Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skandalpris? Oh yes!

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med om att Nikons prissättning kan verka lite "udda". Men samma fenomen finner man inom båtbranschen där en "pryl" avsedd till en båt kostar skjortan, medan samma "pryl" till sommarstugan inköpt på Coop är nästan gratis. Men, för att återgå till laddbara batterier, varför inte köpa 8 st laddbara AA batterier med laddare så är problemet löst. Anledningen till det skyhöga priser för D3 laddaren är troligen Nikon räknar med att det i första han är yrkesfolk som köper den laddaren, och dom har ju råd ;-)
Mvh
JB

Danlo skrev:
Hm.. jag antar att din laddare gått sönder? Jag har haft många uppladdningsbara prylar och varit mobil-beroende (har ägt runt 30 stycken :)) men aldrig att en laddare har gått sönder..

Att en laddare går sönder.. det har jag aldrig ens tänkt tanken på att det kan hända.. lustigt.

Att ett antagande är felaktigt.... det hade jag aldrig ens tänkt tanken på att någon kan göra... lustigt... :)

Om man har en D300 kanske man vill komplettera den med ett EN-EL4a för att få ut högre hastighet på seriebildstagningen och då måste man också köpa en ny laddare.

Å andra sidan så om nu laddaren hade gått sönder så kanske man inte tycker att 2000:- känns rimligt för en ny.

Janne B skrev:
Anledningen till det skyhöga priser för D3 laddaren är troligen Nikon räknar med att det i första han är yrkesfolk som köper den laddaren, och dom har ju råd ;-)
Följer ingen laddare med D3?

Janne B skrev:
varför inte köpa 8 st laddbara AA batterier med laddare så är problemet löst.
Visst är det också en variant. Dock tror jag att de har lägre vikt/prestanda förhållandet.

Köp en risig begagnad D2H för en billig peng så har du både laddare och batteri på köpet. Samt att du får ett extra hus som du sedan kan ha som backupkamera.

Laddaren är väl inte den enda som dom har lite skum prissättning på. Kolla in Nikkor 200-400 som i England går på knappt 44000 kr mot i sverige drygt 60000 kr. Ok dom har lite lägre moms än här men det handlar om några procent.

Nikon borde fixa det. Finns nog fler än jag som sitter i tankarna att köpa ett sånt. Dom missar det försäljningen till england.

/Ingvar

Förutom påverkan i olika länder av lokala skattesatser mm gäller väl fortfarande huvudregeln att prissättning av en produkt sker utifrån utbud och efterfrågan.

AtEase skrev:
Så du menar att det inte finns några hutlösa priser, bara snåla konsumenter?

Du har din fulla frihet att tolka det som du vill. Jag har den åsikten att priset på en vara eller tjänst har sina orsaker och det är inte alltid som de ligger i öppen dager. Om en vara som i exemplet kostar runt 2000 så är det för att vara en batteriladdare förvisso ett högt pris, men det har under en lång rad år varit ganska så normalt att man har betydligt högre påslag på eb del produkter för att "ta igen" ett mindre påslag på en mer priskänslig produkt.
Från den tid jag själv krängde fotoprylar över disk så var det inte ovanligt att en kamera såldes med en marginal som understeg 10% och det var i praktiken en förlustaffär då den marginalen inte täckte varans omkostnader. Men i gengäld så var det helt normalt med åtskilligt högre marginaler på småtillbehören som filter, motljusskydd, väskor etc. Och detta förfarande är inget som är unikt för butiksledet utan finns hela vägen från producenten. Och vad jag vet finns det ingen som tvingar någon att köpa en vara annat än ett eventuellt behov.
Japanerna har väl aldrig gjort någon hemlighet av att de har en varierande prissättning på sina varor beroende på vilket land de exporterar till. Lika lite som andra länder så tittar de på hur de skall prissätta för att maximera vinsten. Och Sverige är en marginell marknad och får då finna sig att priserna blir därefter.
Om det finns snåla konsumenter? Visst finns det sådan! Det märks väl på alla trådar som tar upp hur man till varje pris skall göra för att smita ifrån tull och moms.

Torparfarsan skrev:
Sverige är en marginell marknad och får då finna sig att priserna blir därefter.

Genom att hålla ett högt pris säljer dom även färre. Idag när det är lika lätt att köpa från USA, England mfl så har du ju verkligen skitit i det blå skåpet. Iaf om dom har för avsikt att sälja just det objektivet jag snackade om!

Torparfarsan skrev:
Och Sverige är en marginell marknad och får då finna sig att priserna blir därefter.
Om det finns snåla konsumenter? Visst finns det sådan! Det märks väl på alla trådar som tar upp hur man till varje pris skall göra för att smita ifrån tull och moms.

Sverige kanske är en marginell marknad men nuförtiden är det rätt så enkelt att handla från andra länder så i förlängningen är det nog svenska generalagenter som förlorar på det. Fabrikanten får ju sälja kamera/objektiv oavsett från vilket land man köper.

Man kan alltid diskutera var gränsen mellan snål och ekonomisk går liksom var man lägger sin moraliska gräns när det gäller att slippa från tull och moms men kan man spara x antal tusenlappar så är man väl inte dummare än att man försöker komma så billigt undan som möjligt.

Såvitt jag har förstått de och som en nikonförsäljare sagt så är det inte kamerahusen dom tjänar pengar på utan alla dessa tillbehör. Och nu har ju diskussionen börjat komma igång lite ;)

Jag betalar gärna 2000 kr om jag vet att det finns nåt argument bakom. Men som nån sa, hur rättvist är de att Nikon tar hela vinsten och dom lågavlönade fabriksarbetarna knappt får ett skit.

Produkten lär som sagt inte kosta mycket pengar att tillverka men om åtminstone en rimlig summa pengar går till dom som tillverkar de så skulle jag utan minsta knyssel betala. Att göra någon äckligt rik ännu rikare är däremot inte lika lockande,

det handlar inte om att jag är snål :)

Laddaren ska jag köpa för att jag vill få upp D300an till 8 bps men ah. får väl bli AA batterier istället.

Men finns de ingen fjärrutlösare som är billigare än den för 2000 och just bara har uppgiften att knäppa en bild?

Calliii skrev:
Såvitt jag har förstått de och som en nikonförsäljare sagt så är det inte kamerahusen dom tjänar pengar på utan alla dessa tillbehör. Och nu har ju diskussionen börjat komma igång lite ;)

Jag betalar gärna 2000 kr om jag vet att det finns nåt argument bakom. Men som nån sa, hur rättvist är de att Nikon tar hela vinsten och dom lågavlönade fabriksarbetarna knappt får ett skit.

Produkten lär som sagt inte kosta mycket pengar att tillverka men om åtminstone en rimlig summa pengar går till dom som tillverkar de så skulle jag utan minsta knyssel betala. Att göra någon äckligt rik ännu rikare är däremot inte lika lockande,

det handlar inte om att jag är snål :)

Laddaren ska jag köpa för att jag vill få upp D300an till 8 bps men ah. får väl bli AA batterier istället.

Men finns de ingen fjärrutlösare som är billigare än den för 2000 och just bara har uppgiften att knäppa en bild?

Du har väl inte missat att du måste köpa en ny batterilucka till greppet med va? =)

Tror den låg på endast 400 eller så! rena fyndet..

Slutsats: för att få upp den i 8bps så måste man köpa grepp, batteri och lucka.. typ 4 tusen va? Det glömde de nog säga på pressvisningen då de sa 8bps med batterigrepp =)

laan skrev:
Du har väl inte missat att du måste köpa en ny batterilucka till greppet med va? =)

Tror den låg på endast 400 eller så! rena fyndet..
Wow, det visste jag inte! :-O Kostar iofs 290:- på Nikonstore men andå...

laan skrev:
Slutsats: för att få upp den i 8bps så måste man köpa grepp, batteri och lucka.. typ 4 tusen va? Det glömde de nog säga på pressvisningen då de sa 8bps med batterigrepp =)
Räcker inte:

batteripack 3000
batterilock 300
batteri 1300
laddare 2000

Totallt: 6600 SEK

Jag säger bara, wow...

Om man ska köra med AA batterier måste man ändå köpa en batterihållare för 290:-.

I så fall blir kostnaden: 3000 + 300 = 3300:- förutsatt att man redan har AA batterierna och laddare till dem.

Ni som försvarar dessa priser måste vara helt från vettet. Eller så försvarar ni bara ert eget köp av just dessa saker för att inte känna er så dumma kanske? "Smakar det så kostar det" passar rätt dåligt. Vad är det som "smakar" så till den milda grad att en batteriladdare är värd dessa summor? Är den av guld? Laddar den batteriet på tre sekunder? Kan den koka kaffe?

Om Nikon vill utmåla sig som ett jävla snik-företag så kan de ju sätta dylika priser. Om de vill framstå som seriösa så hade laddaren kostat max en femhundring (även det vore ett grovt överpris för en plastbit).

Vill man lyxa till det kan man köpa MH-22 (laddaren som följer med D3). Den kostar 2695:- på Cyberphoto och har plats för två batterier, som dock inte laddas samtidigt utan i sekvens ...

Motljusskydden till Nikons supertelen (t.ex.till 300/2,8) är inte så gratis de heller. 3700:- tror jag det till just 300:an kostar - visserligen är det av kolfiber, men ändå ...

AFE skrev:
Vill man lyxa till det kan man köpa MH-22 (laddaren som följer med D3). Den kostar 2695:- på Cyberphoto och har plats för två batterier, som dock inte laddas samtidigt utan i sekvens ...
Otroligt! Jag trodde att den åtminstone kunde ladda batterierna samtidigt! Vad är det för mening med att ha två batterier i laddaren då?!!

AFE skrev:
Motljusskydden till Nikons supertelen (t.ex.till 300/2,8) är inte så gratis de heller. 3700:- tror jag det till just 300:an kostar - visserligen är det av kolfiber, men ändå ...
Ouch! Inte gratis! Det här är ett annat exempel på luckor i tredjepartstillverkarnas utbud. En plastbit i tulpanform ska kosta max 100 spänn.

Förbannade kapitalism! Låt staten regera hela världen och Nikon ger oss de priser vi vill ha på allt vi önskar...

Visst är många tillbehör tillsynes oskäligt prissatta men high end-produkterna, tillbehören och servicen ges väl en annan vinstmarginal jämfört med massprodukterna för konsumenter. Hur stor är vinstmarginalen på en D40 med kitojektiv jämfört med en D3:a och 24-70-zoomen? Är ett 400/2.8 VR prisvärt när det kostar nästan 80000 kr?

Jämför med priserna för bilar, reservdelarna och kostnaderna för service. Skäligt?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar