Annons

Ska skaffa en extern hårddsik

Produkter
(logga in för att koppla)
BugEyes skrev:


Normalt är den ena påslagen när jag jobbar, den andra (äldre) slår jag på ibland för att ta backup till. Dom speglar således varandra vad det gäller bilder som ska sparas. Reser jag bort så förvarar jag diskarna på olika ställen.

Om du vill ha maximal säkerhet så bör du ha olika generationer på hårddiskarna. Vad händer om du t.ex. får en krasch när du speglar? Plöstligt händer något med "originalskivan" under speglingen, den blir oläsbar. Då har du redan skrivit över en del på "spegeln" och har en ofullständig kopia och ett trasigt original!
Som vi sa till våra kunder när jag jobbade på ADB Malmö: en backup är bra att ha, inte OM utan NÄR datorn kraschar! För det gör alla datorer! Förr eller senare! Och alla hoppas vi väl att det skall ske senare! :)
 
vaktmästaren skrev:
Om du vill ha maximal säkerhet så bör du ha olika generationer på hårddiskarna. Vad händer om du t.ex. får en krasch när du speglar? Plöstligt händer något med "originalskivan" under speglingen, den blir oläsbar. Då har du redan skrivit över en del på "spegeln" och har en ofullständig kopia och ett trasigt original!
Som vi sa till våra kunder när jag jobbade på ADB Malmö: en backup är bra att ha, inte OM utan NÄR datorn kraschar! För det gör alla datorer! Förr eller senare! Och alla hoppas vi väl att det skall ske senare! :)

Har inte tänkt på det. Sant sant att man ska ha olika generationer av speglingarna.
 
vaktmästaren skrev:
Om du vill ha maximal säkerhet så bör du ha olika generationer på hårddiskarna. Vad händer om du t.ex. får en krasch när du speglar? Plöstligt händer något med "originalskivan" under speglingen, den blir oläsbar. Då har du redan skrivit över en del på "spegeln" och har en ofullständig kopia och ett trasigt original!
Som vi sa till våra kunder när jag jobbade på ADB Malmö: en backup är bra att ha, inte OM utan NÄR datorn kraschar! För det gör alla datorer! Förr eller senare! Och alla hoppas vi väl att det skall ske senare! :)
Det har du nog rätt i men någonstans går gränsen för vad man klarar av och orkar med.

Ditt inlägg fick mig att beställa ytterligare en 500 gb disk till min nybeställda och inte ännu levererade dator. Då har jag tre 500 gb diskar och tanken är att köra raid 5 över dom.
Då borde risken vara minimal att dom krashar just under backup.
 
BugEyes skrev:
Det har du nog rätt i men någonstans går gränsen för vad man klarar av och orkar med.

Ditt inlägg fick mig att beställa ytterligare en 500 gb disk till min nybeställda och inte ännu levererade dator. Då har jag tre 500 gb diskar och tanken är att köra raid 5 över dom.
Då borde risken vara minimal att dom krashar just under backup.

Visst är det så. Men om man anser att ens bilder, ellar annan data, är "ovärderliga" så är det viktigt att man har fungerande backuprutiner. Det kan kanske t.o.m. vara så att en generation alltid skall förvaras på annan plats. Ibland läser man i tidningen om att någon har haft inbrott och blivit av med t.ex. en bärbar dator och i den fanns 5 års forskningsmaterial, studiematerial eller liknande. Och den drabbade hade ingen backup! Har man inte det och har så värdefullt material på sin dator anser jag att då får man faktiskt skylla sig själv!
 
vaktmästaren skrev:
Ibland läser man i tidningen om att någon har haft inbrott och blivit av med t.ex. en bärbar dator och i den fanns 5 års forskningsmaterial, studiematerial eller liknande. Och den drabbade hade ingen backup! Har man inte det och har så värdefullt material på sin dator anser jag att då får man faktiskt skylla sig själv!

Och har man då sina två backupstationer bredvid den bärbara, så lär tjuven ta dom också. Samma sak med en brand, som lär bränna både datorn och backupen bredvid.
Det är därför viktigt att förvara iallafall en backup på annan plats (annat hus).
 
vaktmästaren skrev:
Ibland läser man i tidningen om att någon har haft inbrott och blivit av med t.ex. en bärbar dator och i den fanns 5 års forskningsmaterial, studiematerial eller liknande. Och den drabbade hade ingen backup! Har man inte det och har så värdefullt material på sin dator anser jag att då får man faktiskt skylla sig själv!
Njae, jag tycker nog att man får skylla på tjuven.
 
vaktmästaren skrev:
Medföljande programvara fixar också backupkörning automatiskt, räcker med ett knapptryck på kabinettet så går programmet igång. Skitbra, helt enkelt!

Blir det backup med komprimering eller kopierar den bilderna rakt av? Till min Maxtor externa disk har jag för mig att programmet vill komprimera filerna vilket gör att jag måste ha samma program installerat när jag ska kopiera tillbaka filer. Tacka vet jag backup-program som kopierar filer rakt av utan att komprimera skiten.
 
Det kopierar alla filer, alltså även bilder, rakt över. Det går alldeles utomförträffligt att jobba med bilderna i CS3 direkt från backupdisken.
 
Jag har bestömt mig nästan nu det står mellen western digitals modeller mybook500gb och deras elements 500gb
 
Har en 500 gB i nätverket och funderar på och utöka. Fungerar alldeles utmärkt! Kan gömmas och slås på/av efter behov.
Jo, lite långsammare än FW och USB, men handen på hjärtat, har vi så bråttom ? Man kan ju alltid sätta på kaffet medans den håller på !
//Leffe
 
Det vart en Western digital mybook essenital edition 500GB. Har ni några tips på bra back up program som e gratis?
 
Jag använder Microsofts SyncToy, men jag har inga andra program att jämföra med, så om det är bättre eller sämre än det övriga utbudet har jag ingen aning om.
 
Western Digital My Book Premium Edition 500GB är ett bra val för backup och den går att köpa på Kjell o Co för 1090 kr vilket är hundralappen billigare än billigaste alternativet på Prisjakt!
 
OM jag ska lägga en abck up över den interna på den externa hur ska jag göra bara dra hela c till f?
 
Skall man ha en extern disk för att expandera utrymmet man arbetar med dagligen så skulle jag vilja tipsa om Drobo (www.drobo.se) jag tror på konceptet att kunna expandera eftersom. Dock ganska hög startkostnad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.