Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Skaffa digital systemkamera
- Trådstartare oljan
- Start datum
KGS
Aktiv medlem
Anders Svensson skrev:
Popular Photography påtalade alldeles tydligt att BILDRESULTATET blev bäst för D80. Vi pratar färgskalor, skärpa, kontrast och gradation. Jag inser naturligtvis att det alltid kommer att finnas de som behöver antiskak eller vädertätning bättre än en aning bättre färger eller mindre brus.
Men på något sätt kanske problem med fuktskadade kameror och skakningsokärpa kan vara litet överdrivna?
Talar vi om stora skillnader? Det skulle inte förvåna mej om man hittar en test där 400D blir vinnare och en annan där K10D vinner, bara man letar runt lite...
Anders Svensson
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Talar vi om stora skillnader? Det skulle inte förvåna mej om man hittar en test där 400D blir vinnare och en annan där K10D vinner, bara man letar runt lite...
Jag tror att vi kan tala om skillnader som går att se, åtminstone. Man visade bilder som skilde sig åt, även i tryck Men du har en poäng i att det går att vinna jämförande test ganska lätt, speciellt om man väger in "rätt" egenskaper.
Här menar jag (litet konservativt och gammeldags,, utan tvekan) att om en kameramodell ger litet bättre bildresultat än en annan så borde det ha en viss betydelse just på en kamera...
KGS
Aktiv medlem
Jovisst, slutresultatet räknas. Det är bl a därför jag bytte från en riktigt bra digitalkamera till den 80-talsreplika som en "modern" digital systemkamera ändå är.
Men vägen dit får inte vara svår. Dvs om det krävs avsevärt dyrare optik eller speciella förhållanden för att uppnå den väsentligt bättre bilden kanske det inte betyder så mycket i praktiken.
En kamera med bildstabilisering kanske levererar en sämre bild än en utan, förutsatt att den utan står på stativ. Det e ju bra, för det som skiljer vanliga människor från fotografer är stativet.
Själv vet jag att jag inte orkar bära med mej stativet överallt och att det finns motiv som hinner försvinna medan jag fäller ut det...
Men vägen dit får inte vara svår. Dvs om det krävs avsevärt dyrare optik eller speciella förhållanden för att uppnå den väsentligt bättre bilden kanske det inte betyder så mycket i praktiken.
En kamera med bildstabilisering kanske levererar en sämre bild än en utan, förutsatt att den utan står på stativ. Det e ju bra, för det som skiljer vanliga människor från fotografer är stativet.
Själv vet jag att jag inte orkar bära med mej stativet överallt och att det finns motiv som hinner försvinna medan jag fäller ut det...
oljan
Medlem
HDFS) (KGS skrev:
Förutom detta bjussar Pentaxen på en rengöringsfunktion och spegeluppfällning som Nikon inte erbjuder. Det är ett svårslaget erbjudande i februari 2007. [/B]
Spegeluppfällning som beskrivs ovan, innebär det att man kan få upp sökarbilden på LCDskärmen? De flesta hus jag tittat på har inte denna finess.
/Ola
KGS
Aktiv medlem
oljan skrev:
Spegeluppfällning som beskrivs ovan, innebär det att man kan få upp sökarbilden på LCDskärmen? De flesta hus jag tittat på har inte denna finess.
/Ola
Nej, tyvärr, det betyder "bara" att du undviker den vibration som spegelrörelsen orsakar. Särskilt intressant när du använder stativ och långa slutartider. Lite lustigt att kameran MED stabilisering också har uppfällning medan kameran utan saknar det...
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag har ingen direkt erfarenhet av digitala kameror, men väl MF/AF i kombination med 3 barn.oljan skrev:
Ni som har erfarenhet av digitala systemkameror, skulle ni använda manuell optik med dess brister?
Så mitt svar är definitivt Nej!
oljan
Medlem
De första generationerna hus med bildstabilisering i huset hade en del problem med att kunde sensorn flippa. Minoltas 7D saknade transportsäkring för sensorn så den fick väl en del smällar.
Vet någon om det har skett en förbättring på detta område när det gäller hus som Sonys A100 och Pentax K10D?
/Ola
Vet någon om det har skett en förbättring på detta område när det gäller hus som Sonys A100 och Pentax K10D?
/Ola
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Hur bra är egentligen sensorrengöraren i de kameror den finns? En här i denna tråden har ju en K10D som inte gjorde så bra rensningsjobb!
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
En sensorrengörare får ju inte bara vara en finess som är verkningslös som bara har till uppgift att locka köpare!
oljan
Medlem
Hej
Jag åkte och införskaffade mig en Pentax K10D häromdagen så det är väl på sin plats att man skriver lite.
Jag är väldigt imponerad av K10an rent tekniskt. Huset känns gediget, knapparna sitter vettigt och den allmänna kvalitetskänslan är mycket bra.
Medföljande glugg (18-55) är vad det är men det duger till att prova kameran hjälpligt.
Hanteringsmässigt finns det inget att klaga på. Fokuseringen är blixtsnabb och bilderna blir knivskarpa även i lite taskigt ljus.
Tyvärr faller inte karaktären på resultatet mig i smaken. Jag föredrar den lite varmare karaktär med lite mer stuns i färgerna som jag får med min Panasonic/Leica FX-01 kompakt. Skärpan är förvisso ljusår bättre än på Panan men färgmässigt gillar jag ändå resultatet bättre från kompakten. Min gamla Nikon F-3 drar också åt del det lite varmare hållet men det är en orättvis jämförelse då optiken på denna är rätt mycket bättre än kitoptiken till K10an.
Ta nu inte detta som kritik mot kameran, många tycker nog att det jag gillar är brister. Alla har vi olika ideal och för mig var det en intressant utflykt. För mig blir det att jag spinner vidare på ett annat spår.
/Ola
Jag åkte och införskaffade mig en Pentax K10D häromdagen så det är väl på sin plats att man skriver lite.
Jag är väldigt imponerad av K10an rent tekniskt. Huset känns gediget, knapparna sitter vettigt och den allmänna kvalitetskänslan är mycket bra.
Medföljande glugg (18-55) är vad det är men det duger till att prova kameran hjälpligt.
Hanteringsmässigt finns det inget att klaga på. Fokuseringen är blixtsnabb och bilderna blir knivskarpa även i lite taskigt ljus.
Tyvärr faller inte karaktären på resultatet mig i smaken. Jag föredrar den lite varmare karaktär med lite mer stuns i färgerna som jag får med min Panasonic/Leica FX-01 kompakt. Skärpan är förvisso ljusår bättre än på Panan men färgmässigt gillar jag ändå resultatet bättre från kompakten. Min gamla Nikon F-3 drar också åt del det lite varmare hållet men det är en orättvis jämförelse då optiken på denna är rätt mycket bättre än kitoptiken till K10an.
Ta nu inte detta som kritik mot kameran, många tycker nog att det jag gillar är brister. Alla har vi olika ideal och för mig var det en intressant utflykt. För mig blir det att jag spinner vidare på ett annat spår.
/Ola
hbengtsson
Aktiv medlem
Kan bara instämma med KG. Kompakter är ofta uppjazzade när det kommer till färgmättnad och skärpa av den enkla anledning att 95% av kundkretsen inte vill sitta i PS och "framkalla" bilderna.
Fotar du i RAW och lägger lite tid på manuella justeringar så kommer du garanterat nå ett betydligt bättre resultat än vad du haft tidigare.
Fotar du i RAW och lägger lite tid på manuella justeringar så kommer du garanterat nå ett betydligt bättre resultat än vad du haft tidigare.