Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall till Sydafrika. Utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dahler

Medlem
Hej,

Jag skall ner till sydafrika nu till vintern. Köpte en EOS 350d med 3 st ny-beg objektiv:
Canon EF 50mm 1.8
Canon EF 24-85mm 3,5-4,5
Canon EF 75-300 4-5,6

Min fråga är väl egentligen, Vilket/Vilka objektiv skall man ta med sig om man skall fota vilda djur i något av reservaten? Räcker det med 75-300 lr behöver jag nåt mer? Känns onödigt att släpa med dig alla men samtidigt vill jag inte missa nåt pga lathet.

Är det något annat jag bör tänka på när jag fotar vilda djur? Har precis fått min första systemkamera som sagt så alla tips är välkomna!

Tack för svar!

/Fredric

Jag var i SA förra året och hade då med mig en 70-210 och 24-70.
Vad det gäller de vilda djuren, så behöver du ditt 75-300. För övriga bilder, t.ex där ni bor, dina reskamrater o.s.v kan det vara bra att ha din 24-85.
Det du inte skall glömma är en urtankningsenhet eller laptop.
Dessutom måste du köpa en stickpropps-omvandlare på plats i SA. De som finns att köpa här fungerar inte i SA, även om dom är märkta "Africa".

I övrigt, följ guidernas rekomendationer och bestämmelser. Gå inte ur bilar och liknande om dom inte säger att det är OK.
Inga snabba rörelser när stora/farliga djur är i närheten.

Lycka till och ha det jättetrevligt.

/ E

Dahler skrev:
Hej,

Jag skall ner till sydafrika nu till vintern. Köpte en EOS 350d med 3 st ny-beg objektiv:
Canon EF 50mm 1.8
Canon EF 24-85mm 3,5-4,5
Canon EF 75-300 4-5,6

Min fråga är väl egentligen, Vilket/Vilka objektiv skall man ta med sig om man skall fota vilda djur i något av reservaten? Räcker det med 75-300 lr behöver jag nåt mer? Känns onödigt att släpa med dig alla men samtidigt vill jag inte missa nåt pga lathet.

Är det något annat jag bör tänka på när jag fotar vilda djur? Har precis fått min första systemkamera som sagt så alla tips är välkomna!

Tack för svar!

/Fredric
300 mm + stativ, något att tanka över bilderna till för du lär ta ganska många bilder. Jag ställde stativet i jeepen, gick utmärkt.

tack för svaren. Kanske får införskaffa ett stativ då. Behöver jag ett trebent eller räcker det med ett enbet? Man sitter troligtvis i nån jeep mesta delen och då kanske enbent är att föredra?

Hade ingen aning om stickpropps omvandlaren, tack för upplysningen :)

Angående laptop, kanske kan lura brorsan att ta med sig sin. Annars får jag väl fixa nån bättre beg.

För att kunna använda trebensstativ i bilen så krävs det nog en helt egen bil. Enbensstativ kanske kan användas. Dock avråder både jag och fotografer generellt från stativ på ren game drive under safari.

Din kamera och de två zoomarna passar fint. Du kommer fotografera en hel del så kolla upp laddning av batteri och bildlagring. Reservbatteri och extra minneskort är att rekommendera.

Vad är det för resa du ska göra? Och vilken tid? Jag funderar själv på en safariresa i sydafrika i vinter.

/Erik

Erik, Jag har fått tag på ett extra minneskort så nu har jag 2st 1gig. Borde räcka tycker jag (?). Verkar som om batteriet till min 350D räcker till 400-700 bilder utan blixt så jag gissar om jag tar med mig laddaren så borde inte detta hindra mig.

Du rekommenderar inte stativ... har aldrig fotat med något som sagt så jag vet inte om det blir bökigt. Men ett enbent låter, iallafall i mina öron, som ett bra alternativ. Får väl lura lite på det.

Jag skall ner med familjen och delar av släkten på juldagen. Blir nog en hel del "sightseeing" och 2-3 dagar i något av reservaten.

Afrika

Halloj!

Tänkte precis skriva ett liknande inlägg men såg att ditt svarade på dom flesta frågorna jag hade!
Ska nämligen oxå ner till Afrika i vinter. Börjar inte Kenya och sen blir det resa neråt och till slut ner till Syd Afrika!

Ska du bara vara i SA eller ska du/ni resa vidare?
Hur länge ska ni vara där? :)

Hej Freddie!

Skall som sagt ner på juldagen till SA. Kommer att stanna ca 2 veckor. Har hyrbil så vi kommer nog resa runt en hel del. Dock bara i SA. Längtar redan! :)

Nu har jag också bokat resa till Sydafrika. Åker 17 januari och är bort ca 2 veckor. Safari i och runt Krügerparken i grupp samt på egen hand i Kapstaden.

För mig blir problemet att få med all fotoutrustning jag vill ha. Det ska rymmas i det lilla (45x35x16cm, 8kg) handbaggage som tillåts.

Jag har varit på safari både i Kenya och Tanzania och gillade det skarpt. Nu blir det extra spännande eftersom man åker i öppna bilar i södra Afrika i parkerna till skillnad mot östra Afrika där man åker i täckta bilar. Sedan så lär parkerna i Sydafrika ha tätare vegetation.

/Erik

Har svårt att tänka mig att det kommer räcka med 2Gb minne till hela resan. Ett hett tips är att skaffa någon form av bärbar HD som du kan tanka över bilderna till under tiden. Finns inget värre än att vara tvungen att snåla på bilderna p.g.a. för lite minne.

Skydda kameran mot damm??

Jag funderar ocksa pa en safaritur i december, men vet inte hur jag ska skydda kameran mot dammet! Har nagon bra tips pa hur man gör? Finns det kanske nat smart hemmafixar-tips? Tejpa fast en plastpase runt kameran?

Tack för tips!
/K

Så svårt är det inte med dammet. Låt bara bli att ha den hängande framme runt halsen eller över axeln hela tiden.
I bilen på game drive i parken så kan du ha kameran redo i knät med jackan draperad över. Eller ha en axelremsväska på golvet med kameran liggande redo i. Väskan måste dock ha ett rejält lock som ligger över kanterna och skyddar även utan att använda blixtlås. Stänger du blixtlåser så är du inte redo för fotografering.
/Erik

PS. Glömde att nämna att du måste vara extra försiktig med objektivbyten. Byt inte objektiv när bilen precis har stannat utan vänta till dess dammålnet har dragit bort. Var snabb vid bytet och vänd kameran neråt vid bytet.
DS

Re: Skydda kameran mot damm??

Skarta skrev:
Jag funderar ocksa pa en safaritur i december, men vet inte hur jag ska skydda kameran mot dammet! Har nagon bra tips pa hur man gör? Finns det kanske nat smart hemmafixar-tips? Tejpa fast en plastpase runt kameran?

Tack för tips!
/K

Ett tips, som även fungerar i regn, är en genomskinlig duschmössa. Finns på de flesta hotell.
Trä över kameran med öppningen mot objektivet, resåren smiter åt fint runt objektivet. Billigt och bra

/ E

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar