Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ska köpa en pentax imorgon...
- Trådstartare sfr danne
- Start datum
oskard
Avslutat medlemskap
ISO 3200 på K100D är ganska så kornigt.
Se några (beskurna) exempel här.
Bilderna är tagna inifrån fotoaffären där jag kollade på kameran, jag hade med mig eget minneskort. Ljuset därinne kanske inte var det allra bästa, men kornigheten märks ju även på folk och föremål ute i dagsljuset.
Fast det är kanske normal kornighet för ISO 3200 oavsett kamera?
Bilderna är tagna inifrån fotoaffären där jag kollade på kameran, jag hade med mig eget minneskort. Ljuset därinne kanske inte var det allra bästa, men kornigheten märks ju även på folk och föremål ute i dagsljuset.
interpix
Aktiv medlem
Det finns nog inget ISO 3200 som ser bra ut, mer att se det som ett nödläge. Skriver man ut i mindre storlek kan det dock fungera. Så finns det bra brusreduceringsprogram som kan hjälpa upp läget en hel del.
Vet inte om det gör någon skillnad i att plåta i RAW vilket jag gör på min DL. Den verkar ha lite lägre brus men så har den ju också ett kraftigare AA-filter.
Vet inte om det gör någon skillnad i att plåta i RAW vilket jag gör på min DL. Den verkar ha lite lägre brus men så har den ju också ett kraftigare AA-filter.
oskard
Avslutat medlemskap
Borde förstås ha tagit några kort med olika ISO. Den var inställd på minsta filstorlek (de ville väl inte tömma minneskortet hela tiden) och auto-iso innan jag ändrade till största storlek och ISO3200 (som de länkade bilderna är tanga med).
Däremot ser jag inget brus på ISO800.
Nu skall jag bara bestämma mig om jag skall skaffa en DSLR eller inte, gör jag det blir det nog en K100D.
Däremot ser jag inget brus på ISO800.
Nu skall jag bara bestämma mig om jag skall skaffa en DSLR eller inte, gör jag det blir det nog en K100D.
interpix
Aktiv medlem
oskard skrev:
Den var inställd på minsta filstorlek
Kan väl förklara att bilderna ser lite tilltuffsade ut.
interpix
Aktiv medlem
Ja 3008 x 2000 är högsta upplösningen. Sedan brukar man kunna ställ komprimeringsgraden i lag, mellan eller hög. Dina bilder är ganska lätta i förhallande till storleken sa det verkar vara en inte obetydlig komprimering, men förmodligen är ISO:t som är huvudorsak att de ser lite dassigt ut.
interpix
Aktiv medlem
oskard skrev:
Lite synd att jag inte tog fler kort med andra inställningar 3200 kanske kan räknas till extremfallen.
Så mycket mer extremt blir det väl inte än ISO 3200. Upp till ISO 800 kan jag få mycket lågt brus om bilden är välexponerad på min istD. Känns som bruset sedan fördubblas för varje helt ISO-steg. En 1600 bild kan fungera speciellt efter ett varv i ex Nois Ninja. ISO 3200 blir möjligen 10x15 bilder för privatalbumet.
På siten www.dcresource.com finns några testbilder från K100D med kitglugg upplagda.
Mer exakt här:
http://www.dcresource.com/reviews/pentax/k100d-review/gallery.shtml
oskard
Avslutat medlemskap
Istället för att klaga på bruset vid ISO 3200 känns det bättre att kolla på en bild tagen med ISO 800 och konstatera att den är mycket, mycket bättre. Och ISO 800 är ju inte att förakta. Men det är lättare att klaga. Det hade ju varit nklare för Pentax att slopa den inställningen så hade de sluppit kritik över brusigheten. Canon har ju "bara" 1600 på 350D.
Exempelbilder med ISO 800, dock med lägre upplösning (1536x1024):
exempelbild 1
exempelbild 2
Detta är också kort tagna i butiken, och det var första gången jag använde kameran. Bilderna är tagna med automatprogrammet. Att de har lägre upplösning beror på att demo-kameran var inställd så, jag ändrade detta samtidigt som jag ändrade ISO från 'auto' till 3200.
Tack för länkarna, Patrick, man ser tydligt brus på ISO1600-bilden.
Exempelbilder med ISO 800, dock med lägre upplösning (1536x1024):
exempelbild 1
exempelbild 2
Detta är också kort tagna i butiken, och det var första gången jag använde kameran. Bilderna är tagna med automatprogrammet. Att de har lägre upplösning beror på att demo-kameran var inställd så, jag ändrade detta samtidigt som jag ändrade ISO från 'auto' till 3200.
Tack för länkarna, Patrick, man ser tydligt brus på ISO1600-bilden.
makari
Aktiv medlem
Jag får nog hålla med patrik om bruset. Jag har en DS, men skillnaderna är väl knappast milsvida. Iso 800 brukar aldrig vara några problem, iso 1600 kan också vara helt ok, dvs utan speciellt störande brus, så länge man exponerar ordentligt i kameran, men så fort man försöker ljusa upp bilden det minsta efteråt så tycker jag bruset brukar krypa fram. Det känns lite som om det går en tydligt gräns där.
Jag tycker bilderna från K100 på 3200 ser kanske aningen bättre ut än de från min DS, men man ska nog göra en ordentlig A/B-test innan jag uttalar mig säkert.
Jag tycker ändå det är kul att 3200-läget finns där, även om det inte är något man använder om man inte absolut måste.
Jag tycker bilderna från K100 på 3200 ser kanske aningen bättre ut än de från min DS, men man ska nog göra en ordentlig A/B-test innan jag uttalar mig säkert.
Jag tycker ändå det är kul att 3200-läget finns där, även om det inte är något man använder om man inte absolut måste.
Senast ändrad:
interpix
Aktiv medlem
Oskar, dina ISO-800 bilder ser valdigt bra ut!
Det finns ocksa en annan fordel med ISO-3200 i kameran. Om man istallet far att plata pa tex ISO 1600 skruvar upp ISOt till 3200 och overexponerar ett steg foa att sedan ta ner kansligheten igen i RAW-konverten kan man fa mindre brus an om man tagit bilden pa ISO 1600 fran borjan. Dett forutsatter dels att man platar i RAW och att motivet tal ett stegs oaverexponering.
Det finns ocksa en annan fordel med ISO-3200 i kameran. Om man istallet far att plata pa tex ISO 1600 skruvar upp ISOt till 3200 och overexponerar ett steg foa att sedan ta ner kansligheten igen i RAW-konverten kan man fa mindre brus an om man tagit bilden pa ISO 1600 fran borjan. Dett forutsatter dels att man platar i RAW och att motivet tal ett stegs oaverexponering.
oskard
Avslutat medlemskap
Ja jag insåg att jag fixerat mig för mycket på att det blev brusiga bilder vid ISO 3200, så jag kollade inte riktigt så noga på de andra. Att de med lägre ISO var i lägre upplösning gjorde också att de kändes mindre intressanta. Fånigt, men det är lätt att hänga upp sig detaljer.
Men 800-bilderna ser ju bra ut, även vid stor förstoring är det bara i skuggiga områden man upptäcker lite brus, men det är ju helt förväntat. Det får jag på ISO 80 (åttio) med min nuvarande kamera (Panasonic FZ5).
Det blir nog en K100D i höst. Om det inte hinner komma något intressantare innan jag köper.
Men 800-bilderna ser ju bra ut, även vid stor förstoring är det bara i skuggiga områden man upptäcker lite brus, men det är ju helt förväntat. Det får jag på ISO 80 (åttio) med min nuvarande kamera (Panasonic FZ5).
Det blir nog en K100D i höst. Om det inte hinner komma något intressantare innan jag köper.
skarpedjup
Aktiv medlem
oskard skrev:
ISO 3200 på K100D är ganska så kornigt.
Jag ska skanna in npgra negativ som är tagna på 400 respektive 1600 ISO och jämföra med min DL. I slutändan tror jag det är en stor fördel för DL:n!