martinot
Aktiv medlem
Jag ska erkänna att jag hoppade över andra sidan och kanske missade att trådskaparen inte vill köpa begagnat. Jag skulle vilja påstå att du kan köpa en 6D eller D610 med en 50 1.8 för under 7 000. Men ditt råd om lins och sökare var ändå bättre. Kan ju även kolla på Sigma 30 mm 1.4 för att få en i mitt tycke lite mer mångsidig lins då den är lite mer vidvinklig men ändå kapabel till fin BOKEH.
TS hade inget problem med beg, utan sa att hon gärna kunde tänka sig det.
D610 och 6D är fina kameror, men för snabba barn så tror jag att AF kan bli för seg (av samma orsak så skulle jag inte lägga nya pengar på den NEX5 som TS har, då AF aldrig kommer bli en höjdare även med dyrt fint objektiv på så gammalt kamerahus).
Min rekommendation skulle nog dock nästan likna din; men byt ut D610 emot D750 och med Nikons 50/1,8 som du är inne på.
Då får TS en höjdarkamera med FF, snabb AF för att fota snabbspringande barn, och ett ljusstarkt superfint objektiv för löjligt lite pengar (1-2 papp).
Visst tycker jag inte att TS skall låta bli att fota med det hon har redan idag. Bara att köra igång och börja fota och lära sig. Det viktigaste är ändå en själv som fotograf, och ens egna utveckling och kreativitet.
Men jag skulle inte däremot, utan kunskap och tänkt igenom vad jag egentligen vill ha i framtiden, plöjt in pengar i fina objektiv till system som kanske inte passar mig.
Blir lätt onödiga felköp då.
Till TS/Josefine Bjerking:
Börja fota med det du har idag. Finns ingen orsak att "vänta" med det!
Fundera sedan på om du vill ta nästa steg, och när du har råd att göra det så tror jag (efter din mycket välgjorda beskrivning), att tex. en D750 med ett 50/1,8 skulle kunna passa mycket väl. Men innan du köper så var noga med att prova kameran själv (låna, testa i butik, hyr, etc.=). Kamerahus är mycket personliga gällande både känsla och ergonomi, och skall passa just dig som skall använd det.
Nikon (och även Canon) har dessutom grymt fina blixtsystem (kanske de bästa av alla), och finns flera olika modeller som ger mycket bra resultat för lite pengar. Finns mycket bra beg. att köpa. Tex. SB-700 ligger bra till, men även den lite större SB-910 kan vara alternativ för rätt pris inom budget (undvik dock SB-900, då den kan överhetta).