Tony johansson
Aktiv medlem
11!!
Generellt kan man säga att där man skall lägga den största delen av de pengar man har till sitt förfogande för fotorelaterade prylar är i optiken ( och möjligen ett bra stativ, om man behöver det). Det är viktigare än att köpa ett nytt och flådigt kamerahus.
Sony använder sig också av Zeiss - glas i sina gluggar, men det innebär inte per automatik att dom är bäst (även om Zeiss har ett grundmurat rykte om sig om att tillverka optik av yppersta kvalite). Men då kostar dom också därefter, ta och titta på Zeiss Otus serie (vilket är Zeiss top of the line produktlinje) så förstår du ;-).
Eftersom du nu har möjligheten att fotografer i RAW - format med din kamera, tycker jag att du skall ta tillvara på den möjligheten för att verkligen maximera kvaliteten på de färdiga bilderna och för att kunna ta vara på RAW - filer, måste du ha ett (eller några) fotoredigeringsprogram, och här har du tur, för det finns några alternativ som är gratis och som är synnerligen kompetenta.
Dessa tre som jag tänker på är Gimp, Darktable och Rawtherapee. Darktable är liiite enklare att förstå sig på (om man kommer från Adobes miljö Lightroom, Lr och Photoshop, Ps) annars är det i princip samma som Rawtherapee (även om det senare är mer avancerat).
Gimp är närmast att jämföra med Photoshop (Ps). Om du laddar ner dessa gratisprogram, så lovar jag att du har tillräckligt att göra de närmsta tio åren, eller så ;-).
Det kommer dessutom kontinuerligt uppdateringar till dessa program, så det läggs hela tiden till nya funktioner. Det finns på tuben en massa tutorials (på engelska) om hur du kan använda dessa program, och för mitt vidkommande ser jag inget behov av något annat än dessa. Och som sagt, dom är helt gratis. Kan vara skönt att ha några gratisalternativ, när du sedermera upptäcker hur kostsamt det är att hålla på med foto, och då har vi ännu inte kommit in på begrepp som kalibratorer och hårdvarukalibrerbara skärmar, aRGB resp. sRGB fägrrymder, kalibratorer och betraktningsljus och mycket mer ;-).
En sida som jag brukar rekommendera är Photography life (på engelska), där finns det hur mycket kunskap som helst att ta del av, alldeles gratis. Dom finns på tuben också, och i den här videon förklaras exponeringstriangeln (som jag varit inne på tidigare), på ett väldigt pedagogiskt sätt, (tycker jag).
Allt gott, (och lycka till) !!
// T.
Aha, där är du ju =- ) ! Rolikt att du känner att du får svar på dina funderingar, även om förslagen spretar .Jag är absolut inte ivägskrämd jag läser alla kommentarer och är verkligen tacksam för alla era råd!
Att du själv är nöjd är naturligtvis det absolut viktigaste !Jag är iallafall positivt överraskad av det objektiv jag har köpt! Jag var orolig att det inte skulle bli tillräckligt suddigt i bakgrunden men jag är faktiskt nöjd. Än så länge iallafall.
Tycker du resonerar klokt, för i långa loppet spar du pengar som du kan använda till annat än att köpa en massa fotoprylar som ändå inte kommer att utgöra någon större skillnad i ditt bildskapande så här i början, tro mig. Om (och när) du skall/bör uppgradera är när du upplever att det du nu har inte räcker till för det du vill uppnå med ditt fotograferande och inte innan (tycker jag), av nämnda orsak; Du spar en massa pengar som du kan lägga på annat. Som att resa, (och fotografera) t ex ?Om jag känner mig själv kommer jag väl vill uppgradera mig sen men det känns som en vettig start för att lära mig mer.
Du kan sannolikt hitta en väldigt kompetent kamera som har några år på nacken för några tusen. Själv har jag en Nikon D800E, som jag köpte ny för ~ 8 år sedan och jag har väldigt svårt att se något skäl till varför jag skulle byta ut den, då det är en synnerligen kompetent kamera. Ett sådant hus kan du få för några tusen (begagnat), men sedan måste du kompletter med optik som kan ta vara på sensorns kapacitet, och då blir det genast mycket dyrare.Jag har tittat lite på begagnade kameror men som någon skrev så håller jag med om att en del är rätt dyra.
Generellt kan man säga att där man skall lägga den största delen av de pengar man har till sitt förfogande för fotorelaterade prylar är i optiken ( och möjligen ett bra stativ, om man behöver det). Det är viktigare än att köpa ett nytt och flådigt kamerahus.
Sony gör väldigt kompetenta kameror, hur det förhåller sig med optiken har jag ingen susning om. Canon och Nikon är väl de stora spelarna om vi håller oss till FF (fullformat, 24X36 mm sensorer), och vilken som är bäst av de bägge tvistar de lärda om. På senare tid har jag fått uppfattningen att Canon gör bättre optik än Nikon, men om den saken vet jag inget om. Som jag nämnde tidigare har jag en D800E (Nikon), men jag har ingen Nikon - optik utan Zeiss, men det är en annan fråga.Jag har absolut inte snöat in mig på Sony men ska absolut kika på A7 2 som många skrivit om. Hur pass mycket bättre är den än A7? Den kan man köpa ny ganska billigt.
Men innan jag bestämmer mig kommer jag nog vill klämma och känna på Canon och nikon också.
Sony använder sig också av Zeiss - glas i sina gluggar, men det innebär inte per automatik att dom är bäst (även om Zeiss har ett grundmurat rykte om sig om att tillverka optik av yppersta kvalite). Men då kostar dom också därefter, ta och titta på Zeiss Otus serie (vilket är Zeiss top of the line produktlinje) så förstår du ;-).
Eftersom du nu har möjligheten att fotografer i RAW - format med din kamera, tycker jag att du skall ta tillvara på den möjligheten för att verkligen maximera kvaliteten på de färdiga bilderna och för att kunna ta vara på RAW - filer, måste du ha ett (eller några) fotoredigeringsprogram, och här har du tur, för det finns några alternativ som är gratis och som är synnerligen kompetenta.
Dessa tre som jag tänker på är Gimp, Darktable och Rawtherapee. Darktable är liiite enklare att förstå sig på (om man kommer från Adobes miljö Lightroom, Lr och Photoshop, Ps) annars är det i princip samma som Rawtherapee (även om det senare är mer avancerat).
Gimp är närmast att jämföra med Photoshop (Ps). Om du laddar ner dessa gratisprogram, så lovar jag att du har tillräckligt att göra de närmsta tio åren, eller så ;-).
Det kommer dessutom kontinuerligt uppdateringar till dessa program, så det läggs hela tiden till nya funktioner. Det finns på tuben en massa tutorials (på engelska) om hur du kan använda dessa program, och för mitt vidkommande ser jag inget behov av något annat än dessa. Och som sagt, dom är helt gratis. Kan vara skönt att ha några gratisalternativ, när du sedermera upptäcker hur kostsamt det är att hålla på med foto, och då har vi ännu inte kommit in på begrepp som kalibratorer och hårdvarukalibrerbara skärmar, aRGB resp. sRGB fägrrymder, kalibratorer och betraktningsljus och mycket mer ;-).
En sida som jag brukar rekommendera är Photography life (på engelska), där finns det hur mycket kunskap som helst att ta del av, alldeles gratis. Dom finns på tuben också, och i den här videon förklaras exponeringstriangeln (som jag varit inne på tidigare), på ett väldigt pedagogiskt sätt, (tycker jag).
Allt gott, (och lycka till) !!
// T.