Annons

Ska skaffa en extern hårddsik

Produkter
(logga in för att koppla)
wikman skrev:
Skall man ha en extern disk för att expandera utrymmet man arbetar med dagligen så skulle jag vilja tipsa om Drobo (www.drobo.se) jag tror på konceptet att kunna expandera eftersom. Dock ganska hög startkostnad.

Coolt ska bli att köpa en sådan någon gång i framtiden.
 
Robin Gyllander skrev:
OM jag ska lägga en abck up över den interna på den externa hur ska jag göra bara dra hela c till f?
Första gången man gör backup så kan det ju fungera, men sen är det ju onödigt att ta backup av annat än de filer som ändrats sen senaste backupen. Dessutom är det oftast onödigt att ta backup på systemfilerna. I händelse av diskkrasch så är det bättre att installera om systemet och programmen på en ny disk.

Alltså bör man använda ett backupprogram som kan göra först en totalbackup och sen göra inkrementella backuper (dvs ta backup bara på ändrade filer) i fortsättningen.
 
PMD skrev:


Alltså bör man använda ett backupprogram som kan göra först en totalbackup och sen göra inkrementella backuper (dvs ta backup bara på ändrade filer) i fortsättningen.

Men om jag gör back up på c och c crachar hur gör jag sen?
 
Det beror på hur hårt disken kraschar, men om vi utgår från att den inte går att rädda, så måste du byta ut den mot en ny, installera ett operativsystem samt de program du vill ha, och sen återställa filerna från din backup. Den senare gör man oftast med samma program som man gör backup med.
 
PMD skrev:
Det beror på hur hårt disken kraschar, men om vi utgår från att den inte går att rädda, så måste du byta ut den mot en ny, installera ett operativsystem samt de program du vill ha, och sen återställa filerna från din backup. Den senare gör man oftast med samma program som man gör backup med.
De enda viktiga filerna jag har är ju bilder och worddokument så då räcker dte att jag lägger back up på dem, så jag måste ändå installera om alla program om c crachar?
 
Jag håller just nu på att utvärderar "Windows Home Server (WHS)" som jag tror kommer ge sinnesfrid till många hemanvändare vad gäller backup.

Det följer med klientprogramvara som är väldigt lättkonfigurerat, även en bootskiva som man kan starta datorn på för att återställa efter en krash.

Standardinställningen är att den håller backupen tre dagar bak, dessutom veckobackup tre veckor och månadsbackup tre månader.

Den är även intelligent så om du har fler datorer så gör den binär jämförelse på filerna, så samma bildfil på två datorer tar bara platsen för en på backupen... mer vanligt är kanske hela Windows katalogen som är onödig att ha dupliceringar på.

Jag återkommer med mer utförliga testresultat när jag monterat mer disk i min server och provat krasha en dator helt (läs bytt ut hårddisken mot en ny och återställt den).

Just nu rapporteras det dock om lite problem med att lagra filer på de delade resurserna på WHS från vissa applikationer, detta påverkar dock inte backup funktionerna.

Om WHS funkar som jag vill kommer jag ha en installation där jag importerar mina bilder till lokal disk och till en delad mapp på servern med duplicering. Sedan tar den backup på hela datorn.
Om det fungerar som tänkt ligger då mina bildfiler på tre olika fysiska hårddiskar i två olika byggnader som alla kan gå sönder oberoende av varandra och övervakas aktivt 24/7
 
Möjligen som att svära i kyrkan men för $24.95 (årligen) så fungerar www.flickr.com alldeles utmärkt som en backup för mina jpg-filer.

Att man även får funktionalitet att komma åt bilderna vart man är sitter i världen (med internetåtkomst) är ju rackarns bra.

Jag har även en extern hårddisk som rymmer de få negativ jag har (nef) och samtliga JPG.
 
jdandanell skrev:
Möjligen som att svära i kyrkan men för $24.95 (årligen) så fungerar www.flickr.com alldeles utmärkt som en backup för mina jpg-filer.

Att man även får funktionalitet att komma åt bilderna vart man är sitter i världen (med internetåtkomst) är ju rackarns bra.

Jag har även en extern hårddisk som rymmer de få negativ jag har (nef) och samtliga JPG.

Absolut, har man en Internet baserad lösning så får man många fördelar. Jag har dock drygt 500Gb bilder varav 120Gb är tagna under 2007. Jag har inte hittat någon lösning som fungerar för mig vad gäller lagringsmängd, säkerhet och sekretess.
 
Robin Gyllander skrev:
De enda viktiga filerna jag har är ju bilder och worddokument så då räcker dte att jag lägger back up på dem, så jag måste ändå installera om alla program om c crachar?
Sen beror det också på hur viktiga dina bilder/dokument är. Om de är "ovärderliga" så räcker det inte att bara ha en generation av backupen! Du bör ha minst 2 och helst 3 eller fler generationer varav en alltid skall förvaras på annan plats än kontoret/bostaden eller dylikt. Den bör kanske förvaras i bankfack. Jag jobbade under ganska många år med ADB-säkerhet på Malmö Kommuns ADB-avdelning och vi "predikade" ofta för våra drygt 3000 pc-användare att: en backup är bra att ha, inte OM hårdisken havererar, utan NÄR den gör det! För alla hårddiskar havererar! Förr eller senare!
Tänk dig följande scenario: du har börjat göra en backup från C: till D:. Efter en stund får du läsfel på C: och du kommer inte vidare. Vad har då hänt? Jo, du har ett original som du inte kan läsa och en backup som är delvis "sönderskriven".
Men hade du då haft en generation till så hade du kunnat återställa originalet och "bara" förlorat de dokument som tillkommit efter backupen. Sen krävs det lite disciplin för att sköta generationsväxlingen korrekt.
 
vaktmästaren skrev:
Sen beror det också på hur viktiga dina bilder/dokument är. Om de är "ovärderliga" så räcker det inte att bara ha en generation av backupen! Du bör ha minst 2 och helst 3 eller fler generationer varav en alltid skall förvaras på annan plats än kontoret/bostaden eller dylikt. Den bör kanske förvaras i bankfack. Jag jobbade under ganska många år med ADB-säkerhet på Malmö Kommuns ADB-avdelning och vi "predikade" ofta för våra drygt 3000 pc-användare att: en backup är bra att ha, inte OM hårdisken havererar, utan NÄR den gör det! För alla hårddiskar havererar! Förr eller senare!
Tänk dig följande scenario: du har börjat göra en backup från C: till D:. Efter en stund får du läsfel på C: och du kommer inte vidare. Vad har då hänt? Jo, du har ett original som du inte kan läsa och en backup som är delvis "sönderskriven".
Men hade du då haft en generation till så hade du kunnat återställa originalet och "bara" förlorat de dokument som tillkommit efter backupen. Sen krävs det lite disciplin för att sköta generationsväxlingen korrekt.
Funderar på att slänga in min mybook i bankfacket och ta ut den en gång i månaden och göra back up på det som är på datorn.
 
Robin Gyllander skrev:
Vad är det? Man är så jävla efterbliven nu efter juelen.
Det skrev jag om lite tidigare.
men så här funkar det:
Du har ditt original, C: Sedan har du t.ex. tre genarationer backupdiskar, vi kan kalla dem B1, B2 och B3. Vecka 1 kopierar du C: till B1, vecka 2 kopierar du C: till B2, och vecka 3 C: till B3. Vecka 4 kopierar du till B1, vecka 5 till B2 och så vidare.
Du kan förvara t.ex. B1 i bankfack men när du skall använda den så måste du byta den och lägga dit B3 där medan du har B1 ute från bankfacket.
På detta sätt har du väldigt hög säkerhet och kan lätt återställa om något händer, brand, stöld eller annat.
Detta brukar kallas generationsväxling.
 
vaktmästaren skrev:
Det skrev jag om lite tidigare.
men så här funkar det:
Du har ditt original, C: Sedan har du t.ex. tre genarationer backupdiskar, vi kan kalla dem B1, B2 och B3. Vecka 1 kopierar du C: till B1, vecka 2 kopierar du C: till B2, och vecka 3 C: till B3. Vecka 4 kopierar du till B1, vecka 5 till B2 och så vidare.
Du kan förvara t.ex. B1 i bankfack men när du skall använda den så måste du byta den och lägga dit B3 där medan du har B1 ute från bankfacket.
På detta sätt har du väldigt hög säkerhet och kan lätt återställa om något händer, brand, stöld eller annat.
Detta brukar kallas generationsväxling.
Så jag skulle behöva 2 diskar till?
 
Hårddiskar är ju så billiga nu för tiden så man skulle väl mycket väl kunna köra med t ex fem externa 500 GB i ett generationssystem. Problemet är ju, som Benny skrev, att ha någon vettig och enkel backuprutin.

Själv kör jag med tre externa. Jag kopierar dagligen bild och textfiler till den första externa med en bat-fil som jobbar med MS-Dosprogrammet xcopy. Man kan ju skriva det så att man kopierar allt som är ändrat och nytt. Genom att kolla på returkoden så kan man ju slå stopp om kopieringen går fel.
Om kopieringen till den första externa hårddisken gått rätt så kör jag en annan bat-fil som kopierar från externa ett till externa två. Om även denna går rätt kopierar jag dagens nya filer till två omgångar DVD-skivor. En av dessa förvarar jag i annan byggnad.

Den tredje externa använder jag till aktuella ”arbetsfiler” där jag kan sortera upp och bearbeta dessa.

Med detta system så kan jag förlora en dags arbete.
/Harald
 
Haraldus skrev:
Hårddiskar är ju så billiga nu för tiden så man skulle väl mycket väl kunna köra med t ex fem externa 500 GB i ett generationssystem. Problemet är ju, som Benny skrev, att ha någon vettig och enkel backuprutin.

Själv kör jag med tre externa. Jag kopierar dagligen bild och textfiler till den första externa med en bat-fil som jobbar med MS-Dosprogrammet xcopy. Man kan ju skriva det så att man kopierar allt som är ändrat och nytt. Genom att kolla på returkoden så kan man ju slå stopp om kopieringen går fel.
Om kopieringen till den första externa hårddisken gått rätt så kör jag en annan bat-fil som kopierar från externa ett till externa två. Om även denna går rätt kopierar jag dagens nya filer till två omgångar DVD-skivor. En av dessa förvarar jag i annan byggnad.

Den tredje externa använder jag till aktuella ”arbetsfiler” där jag kan sortera upp och bearbeta dessa.

Med detta system så kan jag förlora en dags arbete.
/Harald

Jag trodde att bat filer bar är tillför att få datorn att hänga sig genom att ööppna tusentals notepads.
 
Det här är början på en fil som jag döpt till Back3A_CtoK.bat och som ser till att filer kopieras från enhet C: till K:

Setlocal
echo off
:RawTifJpg
REM 1 Bildfiler typ raw, tif och jpg---------------------------------------------------------
c:
cd \
cd RAW
if not errorlevel 0 goto FEL
K:
cd \
cd RAWTEST
if not errorlevel 0 goto FEL
c:
echo
xcopy /s /d /v *.* K:
echo off
… osv

Info om kommandot xcopy kan man få om man väljer kommandotolken och vid prompten skriver help xcopy
Med denna metod så kan man exakt styra det man vill att datorn ska göra. Vill man att datorn ska öppna tusentals filer så kan man göra detta med iterationer etc.
/Harald
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.