Makten
Aktiv medlem
Det är väl det de redan pysslar med? I så fall har de inte förstått det mest grundläggande inom all affärsverksamhet, nämligen sambandet mellan utbud och efterfrågan. Efterfrågan sjunker givetvis när priset blir löjligt högt. Det är antagligen bara en bråkdel av D300-ägarna som köper batterigreppet, jämfört med hur många som köpte det till D200.tozz skrev:
Vilken lysande idé, Nikon tjänar mindre pengar och höjer priserna för att kompensera för förlusten och vi får fler trådar om höga priser...
Ja, det är ganska skrattretande att det bevisats att kameran klarar 8 bps med originalbatteriet, och att du försöker flumma bort det med nån slags dålig sarkasm.Den där överklockningslänken var ju bara skrattretande. Måla din kamera blå, dansa regndansen och sjung mors lilla olle samtidigt som du fotograferar...
Och? Det är fortfarande samma galna pris.För en hobbyanvändare är det bara en utgift, för en yrkesfotograf är det en investering. Investeringen görs sannolikt för att man behöver extra fps i sitt yrke och med det kan sälja fler bilder, vilket i sin tur ger en ökad inkomst på längre sikt.
Tror du att de tredjepartstillverkarbatterier som säljs är olagliga alltså? Varför gör inte Nikon något i så fall? Det måste ju vara en barnlek att stoppa.Du ska nog kolla upp vad patent är för något. Reverse engineering ger dig ingen rätt att strunta i patent eller annat. Du kanske tycker att piratkopiering är okej, "det är ju bara reverse engineering".
Nä, sanningen är att det inte ens är Nikon som tillverkar batterierna förstås. Öppnar du ett sånt där batteri så sitter det sannolikt ett antal seriekopplade standardceller på vardera 1,2 Volt, precis som i alla andra batterier på marknaden. Det är inget man kan ta patent på, vad jag vet. En sladd med en avtryckarknapp lär vara ännu mindre patentskyddad.
Tillägg: Jag kikade just på mitt EN-EL3e. Det står inget om något patent på det.
Jag är inte en sån som köper ny utrustning stup i kvarten (men väl begagnad), så det drabbar inte mig personligen. Jag kommer nog att slita hål på min D200. Jag fattar bara inte hur man kan argumentera FÖR idiotiskt höga priser. Särskilt inte som konsument.Jag förklarar varför man kan tänkas betala 500:- för en sladd när du berättar vem som äger rätten att avgöra om när det behovs och/eller när det är smart/dumt. Som det är nu känns det meningslöst att försöka diskutera något.
En annan sak som är intressant är varför du stannar kvar hos ett så uppenbart ondskefull och konsumenthatande företag som Nikon. Byt till något annat så förlorar dom ännu mer pengar! (Fast du har kanske insett att det är samma träsk på andra sidan floden).