martinot
Aktiv medlem
Jag kan verkligen tänka mig att de kameror jag har inte är jättemycket att hänga i julgranen. De är både gamla och var inte särskilt dyra i inköp.
Jag är inte ute efter att bli proffsfotograf men jag vill kunna ta bättre bilder än med min iPhone. Och även ta bättre porträttbilder, kanske främst utomhus, på mina barn som inte kan stå still många sekunder. Det som är viktigt för mig är skärpedjupet, det ska vara suddig bakgrund och helst mycket suddigt. Jag vill även kunna fota helkroppsbilder på barnen. Den andra grejen som är viktig är att jag ska kunna fota inomhus i svagt ljus.
Budget är svårt, men jag vill inte lägga en förmögenhet på detta, särskilt eftersom jag är nybörjare också. Max.13.000 kr, vilket ju är lite pengar i sammanhanget. Men jag kan absolut tänka mig en begagnad kamera och objektiv.
Jag är inte ute efter någon kamera att resa med så smidiga kameror är absolut inget krav. Hellre en stor och bra än liten och sämre. I framtiden kan jag väl tänka mig att använda kameran som lite mer allroundkamera. Typ familjekamera. Är inte intresserad att fota landskap eller djur på långt håll eller så.
Kanonbra info!
Skall fundera lite på vad som skulle kunna gå att sy ihop för ca 13 000 (och säkert flera andra här i forumet som kan komma med förslag och tips). Antar att det är tillsammans för både kamera och för objektiv? Men mycket bra att du kan tänka dig beg. (köper själv gärna beg. gällande både fotoutrustning och musik/studioprylar).
Samtidigt låter det som att det inte absolut måste vara spegellöst, utan att även DSLR skulle fungera (rätta mig om jag har fel)? De finns nämligen många jättefina beg. DSLR:er till bra pris, som har några år på nacken, men ändå riktigt bra snabb AF (det är först de allra nyaste och senaste årens spegellösa som fått OK AF gällande att fota extremt snabba saker, som tex. sport/barn).
Som du beskriver det tycker jag att du skall skippa m43. Det är dyrare och svårare (även om det går) att få till bokeh (kort skärpedjup, som tex. suddig bakgrund), och ger dig inte heller någon fördel inomhus/studiohörna (mest som backpacker, resa, etc. som du har vinst att resa lätt som m43 kommer till sin rätt).
Känns som FF är rätt val främst för dig, även om Fuji också är en möjlighet då de har med sitt APS-C-system många fina objektiv som också kan ge fin bokeh (däremot så i och med att du främst skall fota hemma, så har du ingen direkt fördel av de mindre och smidigare systemen som Fujfifilm potentiellt kan vara).
Har du tänkte något kring att investera i skärmar och blixt/lampor? Låter som det skulle kunna vara viktigt och intressant för dig med din beskrivning.
Så generellt förslag är i första hand en snabb FF DSLR eller en snabb FF spegellös (även om de nyaste spegellösa med snabb AF är kanske utanför budget även beg, om du skall ha objektiv med för 13 KSEK), med Fuji APS-C som kanske ett möjligt alternativ till de (liten fördel om du även villa kunna fota dina barn och kläder under resa eller annat i framtiden).
Detta kamerahus parat med 1-2 lämpliga normalhyfsat ljusstarka objektiv som 1,8 om fasta (inte nödvändigt att blända upp helt till 1,8, även om bra att möjligheten finns när det går), eller 2,8 om zoomar.
Skall kika på vad som finns att få för beg. och se om någon bra kombo finns inom din budget, men säkert många andra här som också kan hjälpa till med det.
Bra beskrivning av vad du är ute efter!