Annons

Skaffa fullformat Nikon med F fattning

Produkter
(logga in för att koppla)

Dss1

Medlem
Jag har en instegskamera Nikon d3200 med F-fattning men vill nu gå över och prova på fullformat men helst behålla objektiven såklart. Finns det äldre Nikon fullformatskameror med F-fattning?

2007 som äldst, oräknat Kodak baserad på Nikon-hus som är väldigt ovanlig.

Frågan är ju lite väl öppen för att ge några egentliga förslag, men oräknat D3 med inbyggt grepp är D700 äldst och innehåller mycket av tekniken från D3. Det är ett rejält mycket tyngre hus än D3200 och har även lägre upplösning. Vill du ha samma upplösning som D3200 så får du titta på de nyare D600/D610 eller D750 istället, alternativt den mer högupplösta D800(e). Nackdelen med D600/D610 är det enklare AF-systemet, men å andra sidan kommer du från D3200...

Att behålla objektiven är bara vettigt om du har småbildsobjektiv. Är de APS-C/DX så kommer du oftast inte att kunna utnyttja hela sensorn, även om det finns vissa undantag som ger användbart resultat, åtminstone på en del fokusavstånd.

N.b. att D3/D3s och D700 använder en äldre batterityp än senare modeller. D3 har jag inte kollat, men till D700 verkar original inte finnas till längre, men det finns vettiga piratbatterier.

2007 som äldst, oräknat Kodak baserad på Nikon-hus som är väldigt ovanlig.

Frågan är ju lite väl öppen för att ge några egentliga förslag, men oräknat D3 med inbyggt grepp är D700 äldst och innehåller mycket av tekniken från D3. Det är ett rejält mycket tyngre hus än D3200 och har även lägre upplösning. Vill du ha samma upplösning som D3200 så får du titta på de nyare D600/D610 eller D750 istället, alternativt den mer högupplösta D800(e). Nackdelen med D600/D610 är det enklare AF-systemet, men å andra sidan kommer du från D3200...

Att behålla objektiven är bara vettigt om du har småbildsobjektiv. Är de APS-C/DX så kommer du oftast inte att kunna utnyttja hela sensorn, även om det finns vissa undantag som ger användbart resultat, åtminstone på en del fokusavstånd.

N.b. att D3/D3s och D700 använder en äldre batterityp än senare modeller. D3 har jag inte kollat, men till D700 verkar original inte finnas till längre, men det finns vettiga piratbatterier.

Tusen tack för svaret! Det låter lovande att det finns flera modeller, jag är ute efter en allround kamera, inte så kunnig på kameror än men förhoppningsvis klarar dessa modeller något högre ISO tal utan att det blir för brusigt än den jag har nu.

Vad innebär det att jag inte kommer kunna nyttja hela sensorn ifall jag använder APS-C objektiv på fullformat?

Glöm för all del inte Df !
Allt från D4 - utom filmning... Och den hanterar ALLA F-fattnings optiker
från 1959 och framåt. Och är du ute efter onödigt höga ISO-tal så är Df
för dig: upp till ISO 128000 ... :D
/Odd

Tusen tack för svaret! Det låter lovande att det finns flera modeller, jag är ute efter en allround kamera, inte så kunnig på kameror än men förhoppningsvis klarar dessa modeller något högre ISO tal utan att det blir för brusigt än den jag har nu.

Om du inte bryr dig om autofokus så mycket och har fokus på brus är troligen D600 eller D610 bäst (tänk dock på att sämre AF märks mer i dåligt ljus), då sensorn är modernare än i D700. Oavsett vilken du väljer blir huset påtagligt större och tyngre än D3200, men D600/D610 är lättare än D700 och D800(e). D700 har även enbart ett Compact Flash-minneskort, medan D600/D610 har SD oc D800(e) CF och SD. D750 har samma sensor som D600/D610, men är snabbare och har bättre AF och därför förstås dyrare på andrahandsmarkaden i samma skick. D800(e) har liknande AF som den, men är lite sävligare och har fler pixlar, vilket ger större filer.

Vad innebär det att jag inte kommer kunna nyttja hela sensorn ifall jag använder APS-C objektiv på fullformat?

Antingen så, beroende på inställning, så bryter kameran själv till DX-läge och då har du i praktiken samma sensorstorlek som i D3200. Resten av sensorn så att säga slås av. Alternativt så byter den inte och då får du varierande resultat beroende på objektiv. Vissa blir det en cirkulär bild med mörkt runtomkring, medan andra kan gå att få någorlunda vettigt resultat med trots att de inte är gjorda för den större sensorn.

Glöm för all del inte Df !
Allt från D4 - utom filmning... Och den hanterar ALLA F-fattnings optiker
från 1959 och framåt. Och är du ute efter onödigt höga ISO-tal så är Df
för dig: upp till ISO 128000 ... :D
/Odd

Allt från D4? Snarare närmare en D600/D610, fast med delvis retrodesign och sensorn från D4 (som har 16 istället för 24 MP). Förvisso kan man fälla undan AI-kopplingen på Df för att montera ej konverterade objektiv äldre än ca 1977, men någon koppling för den gamla "kaninöron"-gaffeln finns inte. Jag gissar att allt detta egentligen är överkurs dock. En fördel är annars att det är den lättaste av de digitala F-kamerorna med småbildssensor, men den är ändå tyngre än många APS-C-modeller och greppet är inte så stort. Sedan brukar den ofta kosta lite mer, vilket nog inte är motiverat om man inte är ute specifikt efter just den kameran. Och då vet man troligen redan det.

