåliga. Jag tycker om att ha stativet lågt, så då hamnar själva dosan med display och knappar oftast i backen. När jag sen ska vidare rycker jag med mig stativ med kamera som tar tvärt stopp för att jag ställt mig på trådutlösaren. Häromsistens stod jag i 10 cm vatten och givetvis lyckades jag dränka trådutlösaren och ställa mig på den. Men jag har haft samma sedan 1998, så den var helt klart värd sina pengar. Den andra köpte jag begagnat för nån hundring utofall att jag skulle pajja den första, men det verkar inte gå :)

Apropå priser, ja, jag håller med om att det är dyrt, å andra sidan har jag ibland köpt reservdelar till tåg samt industriautomation. Ofta inga märkvardiga grejer (mer än att det är "kvalité") men där kan vi snacka dyrt!
Trots allt är jag inte säker på att förtjänsterna på dessa tillbehör är så överdrivet höga, det är mycket möjligt att hanteringen (små volymer, många olika produkter) utgör en stor del av kostnaden. Säkert är också komponenterna inte de billigaste (eftersom man vill hålla hög kvalité) men det är totalt omöjligt att sia om det, t.ex. kan ju bara plastformen skilja en faktor 20 eller mer i pris beroende på kraven.
 
Tja, kamerahusen håller ju i alla fall hyfsade priser!
Objektiven och tillbehören är ju med några få undantag att räkna med som practival jokes!

Båttillbehör = dyra
MCtillbehör = löjligt dyra
Nikontillbehör = spräcker budgeten för mindre nationer.
Jämför t.ex. en batteriladdare för känsliga batterier, den till mcbatterier som klarar att skrämma liv i ett halvdött gelbatteri kostar 600-900kr. MH-21-laddaren var det en vänlig själ som pressade Nikon att sänka priset på i vintras från ~3800kr. till dagens ~1900kr., tack för det!

I praktiken spelar dock Nikons priser på tillbehören mindre roll då de ändå inte klarar att leverera något annat än kamerahus inom rimlig tid.
7 månader för ett objektiv, >6 månader ( tid okänd, jag avbokade ) för ett formgjutet massproducerat motljusskydd i plast, >1 år för en GPS-sladd osv. osv. osv.
Kika runt i affärerna, Nikon Butteriks-store ( VD´ns skötebarn ) och de andra och kika på vad de har hemma...

Men å andra sidan, Sigma, Tamron m.fl. är ju inte direkt ledsna för detta, och jag har hittat alternativ till allt utom MH-21 som funkar riktigt bra och som kommit fram när jag behövt dem!
 
jonasy skrev:
Vad är det som är så svårt att förstå?
Jag kanske är dum eller nåt, men jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan betala tvåtusen spänn för en laddare.

niklas_b skrev:
Vädertätad är den knappast (i allafall inte den (de, har två st) jag har. Däremot jävligt tåliga. Jag tycker om att ha stativet lågt, så då hamnar själva dosan med display och knappar oftast i backen. När jag sen ska vidare rycker jag med mig stativ med kamera som tar tvärt stopp för att jag ställt mig på trådutlösaren. Häromsistens stod jag i 10 cm vatten och givetvis lyckades jag dränka trådutlösaren och ställa mig på den. Men jag har haft samma sedan 1998, så den var helt klart värd sina pengar. Den andra köpte jag begagnat för nån hundring utofall att jag skulle pajja den första, men det verkar inte gå :)
Ja, okej då. Om man tänker stå på utlösaren och dränka den i vatten så kanske Nikons originalvariant är att föredra. Men hur många är det som behandlar sin utrustning på det viset? ;-)

Apropå priser, ja, jag håller med om att det är dyrt, å andra sidan har jag ibland köpt reservdelar till tåg samt industriautomation. Ofta inga märkvardiga grejer (mer än att det är "kvalité") men där kan vi snacka dyrt!
Trots allt är jag inte säker på att förtjänsterna på dessa tillbehör är så överdrivet höga, det är mycket möjligt att hanteringen (små volymer, många olika produkter) utgör en stor del av kostnaden. Säkert är också komponenterna inte de billigaste (eftersom man vill hålla hög kvalité) men det är totalt omöjligt att sia om det, t.ex. kan ju bara plastformen skilja en faktor 20 eller mer i pris beroende på kraven.
Fortfarande är en laddare eller trådutlösare extremt enkla konstruktioner. Det finns ingenting som i mitt tycke motiverar ett pris på mer än några hundralappar, annat än att man KAN skinna konsumenten i brist på alternativ.
 
Makten skrev:

Eller varför inte det ohederligt dyra EN-EL3e? Här vet jag av egen erfarenhet att piratbatteriet är bättre än original. Ändå kostar det bara hälften så mycket.

Tack för tipset! De piratbatterier jag sett hittills kostar bara 100 spänn mindre än original. Håller med om de snudd på kriminellt höga priserna på tillbehör till kamerorna.

Någon skrev tidigare att han aldrig varit med om en laddare som går sönder. Det har jag. Två stycken t.o.m. Dock inte till kameran eftersom jag inte haft den mer än i ca 18 månader. Senaste häromdagen luktade det mycket fränt om min laddare till den sladdlösa borrmaskinen. Tidigare har min batteriladdare till vanliga batterier gått samma öde till mötes. Någon elektronisk komponent som brunnit sönder. Kaputt! En laddare är en förhållandevis enkel konstruktion med väldigt billiga komponenter. Tycker också att dessa originaltillbehör är oerhört överprissatta.
 
Makten skrev:

Ja, okej då. Om man tänker stå på utlösaren och dränka den i vatten så kanske Nikons originalvariant är att föredra. Men hur många är det som behandlar sin utrustning på det viset? ;-)

Jo, det är ju som när man tävlar med mc/bil/jetski/skidor eller nästan vad som helst.
Man jämför de olika produkterna som finns tillgängliga och köper den som funkar bäst till ändamålet.
Vad än märkesfanatikerna och Volvo påstår så är det faktiskt ganska sällan som orginalprylarna hamnar överst på kostnad/nytta-listan, eller ens på bästa kvliteten-listan.
Jag körde BMW 3-serie ett tag och råkade som alla andra ut för brustna fjädrar bak och trasiga spindelleder, och hade jag inte valt annat än orginal till slut så hade jag fått byta ännu fler än jag gjorde innan jag lärde mig att orginal var skit!

När jag tävlade med motorcyklar så kostade oftast orginalprylarna 2-3 gånger mer och funkade sämre än alternativen, t.ex. orgianlfälgar i aluminium med bromsskivor = 22-25000 kr. vs. magnesiumfäljar med riktigt bra bromsskivor för <20 000 kr. ( Foto ÄR billigt! )
Orginal hyffsad bromspump för ~5000kr vs. en riktig racepunp för 3500kr osv.

Men att övertyga märkesfanatikerna om detta och att få dem att förstå att man inte måste vänta halva säsongen på att få fram det man behöver är en gigantisk uppgift!

Men nu svamlar jag utanför ämnet som vanligt....
 
cakon skrev:
Tack för tipset! De piratbatterier jag sett hittills kostar bara 100 spänn mindre än original.
Batterierna jag köpt kostade på ebay $24 (ca 150 SEK) för två stycken inkl frakt. Detta innebär nästan 10(!) gånger lägre pris jämfört med original. Batterierna fungerar minst lika bra som original. De har även högre kapacitet nominellt (1600 vs 1500 mAh).
 
Det var en rolig tråd att läsa igenom, otroligt mycket gnäll och ingen verkstad.

De flesta verkar tycka att allting är aplätt och saker och ting borde bannemej kosta en tia styck. Nu är det ju så att det gör inte det och det är bara att gilla läget.

Det var inga hemligheter att det krävdes ett större batteri för 8fps, står klart och tydligt i manualen t.om. och priserna på prylarna var också klara, varför köpa ifall man sen ska gå och bröla om priserna i efterhand? Eller ni kanske enbart köpte för att kunna klaga?

Jag förmodar att majoriteten av de som gnäller har foto som en hobby, vilket är ett segment av marknaden som delarna med all sannolikhet inte är gjorda för. Jag har batterigreppet och köpte det för ergonomin, jag har inget behov av 8fps och om jag nu skulle få det så får jag betala det som det kostar.

Det är väl roligt att man har en valfrihet ibland, vissa gillar att köpa pirat (och skiter således i majoriteten av fallen i patent och rättigheter, vilket säger en del om personen), andra gillar att köpa original (man få ju 1års världsgaranti iaf, vilket en resande fotograf säkert uppskattar). Det är inte svårt att förstå båda sidorna, en sladd för 500:- eller en sladd för 5:- Var och en gör ett val baserat på egna erfarenheter, vad är så svårt att förstå med det?
 
tozz skrev:
Nu är det ju så att det gör inte det och det är bara att gilla läget.
Eller så köper man tredjeparts-prylar istället så att det blir Nikon som tar smällen, inte man själv.

