Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa en pentax imorgon...

Produkter
(logga in för att koppla)
papi skrev:
Kan tro det!

Hur har det gått med batterierna???


Jag har fotat en massor på min familj min dotter Mathilda snart ett år började ta sinna bästa steg idag framför den nya kameran.

Så nu har vi fina bilder som inte är suddiga, som dem skulle blivit med våran gamla kamera.
Har säkert tagit 100 bilder.

Håller på att installera programet till Kameran nu så jag kan spara bilderna.

Måste ju ha tomt kort till imorgon (Pappas 50års fest).

Så nu blir det att ladda batteriern, körde med Biltema batterierna jag köpte först.

Vet inte om jag vågar prova dem andra.

Mvh
Daniel
 
Kanske bäst att vänta med högspänningsförsöket tills kalaset är över. Förmodligen dröjer det inte länge innan någon annan testat, kolla i Pentaxforumet på DP!
 
Inatallerade Programet jag fick med kameran igår.
Pentax Photo Browser 3
Men jag gillar inte märkningen utav filerna
IMGP0002

Till min gamla kamera har jag finepix wiver
där kan jag ställa in automatisk nedladdnings funktion med datum,tid(hhmmssAA)
2005_0825_214427AA
Då får jag aldrig dubbleter.

Vad använder ni för program??

Mvh
Daniel
 
Du skall inte få dublletter nu heller, i alla fall inte för de första 10.000 bilderna, Sedan vet jag inte.

Datum tid och alla inställninga finns ju lagrade i bildfimen men om man kan få något program att döpa om filerna efter det....?
 
Hej nu har jag tagit en massa kort.

Men har en fråga mitt objektiv är lite glappt, om man Vrider det till tele då glappar det lite gran.

Är det normalt?

Mvh
Daniel
 
sfr danne skrev:
Hej nu har jag tagit en massa kort.

Blir de bra tycker du? Det kan ibland behövas behövas lite mer efterbearbetening med bilder från dslrer.

Tja mitt Pentax 24-90 glappar radiellt i fullt tele och det är helt normalt och påverkar inte bildens kavlite. De är tydligen byggda så
 
jag laborerar för mycket ska ut och fota lite mera men över lag så blir väll bilderna bra.

Måste bara lära mig att ställa in kameran eller bara köra auto.

Men tycker att autolägen järna vill köra med blixt,
men personligen tycker jag att bilderna blänker för mycket speciellt om jag fotor ansikten.
Men inte porträt bilder, förstår du vad jag menar.
Om jag tar på en grupp människor. så blev det lite enklare förklarat.

På Tisdag ska jag fota kopisen när han kör Go-kart om det inte regnar. det är klubb mästerskap då.
Får passa på att lära mig att ta lite bilder i action då.

Några tips skulle inte sitta fel.
Ska man ta sport läge eller ska na försöka att lära sig köra med läget för slutar priotering?

Mvh
Daniel
 
Sportprogrammet är säkert ett bra val för racing. Kolla lite på displayen om du tycket slutartiderna blir tillräckligt snabba för att frysa bilarna, annars kan du manuellt ta upp ISOt för att få snabbare tider. Inbyggda blixten använder jag i princip bara ute som upplättningsblixt. En blixt som går att studsa i taket är mycket bättre, men med SR påslaget och ISOt lite uppskruvat bör det kunna fungera bra inne utan blixt, alternativt köra den i slowsynkläge.

En sak till som du skulle kunna göra är att minuskompensera blixten om den är för stark.
 
Ta Patriks tips plus att du ställer dig på insidan av en kurva. Då har du lättare att fokusera på bilarna som bränner förbi. Och glöm inte att panorera, dvs följa bilarna med kameran, medans du fotar dom.

/Jimmy
 
papi skrev:
...om seriebildtagning påverkas av inställd upplösning på K100D?...

Har testat med ett standard minneskort, och bilder på 1.5MP med lägsta kvaliteten. Hastigheten var som med 6MP och högsta kvaliteten.
Med Raw gick det långsammare...
 
Ja, väljer man en lägre bildupplösning så blir det visserligen en mindre fil som tar kortare tid för kameran att skriva än en större fil - men, eftersom kameran måste jobba mer med bilden för att få ner storleken etc,så äts den lilla tidsvinsten upp, så i praktiken ska det inte vara någon skillnad mellan bildupplösningarna gällande kamerans hastighet.

RAW är väldigt stora filer och naturligt nog tar de lång tid att skriva. I RAW behandlar kameran inte bilden, utan bara sparar rakt av.

Hälsar
R
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag tycker af är snabb och även seriebildtagning, men jag har inget att jämföra med.

Läste om en kille som har både istD och nu en K100D han tycker AFen är likvärdig mellan kamerorna men då har han de omtalade laddbara CRV-batterierna i istD och vanliga AA i K100D. Så det är troligt att AF prestanda blir ännu bättre med sådana batterier.

Vi får väl se när någon vågat prova.
 
Jag provade med minna NCR-V3 fast bara några secunder den startade iallafall och inget annat onormalt

Fisc ca 400kort med minna 2500mAh Biltema batterier och det var första laddningen.

Satte in mina GP2300 men dem dog på engång, fast dem var nyladdade.
Dem har väll tagit stryk, av att inte blivit full laddade någon gång.
Min gamla laddare,
gav inte till räckligt med kräm.
Och slog av efter 15H

Den var gjort för 1300mAh battreier

Nu kör jag med Biltema laddare men separat laddkrets.
funkar bra och kostade 149kr.

Mvh
Daniel
 
Fick min idag. Har bara testat 4-5 bilder. Ska sätta mig o läsa på manualen o lära mig grunderna med Systemkamera. Bilderna jag testade blev för övrigt mycket bra.
 
Nu har jag lagt in en bild, tagen med min K100D. Den finns på min sida här på forumet.

Har en massa bilder tagna, med ska försöka lägga upp dem på nätet i framtiden.
Just nu har lite ont om plats tror jag.

Riktigt kull att ta närbilder.

Så har jag fått låna ett gamalt objektiv 80-200, samt en telekonverter 2x så jag kna få 160-400mm.

Men autofokus funkar inte med dem. Men håller man ner avrtyckaren halvägs och soomar, så för man ljudsingnal när motivet är i bra fokus.

Mvh
Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.