Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photo for dummies! Vad ska jag köpa nu när det är dags att byta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fortsätt du att fotografera, fiske kan du säkert göra det också.

Manualen kan nog vara ett bra stöd, men det viktigaste är att testa, se vad som händer. Om man vågar lämna Auto för att testa så är P nästa steg, i vilket du själv kan styra om du vill förhållandet bländare/tid

Det är inte så svårt, jag beskrev en gång bilden som ett badkar. Tiden att fylla det är tiden och det man använder att fylla med är bländaren. Använder man en större bländare (hink) f/4 så går det åt kortare tid att fylla badkaret än om man använder en bländare (typ mugg) f/22

Vet man sedan att det är bra att ha kort tid när något är i rörelse

Vill man öka sitt skärpedjup så använder man mindre öppning gärna mellan 5.6 -16 för där är det oftast bäst skärpa.

Om man önskar få en del i bilden att framträda så önskar man fokus enbart på denna del, så ska man välja störst öppningen typ f/4

Lycka till


Jo tack, jag testar å testar, men om jag använder P-läget spelar det ingen roll hur mycket jag använder tumvredet. Det blir samma resultat, det tar bara mer eller mindre låmng tid. Verkar inte kunna ändra. Men jag fortsätter väl.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.