Det var inga hemligheter att det krävdes ett större batteri för 8fps, står klart och tydligt i manualen t.om. och priserna på prylarna var också klara, varför köpa ifall man sen ska gå och bröla om priserna i efterhand? Eller ni kanske enbart köpte för att kunna klaga?
Det intressanta är att det där bara verkar vara en anledning att sälja massa prylar som egentligen inte behövs.

http://sportsphotoguy.com/overclock-your-nikon-d300/

Jag förmodar att majoriteten av de som gnäller har foto som en hobby, vilket är ett segment av marknaden som delarna med all sannolikhet inte är gjorda för. Jag har batterigreppet och köpte det för ergonomin, jag har inget behov av 8fps och om jag nu skulle få det så får jag betala det som det kostar.
Jag förstår inte vad det har för betydelse om det är yrkesprylar eller inte. Priset är lika vansinnigt oavsett.

Det är väl roligt att man har en valfrihet ibland, vissa gillar att köpa pirat (och skiter således i majoriteten av fallen i patent och rättigheter, vilket säger en del om personen), andra gillar att köpa original (man få ju 1års världsgaranti iaf, vilket en resande fotograf säkert uppskattar). Det är inte svårt att förstå båda sidorna, en sladd för 500:- eller en sladd för 5:- Var och en gör ett val baserat på egna erfarenheter, vad är så svårt att förstå med det?
Man behöver inte bry sig om några patent för att tillverka trådutlösare och batterier. Det går bra med "reverse engineering".
Jo, jag har enormt svårt att förstå hur man kan betala femhundra spänn för en sladd. Kan du inte förklara? Vad är det som får en att göra något så urbota dumt när det inte behövs?
 
Intressant att så många tycker det är ok att företag mer eller mindre blåser folk på stålar och dessutom låter sig själva bli blåsta =)

Givetvis har vi fri konkurrens och allt det där (och tur är väl det), men att inte inse vansinnet i att en liten sladd kostar 500 spänn är minst sagt... skrämmande, särskilt när den kan göras av tredepartstillverkare för bråkdelen av pengarna. Som tur är tillåter den fria konkurransen och marknadsekonomin att det finns alternativ och man därmed får möjlighet att själv välja =)
 
Makten skrev:
Eller så köper man tredjeparts-prylar istället så att det blir Nikon som tar smällen, inte man själv.


Det intressanta är att det där bara verkar vara en anledning att sälja massa prylar som egentligen inte behövs.

http://sportsphotoguy.com/overclock-your-nikon-d300/


Jag förstår inte vad det har för betydelse om det är yrkesprylar eller inte. Priset är lika vansinnigt oavsett.


Man behöver inte bry sig om några patent för att tillverka trådutlösare och batterier. Det går bra med "reverse engineering".
Jo, jag har enormt svårt att förstå hur man kan betala femhundra spänn för en sladd. Kan du inte förklara? Vad är det som får en att göra något så urbota dumt när det inte behövs?
Vilken lysande idé, Nikon tjänar mindre pengar och höjer priserna för att kompensera för förlusten och vi får fler trådar om höga priser...

Den där överklockningslänken var ju bara skrattretande. Måla din kamera blå, dansa regndansen och sjung mors lilla olle samtidigt som du fotograferar...

För en hobbyanvändare är det bara en utgift, för en yrkesfotograf är det en investering. Investeringen görs sannolikt för att man behöver extra fps i sitt yrke och med det kan sälja fler bilder, vilket i sin tur ger en ökad inkomst på längre sikt.

Du ska nog kolla upp vad patent är för något. Reverse engineering ger dig ingen rätt att strunta i patent eller annat. Du kanske tycker att piratkopiering är okej, "det är ju bara reverse engineering".

Jag förklarar varför man kan tänkas betala 500:- för en sladd när du berättar vem som äger rätten att avgöra om när det behovs och/eller när det är smart/dumt. Som det är nu känns det meningslöst att försöka diskutera något.

En annan sak som är intressant är varför du stannar kvar hos ett så uppenbart ondskefull och konsumenthatande företag som Nikon. Byt till något annat så förlorar dom ännu mer pengar! (Fast du har kanske insett att det är samma träsk på andra sidan floden).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.