Annons

Ska köpa en pentax imorgon...

Produkter
(logga in för att koppla)
MattiasL skrev:
Vänta nu: D200 är inte begränsad till 1600. Eller jo, i praktiken är den ju det, eftersom den brusar rätt duktigt, men det går att skrämma upp den i 3200, även om det heter Hi1 istället.

Men illa blir det.... :)
 
I samband med tiden för PMA mässan så intervjuades en Herr Origoe, Chief Executive från Pentax Imaging Business Division, i japansk media. Han utlovade att den nya 10Mp kameran kommer att ha en låg brusnivå, hög hastighet och annat som man förväntar sig av en kamera i den klassen. Jag tolkar detta som att brusnivån blir lägre än på D200:an. Redan nu har ju DS/DS2 lägre brusnivå än Nikon D50/D70 trots samma sensor. (ingen större skillnad, men den finns där). Kanske Pentax använder någon form av brusreducering på sensorn?

Hälsar
R
 
.Z. skrev:
Hur ställer du dig till den gamla IstD mot denna nya K100D?
[/B]

D:n har en sökare som är något större och den har också ett väldigt trivsamt användargränsnitt (separata slutar- och bländarrattar på kameran), men K100D:n har ju inbyggd skakreducering och en bättre JPEG bildkvalitet. Det är svårt att ställa dem mot varandra, men personligen skulle jag nog värdera K100D:ns utökade elektroniska funktioner och bättre bildkvalitet högre, än D:ns trivsamma känsla.

Dock, D:n kan ta fler bilder i följd (tack vare större buffert), så den är långtifrån uträknad.
En fråga om tycke och smak... Kör man mest i RAW så blir det knappast någon skillnad i bildkvalitet, jag tror att även D:n kan använda sig av SilkyPix motorn i nya PhotoLab 3.

Hälsar
R
 
BugEyes skrev:
Grattis i förskott till nya kameran.
Gläder mig att en säljare inte fick tillfälle att lasta över sin hyllvärmare på dig.

Tack tack
Ja nu får jag handla med internet pris fast i butik, inte dåligt.

Så då vet man vart man ska åka, om det blir problem...

Tycker inte om att handla på nätet med en massa kontonr m,m

Mvh
Daniel
 
FILM) (ulltand skrev:
Det står inte så mkt mer om kameran i tidningen.
Dessutom har du ju redan fått ett personligt tips om K100:n av författaren till artikeln (se en bit upp).

PS Köp tidningen ändå!

Letade som en galning på alla öppna bensin mackar typ 5st, klockan var då 23,15
Men ingen sålde den tidningen.
Får åka till Coop i morgon, vill bara läsa vad det står om den.
 
sfr danne skrev:
Han inte ändra min 15 hade passerat.

Hoppas att någon skriver något positivt så man
känner sig säker på att det värkligen är en bra kamera.

måste köpa en ny vill inte göra något impulsköp bara för att en expedit rekomenderar den. men priset var rimligt tycker jag.

Den kändes bra att hålla i och såg ut att vara en bra kamera, men jag har inte prov fotat med den.

Den kameran jag har idag är en gammal
Fuji finepix 2800 2Mp 6 optisk zoom.
men den skärmen klarar inte av svag belysning
så är det evf också o den är lika svart den med.



Om inte en okänd expedit kan ge dig rätt information om vilken kamera du ska köpa för dina behov, hur i allvärden ska då någon okänd på FS kunna ge dig råg i ryggen för att fatta ett riktigt och rätt beslut för dina behov ??

Det är först och sist ditt eget beslut och behov som styr DITT slutgiltiga ställningstagande.
På FS får du alltför många "goda" råd om vad du ska köpa, och du blir med andra ord bara mera villrådig.

Köp vad DU själv tror är det rätta, inte vad någon annan tror.
/Thomas
 
Roland Mabo skrev:
D:n har en sökare som är något större och den har också ett väldigt trivsamt användargränsnitt (separata slutar- och bländarrattar på kameran), men K100D:n har ju inbyggd skakreducering och en bättre JPEG bildkvalitet. Det är svårt att ställa dem mot varandra, men personligen skulle jag nog värdera K100D:ns utökade elektroniska funktioner och bättre bildkvalitet högre, än D:ns trivsamma känsla.

Dock, D:n kan ta fler bilder i följd (tack vare större buffert), så den är långtifrån uträknad.
En fråga om tycke och smak... Kör man mest i RAW så blir det knappast någon skillnad i bildkvalitet, jag tror att även D:n kan använda sig av SilkyPix motorn i nya PhotoLab 3.

Hälsar
R
Tack för era svar Magnus & Roland.

Med ledning av det ni skrivit så kommer jag att råda honom att behålla sin D & han kommer själv aldrig att godta en inmatningsratt mindre samt en mindre sökare, så fort han kollar in i min D7D så nämner han alltid sökarens storlek trots att den bara är marginellt större än D:s så det prioriterar han verkligen.

//Larsa
 
ThomK skrev:
Om inte en okänd expedit kan ge dig rätt information om vilken kamera du ska köpa för dina behov, hur i allvärden ska då någon okänd på FS kunna ge dig råg i ryggen för att fatta ett riktigt och rätt beslut för dina behov ??

Det är först och sist ditt eget beslut och behov som styr DITT slutgiltiga ställningstagande.
På FS får du alltför många "goda" råd om vad du ska köpa, och du blir med andra ord bara mera villrådig.

Köp vad DU själv tror är det rätta, inte vad någon annan tror.
/Thomas
Självfallet så måste Daniel i slutänden bestämma men de råd han fått här är väl bland det bästa jag sett på år & dag här på FS, inget märkeskrig eller nåt.

Säljare är säljare & dom litar jag inte ett skit på & oftast så är dom tyvärr oerhört okunniga också (sorry ni säljare, finns duktiga också men det är oerhört glest mellan er), ja bortsett från min lokale då som gräver fram allt som jag vill ha & alltid justerar priserna efter de stora:) Jag vet oftast mer än honom om vad som händer (genom nätet då) men han har en erfarenhet som är ovärderlig!

//Larsa
 
Vad ska man köra med för laddare kan denna vara bra??

http://www.clasohlson.se/

Artikel nr 36-1994 Laddare med ett batteri
36-1996 Ett Battri CR-V3 1350mAh


Finns det inga bättre CR-V3 batteri har letat men hittar inget på mer än 1350mAh.

Hur håller dem jämnfört med vanliga uppladdnings bara på 2500mAh??

Jag får ju en uppsättning AA baterier för samma pengar som ett CR-V3 batteri vilken bör man använda??

Är CR-V3 bättre??

Hittade en bra laddare för AA på kan ladda 8st på engång!!
Http://www.conrad.se

Artiken nr 512146
 
Senast ändrad:
Ringde Pentax här i uppsala huvud-stället, frågade när om dem viste när dem kommer.

Dem hade fått in dem imorse, så min kamera var skickad idag till Stockholm.

Så då kan jag nog hämta den innan helgen..

HOPPAS HOPPAS att det går så fort.
 
sfr danne skrev:
Ringde Pentax här i uppsala huvud-stället, frågade när om dem viste när dem kommer.

Dem hade fått in dem imorse, så min kamera var skickad idag till Stockholm.

Så då kan jag nog hämta den innan helgen..

HOPPAS HOPPAS att det går så fort.

Vad kul! Vi ser fram emot dina intryck och en massa skarpa bilder:))

Först i Sverige kanske?
 
ThomK skrev:
Om inte en okänd expedit kan ge dig rätt information om vilken kamera du ska köpa för dina behov, hur i allvärden ska då någon okänd på FS kunna ge dig råg i ryggen för att fatta ett riktigt och rätt beslut för dina behov ??

Det är först och sist ditt eget beslut och behov som styr DITT slutgiltiga ställningstagande.
På FS får du alltför många "goda" råd om vad du ska köpa, och du blir med andra ord bara mera villrådig.

Köp vad DU själv tror är det rätta, inte vad någon annan tror.
/Thomas

Håller med om vad som sagts i detta ämne.

Den här tråden är den första på länge där sans och balans råder beträffande råd och hjälp.

Inget, det jag har är-bäst-tjafs utan man har respekterat frågeställarens vilja till val samt hjälpt till med ytterligare råd.

De det verkligen är synd om är de som går in på en elektronikstormarknad och ber om hjälp att köpa en "KAMERA".

Jag har hört en del sådana säljsamtal och har varit tvingad att bita mig i kinden för att inte lägga mig i samtalet.
 
sfr danne skrev:
Någon som har ett bra minne att rekommendera ??

I en Fuji butik här hemma kan jag köpa ett
Twin mos 150x 1Gb för 395kr
http://www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&products_id=93447

Det är billigare med nätet, men man sparar inte så mycket.
Blir det problem så är butiken, bara 10min promenad hemifrån.

Hittade deras egna information om kortet.
http://www.twinmos.com/flash/flash_p_sd_150x.htm

Någon som vet om det duger till min K100d?
 
Har nu köpt TwinMOS 150x 1Gb, så nu väntar jag på att få hämta kameran.
Ska ladda mina batterier så dem är fulladdade.
 
sfr danne skrev:
Vad ska man köra med för laddare kan denna vara bra??

http://www.clasohlson.se/

Artikel nr 36-1994 Laddare med ett batteri
36-1996 Ett Battri CR-V3 1350mAh


Finns det inga bättre CR-V3 batteri har letat men hittar inget på mer än 1350mAh.

Hur håller dem jämnfört med vanliga uppladdnings bara på 2500mAh??

Jag får ju en uppsättning AA baterier för samma pengar som ett CR-V3 batteri vilken bör man använda??

Är CR-V3 bättre??

Hittade en bra laddare för AA på kan ladda 8st på engång!!
Http://www.conrad.se

Artiken nr 512146

Det framgår av manualen till K100D att den inte stöder uppladningsbara CR-V3. Jag har hört att vissa har haft problem med tidigare Pentaxkameror när de använt uppladningsbara CR-V3. Så, jag antar att man använder de på egen risk?
 
ThomK skrev:
Om inte en okänd expedit kan ge dig rätt information om vilken kamera du ska köpa för dina behov, hur i allvärden ska då någon okänd på FS kunna ge dig råg i ryggen för att fatta ett riktigt och rätt beslut för dina behov ??

Det är först och sist ditt eget beslut och behov som styr DITT slutgiltiga ställningstagande.
På FS får du alltför många "goda" råd om vad du ska köpa, och du blir med andra ord bara mera villrådig.

Köp vad DU själv tror är det rätta, inte vad någon annan tror.
/Thomas

Äh, en expedit är väl knappat helt objektiv. Klart han ska fråga oss här på FS och sedan ifrån det bilda en egen uppfattning. Kanske var expeditens val från början det rätta, kanske inte...
 
ollpal skrev:
Det framgår av manualen till K100D att den inte stöder uppladningsbara CR-V3. Jag har hört att vissa har haft problem med tidigare Pentaxkameror när de använt uppladningsbara CR-V3. Så, jag antar att man använder de på egen risk?

Men då tror jag Pentax menar typen som har lite högre spänning? Det skall nu finnas en typ av laddningsbara CR-V3 som ger samma spänning som engångstypen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.