Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skandalpris? Oh yes!

Produkter
(logga in för att koppla)
tozz skrev:
Vilken lysande idé, Nikon tjänar mindre pengar och höjer priserna för att kompensera för förlusten och vi får fler trådar om höga priser...
Det är väl det de redan pysslar med? I så fall har de inte förstått det mest grundläggande inom all affärsverksamhet, nämligen sambandet mellan utbud och efterfrågan. Efterfrågan sjunker givetvis när priset blir löjligt högt. Det är antagligen bara en bråkdel av D300-ägarna som köper batterigreppet, jämfört med hur många som köpte det till D200.

Den där överklockningslänken var ju bara skrattretande. Måla din kamera blå, dansa regndansen och sjung mors lilla olle samtidigt som du fotograferar...
Ja, det är ganska skrattretande att det bevisats att kameran klarar 8 bps med originalbatteriet, och att du försöker flumma bort det med nån slags dålig sarkasm.

För en hobbyanvändare är det bara en utgift, för en yrkesfotograf är det en investering. Investeringen görs sannolikt för att man behöver extra fps i sitt yrke och med det kan sälja fler bilder, vilket i sin tur ger en ökad inkomst på längre sikt.
Och? Det är fortfarande samma galna pris.

Du ska nog kolla upp vad patent är för något. Reverse engineering ger dig ingen rätt att strunta i patent eller annat. Du kanske tycker att piratkopiering är okej, "det är ju bara reverse engineering".
Tror du att de tredjepartstillverkarbatterier som säljs är olagliga alltså? Varför gör inte Nikon något i så fall? Det måste ju vara en barnlek att stoppa.
Nä, sanningen är att det inte ens är Nikon som tillverkar batterierna förstås. Öppnar du ett sånt där batteri så sitter det sannolikt ett antal seriekopplade standardceller på vardera 1,2 Volt, precis som i alla andra batterier på marknaden. Det är inget man kan ta patent på, vad jag vet. En sladd med en avtryckarknapp lär vara ännu mindre patentskyddad.

Tillägg: Jag kikade just på mitt EN-EL3e. Det står inget om något patent på det.

Jag förklarar varför man kan tänkas betala 500:- för en sladd när du berättar vem som äger rätten att avgöra om när det behovs och/eller när det är smart/dumt. Som det är nu känns det meningslöst att försöka diskutera något.

En annan sak som är intressant är varför du stannar kvar hos ett så uppenbart ondskefull och konsumenthatande företag som Nikon. Byt till något annat så förlorar dom ännu mer pengar! (Fast du har kanske insett att det är samma träsk på andra sidan floden).
Jag är inte en sån som köper ny utrustning stup i kvarten (men väl begagnad), så det drabbar inte mig personligen. Jag kommer nog att slita hål på min D200. Jag fattar bara inte hur man kan argumentera FÖR idiotiskt höga priser. Särskilt inte som konsument.
 
tozz skrev:
Det var en rolig tråd att läsa igenom, otroligt mycket gnäll och ingen verkstad.

Ingen verkstad? Vi och du fick en mängd andra goda alternativ.


tozz skrev:
Det är inte svårt att förstå båda sidorna, en sladd för 500:- eller en sladd för 5:- Var och en gör ett val baserat på egna erfarenheter, vad är så svårt att förstå med det?

Och i ditt näst inlägg så har du tappat den förståelsen. Det gick fort ;-)

Michael
 
Michael f8 skrev:
Ingen verkstad? Vi och du fick en mängd andra goda alternativ.




Och i ditt näst inlägg så har du tappat den förståelsen. Det gick fort ;-)

Michael

Det var en fråga, inte ett påstående.
 
Det är en bra idé att fundera på vilket miljömedvetande företaget man handlar från har. Många länder har höga krav på tillverkarna vilket tvingar dem att se till att produkterna har en så låg miljöpåverkan som möjligt. Det kostar förstås pengar vilket också tas ut av konsumenterna.
Ni som handlar piratdelar till låga priser, har ni tagit ställning till miljöfrågan och tycker ni att priset är viktigare än miljön?
 
tozz skrev:
Det var en fråga, inte ett påstående.

OK, missade det!

Här är lite av vad som ledde fram i verkstadsarbetet:

"Batterierna jag köpt kostade på ebay $24 (ca 150 SEK) för två stycken inkl frakt. Detta innebär nästan 10(!) gånger lägre pris jämfört med original. Batterierna fungerar minst lika bra som original. De har även högre kapacitet nominellt (1600 vs 1500 mAh)."

"Köpte min laddare på Ebay för ca $120 (samma pris som på BHPhoto - dock slut i lager hos dessa), köpte även EN-EL4a på Ebay för ungefär samma pengar. Landade på ca 1500-1700 med fraktkostnader mm inräknat."


Michael
 
Makten skrev:
Det är väl det de redan pysslar med? I så fall har de inte förstått det mest grundläggande inom all affärsverksamhet, nämligen sambandet mellan utbud och efterfrågan. Efterfrågan sjunker givetvis när priset blir löjligt högt. Det är antagligen bara en bråkdel av D300-ägarna som köper batterigreppet, jämfört med hur många som köpte det till D200.


Ja, det är ganska skrattretande att det bevisats att kameran klarar 8 bps med originalbatteriet, och att du försöker flumma bort det med nån slags dålig sarkasm.


Och? Det är fortfarande samma galna pris.


Tror du att de tredjepartstillverkarbatterier som säljs är olagliga alltså? Varför gör inte Nikon något i så fall? Det måste ju vara en barnlek att stoppa.
Nä, sanningen är att det inte ens är Nikon som tillverkar batterierna förstås. Öppnar du ett sånt där batteri så sitter det sannolikt ett antal seriekopplade standardceller på vardera 1,2 Volt, precis som i alla andra batterier på marknaden. Det är inget man kan ta patent på, vad jag vet. En sladd med en avtryckarknapp lär vara ännu mindre patentskyddad.

Tillägg: Jag kikade just på mitt EN-EL3e. Det står inget om något patent på det.


Jag är inte en sån som köper ny utrustning stup i kvarten (men väl begagnad), så det drabbar inte mig personligen. Jag kommer nog att slita hål på min D200. Jag fattar bara inte hur man kan argumentera FÖR idiotiskt höga priser. Särskilt inte som konsument.
"Antagligen" är ett ganska svagt argument att stå på. Batterigreppet har som sagt flera andra fördelar mer än att ta emot en annan sorts batteri. Batterigreppet till D300 är ju bättre på alla punkter än det till D200. Intressant att du talar om efterfrågan etc, du tror inte Nikon har större koll på detta än du?

Min sarkasm var direkt länkad till det du påstår är 8bps. Kameran klarar en burst på 9 bilder inte mer och enbart med speciella inställningar. Vill du likställa det med 8fps utan speciella inställningar och adderade begränsningar får det stå för dig.

Vad föreslår du att Nikon gör? Det finns få företag som gör något åt sådant här, Apple är ett av de kändaste (de har i princip nolltollerans), Nintendo är också ganska så hårda på ingrepp på deras marknad av icke licensierade tredjepartstillverkare. Står inget om patent på min D300 eller 14-24 i heller, så.. har dom då inga patent för dessa produkter? Jo det har dem såklart. Här är ett patent för "Battery Pack" från 1996 t.ex. :
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-...ery&RS=AN/"Nikon+Corporation"+AND+TTL/battery
Hurvida det gäller för just dessa batterier låter jag vara osagt då jag inte är utbildad jurist. Du kan för övrigt ta patent på nästan vad som helst, bara ingen annan har hunnit före.

Du tycker det är ett galet pris, någon annan tycker inte det är ett galet pris. Jag gav min förklaring till varför det är som det är och att det inte är något att gråta över för den (enligt mig) tänkta målgruppen.

Jag trodde jag gjorde det klart att jag inte tyckte priset var idiotiskt.
 
Akerstrom skrev:
Det är en bra idé att fundera på vilket miljömedvetande företaget man handlar från har. Många länder har höga krav på tillverkarna vilket tvingar dem att se till att produkterna har en så låg miljöpåverkan som möjligt. Det kostar förstås pengar vilket också tas ut av konsumenterna.
Ni som handlar piratdelar till låga priser, har ni tagit ställning till miljöfrågan och tycker ni att priset är viktigare än miljön?

Frågan är väl om det går att utröna vilken som är största miljöboven? Vilken ska man välja Nikon eller Canon? Bägge köper/tillverkar i China.

Michael
 
Michael f8 skrev:
Frågan är väl om det går att utröna vilken som är största miljöboven? Vilken ska man välja Nikon eller Canon? Bägge köper/tillverkar i China.

Michael

Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt vad jag menade med piratdelar, men generellt brukar man mena icke originaldelar. Dvs varken Nikon eller Canon.
 
Michael f8 skrev:
Frågan är väl om det går att utröna vilken som är största miljöboven? Vilken ska man välja Nikon eller Canon? Bägge köper/tillverkar i China.

Michael
Skillnaden på ett företag som Nikon och Kalles Batterifirma är att Nikon har fler ögon på sig och säkerligen mer kontroller. Skulle Kalle kursa/få problem öppnar han bara igen som Nisses Batterifirma.
 
Akerstrom skrev:
Ni som handlar piratdelar till låga priser, har ni tagit ställning till miljöfrågan och tycker ni att priset är viktigare än miljön?
Om det vore möjligt att verifiera miljövänligheten utan att anlita detektiv så skulle jag kunna det, ja.

tozz skrev:
"Antagligen" är ett ganska svagt argument att stå på. Batterigreppet har som sagt flera andra fördelar mer än att ta emot en annan sorts batteri. Batterigreppet till D300 är ju bättre på alla punkter än det till D200. Intressant att du talar om efterfrågan etc, du tror inte Nikon har större koll på detta än du?
Alltså, så länge det finns såna som du som glatt betalar överpriser så är det klart att vi kommer att fortsätta se överpriser.

Min sarkasm var direkt länkad till det du påstår är 8bps. Kameran klarar en burst på 9 bilder inte mer och enbart med speciella inställningar. Vill du likställa det med 8fps utan speciella inställningar och adderade begränsningar får det stå för dig.
Den klarar bevisligen 8 bps med originalbatteriet. Att det krävs vissa inställningar beror naturligtvis på att det är en bugg. Du tror väl inte att ingenjörerna ville att den nånsin skulle visa sig ha den kapaciteten utan greppet?

Tillägg: Annars vore det inget som hindrade att man lät kameran kunna ta just 8 bps i 9 bilders följd med alla vanliga inställningar också. De har "gömt" möjligheten tror jag, trots att kapaciteten finns.

Alltså exakt samma sak som att det finns bilmodeller med olika chip i sina motorer och därför ger olika effekt, trots att motorerna rent mekaniskt är identiska. Man tar alltså olika betalt för något som egentligen är samma sak, för att den ena har en elektronisk begränsning.

Vad föreslår du att Nikon gör?
Då du inte citerar mig styckevis så får jag gissa mig till vad det är du svarar på, men svaret är nog "sänker priset" oavsett.

Det finns få företag som gör något åt sådant här, Apple är ett av de kändaste (de har i princip nolltollerans), Nintendo är också ganska så hårda på ingrepp på deras marknad av icke licensierade tredjepartstillverkare. Står inget om patent på min D300 eller 14-24 i heller, så.. har dom då inga patent för dessa produkter? Jo det har dem såklart. Här är ett patent för "Battery Pack" från 1996 t.ex. :
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-...ery&RS=AN/"Nikon+Corporation"+AND+TTL/battery
Hurvida det gäller för just dessa batterier låter jag vara osagt då jag inte är utbildad jurist. Du kan för övrigt ta patent på nästan vad som helst, bara ingen annan har hunnit före.
Batterigreppet är säkert patenterat, ja. Men varför skulle batteriet vara det? Eller en trådutlösare?

Tillägg: Jag läste visst dåligt. Det är tydligen patent på just det batteriet, ja.

Du tycker det är ett galet pris, någon annan tycker inte det är ett galet pris. Jag gav min förklaring till varför det är som det är och att det inte är något att gråta över för den (enligt mig) tänkta målgruppen.

Jag trodde jag gjorde det klart att jag inte tyckte priset var idiotiskt.
Jaja, tyck vad du vill. Köp överprissatta saker så låter jag bli. Jag begriper fortfarande inte hur du kan försvara överpriser, men det kan du nog heller inte förklara tror jag.
 
Senast ändrad:
Makten skrev:
Om det vore möjligt att verifiera miljövänligheten utan att anlita detektiv så skulle jag kunna det, ja.

Både du och jag vet att du skriver så för att slippa ta ansvar i frågan. Jag tror och hoppas att väldigt många andra kommer att försöka ta sitt ansvar för miljön.
 
Är väl ingen hemlighet att orginal tillverkararna säljer sina tillbehör dyrt, det som tjänar pengar på.

Marginalen på kameror och optik är ju inte så höga skulle ja tro.
 
Makten skrev:
Om det vore möjligt att verifiera miljövänligheten utan att anlita detektiv så skulle jag kunna det, ja.


Alltså, så länge det finns såna som du som glatt betalar överpriser så är det klart att vi kommer att fortsätta se överpriser.
Eftersom marknaden har sett ut såhär i .. två hundra år? Så har jag svårt att tänka mig att hela världen helt plötsligt slutar köpa original och/eller att pirattillverkarna slutar åka snålskjuts.


Den klarar bevisligen 8 bps med originalbatteriet. Att det krävs vissa inställningar beror naturligtvis på att det är en bugg. Du tror väl inte att ingenjörerna ville att den nånsin skulle visa sig ha den kapaciteten utan greppet?

Tillägg: Annars vore det inget som hindrade att man lät kameran kunna ta just 8 bps i 9 bilders följd med alla vanliga inställningar också. De har "gömt" möjligheten tror jag, trots att kapaciteten finns.
Eftersom vi inte anlitar detektiver så lär vi aldrig få veta varför. Du lade kanske märke till att man var tvungen att avbryta sekvensen helt under varje 9-bildersförlopp. När du kan visa på en identisk 8fps-funktion utan specificerade batteri så kan vi snacka.


Alltså exakt samma sak som att det finns bilmodeller med olika chip i sina motorer och därför ger olika effekt, trots att motorerna rent mekaniskt är identiska. Man tar alltså olika betalt för något som egentligen är samma sak, för att den ena har en elektronisk begränsning.
Skillnaden är att du inte kan ändra på D300 för att erbjuda samma funktion. När du kan det, då kan vi prata om falsk marknadsföring och liknande, tills dess är det bara spekulationer.


Då du inte citerar mig styckevis så får jag gissa mig till vad det är du svarar på, men svaret är nog "sänker priset" oavsett.
Fotosidans forumsystem är så arkaiskt och omodernt att det blir mer jobb att fixa citaten än att skriva inlägget.


Batterigreppet är säkert patenterat, ja. Men varför skulle batteriet vara det? Eller en trådutlösare?

Tillägg: Jag läste visst dåligt. Det är tydligen patent på just det batteriet, ja.
Följaktligen kan man väl gissa på att piratleverantörerna inkräktar på något patent, om det är något man vill stödja är upp till var och en.


Jaja, tyck vad du vill. Köp överprissatta saker så låter jag bli. Jag begriper fortfarande inte hur du kan försvara överpriser, men det kan du nog heller inte förklara tror jag.
Du måste inse att alla i världen i tänker och tycker som du. Om jag inte tycker det är överpris så är det väl min rätt att tycka så?

Vill man hårddra så kan man säga att allting säljs till överpris, det är så ekonomin funkar, annars hade ingen gått med vinst. Som tidigare nämnts sprider man ut kostnaderna på olika produkter beroende på marknad och konkurrens. Visst hade laddaren kanske kunnat kosta 500 (vi hade fortfarande haft samma trådar av samma personer) men kameran hade kostar 1500 mer. Eftersom jag inte använder 8fps tycker jag det är finemang att kameran är billigare och nischprodukten lite dyrare. Men vissa vill tydligen ha allt (intressant att veta hur många av dem som tjoar om specialbatteriet verkligen behöver 8fps för det dem gör eller det enbart är tjafs för tjafsandets skull).
 
tozz skrev:
Skillnaden på ett företag som Nikon och Kalles Batterifirma är att Nikon har fler ögon på sig och säkerligen mer kontroller. Skulle Kalle kursa/få problem öppnar han bara igen som Nisses Batterifirma.

Ja exakt :-/ eller?

Greenpeace

Nintendo på sista jumpoplatsen, det hindra ju i.o.f inte att "Kalles Batterier" är en större miljöbov.(?)

Michael
 
tozz skrev:

Du måste inse att alla i världen i tänker och tycker som du.

Jag skulle nog inte kasta sten i glashus om jag vore du. Av dina inlägg verkar det nästan som att du är nöjd med alla priser på alla varor och tjänster som finns. Kan nog tänka mig att även du tycker att somligt är överprissatt å det grövsta. I annat fall är du tämligen unik och i så fall är det bara att gratulera. Du är således en idealisk kund. Faktum är att om fler handlar tredjepartsprodukter så skulle Nikon m.fl. tvingas sänka sina priser för att överhuvudtaget få något sålt.
 
cakon skrev:
Jag skulle nog inte kasta sten i glashus om jag vore du. Av dina inlägg verkar det nästan som att du är nöjd med alla priser på alla varor och tjänster som finns. Kan nog tänka mig att även du tycker att somligt är överprissatt å det grövsta. I annat fall är du tämligen unik och i så fall är det bara att gratulera. Du är således en idealisk kund. Faktum är att om fler handlar tredjepartsprodukter så skulle Nikon m.fl. tvingas sänka sina priser för att överhuvudtaget få något sålt.
Finns mycket jag tycker kostar för mycket (dock inte så mycket som inte bara är prylar) men att driva hela diskussionen med det som grund känns rätt meningslöst.

Hur kastar jag sten i glashus när jag resonerar att alla får och bör resonera utifrån sig själva? Det enda jag sa var att jag inte tycker det är överpris.

Att köpa tredjepart är en otroligt kortsiktig lösning. Mindre pengar leder till mindre r&d och färre förbättrringar (dessutom till ett högre pris). När det inte finns kunder till Nikons grejer finns det inget för piratföretagen att pirata, alla förlorar. Så länge det finns en balans kan alla fortsätta vara egoister full ut :)

De som gillar att köpa pirat borde egentligen var sjukt tacksamma och förespråka att andra köper originaltillbehör, det tjänar de bara själv på.
 
Ja det är ju för jäkligt...

Försök att köpa en Skoda i lösa delar, så får du se hur billigt det är. En stötfångare (hos Mekonomen = Pirat) 2985kr, hjullagersats fram (mekonomen= pirat) 1503kr, 1st bromsskiva (mekonomen, det behövs ju 4st) 790kr osv.

Egentligen är det ju förjäkligt att det kostar pengar överhuvudtaget att tillhanda hålla reservdelar, med separata kartonger, distributionssystem, lagerhållning, bruksanvisning, garantier etc....

Nä du trådskaparen, visst kan man ha åsikter om vissa priser, men det finns en helt annan sida av myntet också.

Adam
 
Vad hittar man på andra sidan?

Tyckaren skrev:
Ja det är ju för jäkligt...

Försök att köpa en Skoda i lösa delar, så får du se hur billigt det är. En stötfångare (hos Mekonomen = Pirat) 2985kr, hjullagersats fram (mekonomen= pirat) 1503kr, 1st bromsskiva (mekonomen, det behövs ju 4st) 790kr osv.

Egentligen är det ju förjäkligt att det kostar pengar överhuvudtaget att tillhanda hålla reservdelar, med separata kartonger, distributionssystem, lagerhållning, bruksanvisning, garantier etc....

Nä du trådskaparen, visst kan man ha åsikter om vissa priser, men det finns en helt annan sida av myntet också.

Adam

Din poäng är att Mekonomen är ett skitställe och det är omoraliskt att handla där?
 
Går nog att hitta billigare.

Hittade denna laddare, MH-21E, i en butik i Antwerpen, Belgien, för 166 Euro.
Menar inte att du skall åka dit för att köpa den men det tyder på att laddaren kan gå att finna till pris UNDER 2000 kronor.
http://www.grobet.be/nikon-mh21e-snelle-lader-p-9577.html

Den här butiken har alltid kunder som handlar och kunder som står i kö.

Såg Canons IXUS 970 IS, som hos SATURN ("billigast i Europa") kostar 379 Euro medan Grobet säljer den för 319 Euro.

(Detta var bara ETT exempel).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.