Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa en pentax imorgon...

Produkter
(logga in för att koppla)
papi skrev:
Men då tror jag Pentax menar typen som har lite högre spänning? Det skall nu finnas en typ av laddningsbara CR-V3 som ger samma spänning som engångstypen.

men ett alkaliskt AA batteri är på 1.5v *4=6V
Ett uppladningsbart är på 1.2v *4=4,8v
Ett CR-V3 vanligt är på 3,0v *2=6v

Är dem uppladningbara CR-V3 över 3,0v ??

Kan det vara därför vanliga CR-V3 håller längre,
med mindre mAh tal en uppladningsbara AA

Vad är det för speciellt med lithium battrier??
Dem håller ju väldigt länge, men går inta att ladda upp???
Och dem kostar mycket.(CR-V3)

Ur Manualen
Batteri: Normal recording:

CR-V3 700

AA Lithium 660

AA rechargeable 430
NIMH 2500mAh

AA Alkaline 80

Det blev ingen kamera denna vecka.

Pentax skickade kameran till Scandinavian Photo
huvuhlager i Bankeryd, sen skickar dem upp min kamera till deras butik i stockholm.

Blir en lång resa för den kameran.
Började här hemma i Uppsala, hos Pentax egna lager. Sen den omvägen för att sedan komma tillbaks till Uppsala.

Väntar som bara den har allt nu, saknar bara kameran.
Jag har läst någonstans att det var rekomenderat att köpa ett uv filter som extra skydd för objektivet. Hittade det "Cyberphoto"

Detta är i från Cyberphoto:
UV och Skylightfilter
Fungerar mest som skydd för objektivets yttre linselement. Nästa en ett måste, faktiskt. UV är helt neutrala, skylight är svagt rosatonade för varmare bildresultat. För digital fotografering rekommenderar vi UV filter.

Hur gör ni andra är det bra att ha eller säljknep??

Kostar ju inget ska man ha UV?

Någon som vet en billig vetig kamera väska som man får plats med kameran +(extra objektiv och blixt
för framtiden ).
Vill inte köpa en bara för kameran, och sedan behöva köpa en ny större. Det blir ju en massa onödiga pengar på långsikt.

Mvh
Daniel

sfr danne skrev:
Jag har läst någonstans att det var rekomenderat att köpa ett uv filter som extra skydd för objektivet. Hittade det "Cyberphoto"

Detta är i från Cyberphoto:
UV och Skylightfilter
Fungerar mest som skydd för objektivets yttre linselement. Nästa en ett måste, faktiskt. UV är helt neutrala, skylight är svagt rosatonade för varmare bildresultat. För digital fotografering rekommenderar vi UV filter.

Hur gör ni andra är det bra att ha eller säljknep??

Mvh
Daniel

Trist att kameran kom på villovägar :(

Det finns väl två läger, de som alltid har ett filter på och de som aldrig använder filter.

Huvudanledning att ha UV-filter är nog för de flesta just som ett skydd för frontlinsen i objektivet. Det är billigare att byta ut ett repat filter än en repad lins.

Och andra sidan tar filtret bort lite ljus och är det inte av hög kvalité så kan det leda till sämre ljusegenskaper.

Själv använder jag filter enbart på dyra linser och då av hög kvalité.

Senast ändrad:
papi skrev:
Trist att kameran kom på villovägar :(

Nä villovägar vet jag inte jag tror att det alltid är så att det kommer till deras egna huvudlager först och sedan till deras egna butiker.

Men surt för jag trode dem skickade den direkt till
Stockholm.

sfr danne skrev:
Någon som vet en billig vetig kamera väska som man får plats med kameran +(extra objektiv och blixt
för framtiden ).
Vill inte köpa en bara för kameran, och sedan behöva köpa en ny större. Det blir ju en massa onödiga pengar på långsikt.

Mvh
Daniel

Tycker det är mer praktisk med bältesfodral för extraobjektiv när man är ute. Har dock en större väska som huvudlager och för resor mm.

Min kamera får jag vänta på.
Var först på listan i Stockhom, men dem hade flera före i andra butiker.
Så nu är dem slut igen.
Måste vänta till nästa leverans, så surt....
Får ha min skit kamera på lördag,
när pappa fyller 50 år.

Hoppas att den kommer nästa vecka.
Iallfall veckan där efter.
För jag börjar jobba igen den 14aug, efter 9veckors ledigt (Pappaledig)

Har nu avbokat min kamera hos Scandinavian Photo

Beställde ifrån DustinHome dem hade 9 st på lager får den förhoppningsvis på Måndag nästa vecka.
Var samma pris på Kameran.
Kostade 50kr i post avgift men den andra hade kostat
100kr i soppa t&r Uppsala-Stockholm.

Så nu är man på hugget igen..

sfr danne skrev:
Hoppas att den kommer nästa vecka.
Iallfall veckan där efter.
För jag börjar jobba igen den 14aug, efter 9veckors ledigt (Pappaledig)

Lite lustig jag börjar också jobba i mitten av augusti efter två månaders pappaledig. Vet inte om begreppet "ledig" känns så där rättvisande...

Ett nytt favoritmotiv har man ju nu då och det är ingen direkt brist på fototillfällen längre!

Vad kul! Ser fram emot att höra mer om kameran när du hunnit plåta lite :))

Det var väldig nära att jag slog till på en i Japan men nu inväntar jag K10D istället.

Nu har min kamera kommit till posten i Stockholm, hoppas att den även har lämnat sin plats där. Så den är på väg till mig idag!!

Kolladde med posten på nätet kolli-sökning den hade kommit in 18,30 igår och hamnat på bandet för spridning då med.
Så med lite tur så kanske idag, annars på Måndag..

Den borde väl vara för stor för brevlådan och skall posten skriva ut en avisering lokalt tror jag du får den på måndag. Kanske om du går till postens utlämningsställe utan avi?

ja jag tänkte gör det för skoj skull har ju kollinr

2006-08-04 10:54 Posten Företag Kungshörnet Försändelsen har passerat ett Företagscenter för vidare transport till mottagarens Postombud. En utlämningavi har skickats till mottagaren.

sfr danne skrev:
ja jag tänkte gör det för skoj skull har ju kollinr

2006-08-04 10:54 Posten Företag Kungshörnet Försändelsen har passerat ett Företagscenter för vidare transport till mottagarens Postombud. En utlämningavi har skickats till mottagaren.

såg detta nu: Status Ankomst utlämningsställe

så när sambon kommer hem ska vi dit, o höra om man kan hämta ut den utan avi.

Skulle vara så bra om det gick, då har jag en bra kamera inorgon när vi sak fira pappas 50 årsdag!!

Mvh
Daniel

sfr danne skrev:
...Vad kör du med för batterier??...

Glömde ta med mina nyladdade AA, Ni-Mh. Så första varvet med kameran har gått med lågpris alkaliska och dessutom ett vanligt minneskort - inte ngt ultra eller så.

Jag tycker af är snabb och även seriebildtagning, men jag har inget att jämföra med.

Jo, jag råkade köra alla bilder på ISO 3200...
Så jag får nog ta nya bilder för att se om det blir som jag vill.

Bilagor

• folke.jpg
    folke.jpg
    27.5 KB · Visningar: 316
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar