Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa ny kamera omgående! Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskarforss

Ny medlem
Hejsan alla.

Är en Mamiya 645 med ett 55/2,8 och bakstycke värt köp om jag vill börja fota i studio?

Har precis fixat en liten studio med tillbehör och kör nu på en kamera som inte klarar av det så bra. Om någon har nått annat tips på nån mellanformat eller kanske någon 1ds mk II eller liknande så skriv! Behöver lite mer kunskap om studiefoto.

Jag betalar bara drygt en tusenlapp mer för Mamiyan, och är 5dn bättre? Är ganska ny med mellanformat så har inte någon större koll!

Tack för svar föresten.

Jag betalar bara drygt en tusenlapp mer för Mamiyan, och är 5dn bättre? Är ganska ny med mellanformat så har inte någon större koll!

Tack för svar föresten.

Menar du att du får en Mamiya 645 MED digitalbakstycke för 7-8000:-? D v s 1000:- mer än en 5D? Även ett gammalt 16-22mp bakstycke kostar ju mer i regel än detta. Ett nytt börjar ju i 100.000:- klassen.

För studiofoto, om man är intresserad, är mellanformat underbart från de bilder jag sett. Bortsett från äldre vidvinklar är många äldre 80/2,8 och äldre telen fortfarande bra då de är skarpa nog och levererar inte bara ett tunnt skärpedjup utan en mjuk och skön övergång i oskärpa. Visst, 5D med rätt glugg är bra, men mellanformat är mellanformat - från bilder jag sett i bl a Proffsfoto.

Jag använder inte själv mellanformat men småbild (FF) p g a att jag inte kör i studio och behöver lite lägre brus och har oftast inte med stativ. Den tyngre spegeln och slutaren gör behovet av snabbare slutartider och stativ större. Däremot brukar det dyka upp en del tänkbara begagnade mellanformatskameror med bakstycken nu - vi får se om/när jag byter.

På filmålderns tid var mellanformatsfoto dyrt då framkallning och kopiering var dyrare än 35mm så driftskostnaderna var höga men nu när väl systemet är köpt kostar det inte mer att få ut bilder från en digital mellanformatare än en småbildsdigital.

Är du seriös i din studiofotografering och vill ta porträtt skall någon av Hasselblads H2D och uppåt i serien med 100/2,2 vara något aldeles särskilt vad gäller bokeh och skärpa.

Jag undrar, hur är det om jag vill gå runt och fota om det är lite mulet eller likande? blir det bara skit då eller?

Det är väl inget digitalt bakstycke i den annonsen. Jag tror att säljaren har vänt lite på begreppen och menar filmmagasin men skriver bakstycke. Det som talar för detta är att han skickar med ett extra begagnat men otestat bakstycke. Plus att han skriver att han har kört 5 rullar genom den.

Kameran är alltså för FILM!

M

Mitt tips: vill man köra digitalt mellanformat bör man antingen köpa kamera plus digitalt bakstycke i ett eller först ha köpt eller veta kostnaden på det passande digitala bakstycket. Att köpa bara kameran är riskfyllt på mindre budget då man kanske inte har råd med bakstycket. Gäller beg köp. I regel startar kamera + digitalt bakstycke beroende på system och bakstycke från ca 30.000:- och uppåt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar