Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skaffa fullformat Nikon med F fattning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade en D3200 ett tag. Bra sensor, tråkig kamera. Mitt förslag vore att satsa på en gammal flagskeppskamera. En begagnad D5 kostar någonstans mellan 20 000 - 30 000 beroende på skick, från väl använd till mycket gott skick. En tokbra kamera som inte går av för hackor, men är lite tung. D4 och D4s ger lite sämre allmän prestanda och enklare autofokussysten, men till ett bra pris.

Annars är D750 en klassisk standby. Välfungerande, bra sensor, rackarns billig begagnad. Men likt din nuvarande kamera en lite trött slutare med 1/4000 som tak. Dock mindre av ett besvär om du inte fotar ute i gassande sol med ljusstark optik.

Allt förutsätter förstås att optiken du idag använder till din D3200 faktiskt är anpassad för småbild, och inte den beskurna sensorn.

Det där låter som en klar överdrift. ISO1600 är i princip ingenting. Tyckte mina filer med D800 såg OK ut även i ISO6400. Jag tror detta är ett område där det är svårt att kalibrera förväntningar eller olika visningssätt.

ISO1600, förvisso utomhus, med fokus lite väl långt in mot rycksäcken - men ändå: Airsoft Analysvägen 2016-09-25 by Borka Airsoft, on Flickr

En D5 ska absolut inte kosta 30´!
Rimligt pris är 12´-20´ beroende på skick, 30´ är rimligt för en D6.

Jag kan inte heller se att dom bilderna är brusiga. Bilden i köket är dock med väldigt kort skärpedjup och det är väl bara hon till höger som är riktigt i fokus.

I trumpetbilden ser jag inte ens brus i dom mörka partierna, även där är det kort skärpedjup och mycket oskärpa.

Tycker det är två fina bilder.

Jag har också en 27" skärm i 4k.

Hos mig skulle det där definitivt varit godkända situationsbilder...
Ska vi testa med ett ISO 128000 som jämförelse..? ;-)
/Odd

• Haha
Reaktioner: PMD
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar