Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag köpa Photoshop eller Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

avsl120710

Avslutat medlemskap
Vet inte om jag ska köpa Photoshop Elements 9 eller Lightroom 3.....Har möjlighet att köpa de till bra pris via deras studenterbjudande, 69 $ för PS elements 9 och 89 för Lightroom, lite billigare med PS alltså..har tidigare använt Photoshop i lolika versioner och vet inte så mycket om LR, vill ha ett program framförallt för enkel och snabb RAW-konvertering och att fixa lite exponering, kontrast osv, kanske även fixa lite med bakgrundsoskärpan, men ingen direkt redigering alltså "ändra på fotona" antar att LR är det som gäller eller kan man RAW konvrtera lika snabbt och smidigt i PS?
 
Jag skulle ladda ner deras test versioner och prova mig fram. Fast samtidigt med tanke på vad du har sagt att du vill göra så är LR kanske att föredra. Nackdelen är att det inte går att göra några avancerade redigeringar i LR.
Själv använder jag mest LR då den passar mina syften bäst, är det så att jag vill fixa ordning något speciellt i en bild så använder jag fortfarande PS.
 
Vad du väljer är lite beroende på vad du göra med bilderna? Det ena utesluter heller inte det andra.
Jag använder Lightroom till 99,9 % och fortsätter ifall det behövs redigeringen i CS5.

I sin helhet är LR avsedd för stora mängder bilder som man vill justera snabbt. Ha ett enda program för att importera, katalogisera, bildbehandla, ladda upp till hemsidor och skriva ut.

Photoshop elements har LR alla funktioner, men saknar dess snabbhet och enkel överblick då modulerna är uppdelade helt separat. Dvs en del för bildbehandling, en del för snabbkorrigering och en del för katalogisering. Men starkare och finare bildbehandlingsmöjligheter.

RAW-konvertering om du använder RAW är i elements nerbantad och i LR fullständig.


Jag hade kört bägge om jag haft möjligheten till det. Men som sagt, använder ena programmet enbart till finlir till 1 promille av alla mina bilder.

Vad jag hört så vill du ha bilden så bra som möjlig från start. Så då är ju LR ett självklart val för dig.
Vill du i efterhand fixa till "felen" eller finlira så är Elements bättre val. Men justera många bilder så lär man kräka på den till slut.

/Stefan
 
Hej, jag hade till att börja med bara PS Elements som följde med när jag köpte dator som jag skötte allt i. Efter allt positivt jag hört om Lightroom så bestämde jag mig i alla fall för att testa. Till en början tyckte jag mest att det var krångligt och sämre på det mesta men innan provtiden hann gå ut så var jag fast. Just för RAW-konvertering tycker jag att det är överlägset. (RAW-konverteringen görs liksom för PS av Camera Raw och tekniskt kan man göra exakt samma i Lightroom som i PS vad gäller ACR-funktionerna, det är snarare arbetssättet som är den stora fördelen med Lightroom.)

Mitt tips är helt klart att du skaffar Lightroom och till det en bra bok som hjälp för att få grepp om hur man använder det.

Men, som tidigare sagts, man kan inte göra allt i samband med RAW-konverteringen. Ditt exempel att ”fixa lite med bakgrundsoskärpan” faller t.ex. utanför vad RAW-konverteringen kan göra - då skulle du ändå behöva något annat för att redigera bilden efter RAW-konvertering.
 
Vet inte om jag ska köpa Photoshop Elements 9 eller Lightroom 3.....Har möjlighet att köpa de till bra pris via deras studenterbjudande, 69 $ för PS elements 9 och 89 för Lightroom, lite billigare med PS alltså..har tidigare använt Photoshop i lolika versioner och vet inte så mycket om LR, vill ha ett program framförallt för enkel och snabb RAW-konvertering och att fixa lite exponering, kontrast osv, kanske även fixa lite med bakgrundsoskärpan, men ingen direkt redigering alltså "ändra på fotona" antar att LR är det som gäller eller kan man RAW konvrtera lika snabbt och smidigt i PS?

Har du rabatt så köp CS5 + LR3. annars kommer du ångra att snålheten bedrog visheten
 
Går en testversion av LR automatiskt över i "riktig" ?

Står i precis samma frågeläge, så bra tråd..

Rådet ovan om testversion låter bra, men min fråga är:
Om man gör en hel del arbete i en testversion av t ex LR, och sen köper det "på riktigt",
följer då allt nedlagt arbete med "automatiskt" till den köpta versionen.
Hoppas frågan är tydlig, och kanske är svaret självklart, men inte för den som aldrig provat vare sig PS eller LR...
 
Står i precis samma frågeläge, så bra tråd..

Rådet ovan om testversion låter bra, men min fråga är:
Om man gör en hel del arbete i en testversion av t ex LR, och sen köper det "på riktigt",
följer då allt nedlagt arbete med "automatiskt" till den köpta versionen.
Hoppas frågan är tydlig, och kanske är svaret självklart, men inte för den som aldrig provat vare sig PS eller LR...

Ja det gör det, då du matar in serienumret i samma installation. dvs du behöver inte installera om programmet när du köper Lightroom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.