......förhoppningsvis klarar dessa modeller något högre ISO tal utan att det blir för brusigt än den jag har nu.
Njae
Alltså då måste du välja nyare hus.
Helst senare än D810.
Sen vet inte jag vad du tycker är FÖR brusigt, men min D800 trivs inte över ISO400 (enligt MIG). D800 modellen är drygt 10 år gammal också.

Rent tekniskt är det rätt enkelt.
Ett objektiv lyser ut hela sensorformatet med en cirkel.

Låt säga att ditt objektiv lyser ut ett A4, utanför A4 är det en svart cirkel.
FF är då som om du byter ut A4 med ett A3.
Objektivet klarar inte att lysa ut hela sensorytan och du kommer att få svarta hörn.
Därför måste du köpa objektiv som passar FF.

Njae
Alltså då måste du välja nyare hus.
Helst senare än D810.
Sen vet inte jag vad du tycker är FÖR brusigt, men min D800 trivs inte över ISO400 (enligt MIG). D800 modellen är drygt 10 år gammal också.

Att välja ett nyare hus lär bara hjälpa marginellt om man tycker att ISO 400 är max på en D800. Det är inte kamerahuset som är orsaken då, utan den som sitter med förstoringsglaset i högsta hugg vid datorn.

Att välja ett nyare hus lär bara hjälpa marginellt om man tycker att ISO 400 är max på en D800. Det är inte kamerahuset som är orsaken då, utan den som sitter med förstoringsglaset i högsta hugg vid datorn.
Jag behöver inget förstoringsglas eller pixelpeeping för att tycka att ISO 1600 är grynigt till den grad att bilden är oanvändbar.

Jag behöver inget förstoringsglas eller pixelpeeping för att tycka att ISO 1600 är grynigt till den grad att bilden är oanvändbar.

Då måste det vara något fel på din D800. Nerskalerat till 12MP kan jag få bra bilder på ISO 1600, för skärm räcker oftast 8MP (4k). Har du något exempel på där ISO 1600 blivit oanvändbart med din D800?

1697095806536.png

ISO 2800 med en D800

Jag har en instegskamera Nikon d3200 med F-fattning men vill nu gå över och prova på fullformat men helst behålla objektiven såklart. Finns det äldre Nikon fullformatskameror med F-fattning?
Satsa på nikon Z om det är nödvändigt med just nikon, om objektiven är värdefulla skaffa en FTZ adapter, annars är nyare optiker till spegellöst jättebra även de allra billigaste. Spegelreflex är passé. Du kommer köpa på dig saker som så småningom retar dig, fokusskift(kameran missar fokus), usla på filmning, slamrar, drar in damm, ingen information i sökaren om vitbalans eller exponering osv. Jag sålde mitt nikon D800 kit till förmån för m4/3 Lumix. Jag trodde att jag skulle sakna småbild men icke. Skönt att slippa bära på klumpen och bildkvaliteten är tillräcklig, kort skärpedjup vill jag inte ha för mkt av och brus är ett litet problem om man fotar raw och har en modern programvara typ Capture 22/23.

Vad ska du använda bilderna till? Byta av nyfikenhet?

Tänk också på att alla bilder du hittills sett i ditt liv har tagits med utrustning som är lååångt mkt sämre än det du kan köpa idag. Egentligen är det inget jättemagiskt med ”full frame”.

Andra har andra åsikter det vet jag men jag gillar inte att väga skillnaderna på guldvåg för det mesta är det hårklyverier vi pratar om.

Så länge man kan fläska på med ljus så spelar storleken på sensorn mindre roll. När man inte kan det spelar det större roll.
Stämmer bra. Jag hade en Nikon D2x som med sin 12Mp dx-sensor i dagsljus tog "hur fina bilder som helst". Vid iso 400 och däröver samt i dåligt ljus blev bilderna brusiga.
Det var största orsaken till bytet till fx (D3). Nuvarande D810 klarar ännu högre iso och har ett förlåtande dynamiskt omfång.

Jag hade en D3200 ett tag. Bra sensor, tråkig kamera. Mitt förslag vore att satsa på en gammal flagskeppskamera. En begagnad D5 kostar någonstans mellan 20 000 - 30 000 beroende på skick, från väl använd till mycket gott skick. En tokbra kamera som inte går av för hackor, men är lite tung. D4 och D4s ger lite sämre allmän prestanda och enklare autofokussysten, men till ett bra pris.

Annars är D750 en klassisk standby. Välfungerande, bra sensor, rackarns billig begagnad. Men likt din nuvarande kamera en lite trött slutare med 1/4000 som tak. Dock mindre av ett besvär om du inte fotar ute i gassande sol med ljusstark optik.

Allt förutsätter förstås att optiken du idag använder till din D3200 faktiskt är anpassad för småbild, och inte den beskurna sensorn.

Det där låter som en klar överdrift. ISO1600 är i princip ingenting. Tyckte mina filer med D800 såg OK ut även i ISO6400. Jag tror detta är ett område där det är svårt att kalibrera förväntningar eller olika visningssätt.

ISO1600, förvisso utomhus, med fokus lite väl långt in mot rycksäcken - men ändå: Airsoft Analysvägen 2016-09-25 by Borka Airsoft, on Flickr

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar