ANNONS
Annons

Ska jag köpa 350D el. 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_S

Aktiv medlem
Hej, jag ska sälja min 300D för att köpa en 350D eller en 20D. Frågan är bara vilken av dem?

Prismässigt så skulle jag gärna vilja byta till 350D men då kanske jag ändå vill byta om ett år igen. Om jag köper em 20D så kan jag nog tänka mig att ha den en längre period kanske 2 år iaf. För om 2 år kommer man nog att tycka att 8 MP är väldigt lite.

Hoppas att ni kan hjälpa mig att välja.

/ Magnus

Äger själv en 20D och kan verkligen rekommendera den!
har varit inne på elgiganten och kännt lite på 350D, jag anser greppet är för dåligt. man får nästan klämma in fingrarna mellan "högerhandsfattningen" och objektivet, och det var med ett litet 18-55 objektiv. om du då ska montera ett större objektiv kommer det inte bara se dumt ut utan den kommer också vara mycket svår att hålla.

jag anser att 20D också är i minsta laget, nu när jag har haft batterigrepp ett tag kan jag inte plocka bort det! jag tappar nästan kameran utan batterigreppet.

gå in i en fotoaffär och känn på kamrorna! tycker du att 350D är tillräckligt stor så är den helt klart en stark konkurent till 20D.
dock finns det en del skillnader mellan 20D och 350D i specifikationerna, men dom kan du säkert redan utantill ;-)

Tack för tipset, nu är det så att jag har ganska små händer så det kan hända att kameran passar till mig, speciellt med batterigrepp på. Men som sagt så måste jag nog åka in å känna på dem.

Har de fått bort plstighetskänslan på 350D kontra 300D?

av det lilla jag kännde på 350D tyckte jag den känndes plastig, men inte så mycket plastig i materialet utan mer på "den borde väga mer"-sättet.

mitt svar på om den är värd 6000 mer är, ja!
men det beror nog i stor del på att 350D är för liten för mig, greppet är bland det viktigaste på en kamera.
sen har jag hört här på forumet att 20Ds slutare håller dubbelt så länge som 350Ds. jag vet inte hur mycket ett slutarbyte kostar, men det låter dyrt!

har du läst testet på 350D i den senaste Allt om digitalfoto?
annars kan du titta i det testet, testet utgår ganska mycket från skillnaderna mellan 300D - 350D - 20D. så det är nog ett mycket läsvärt test för din del!

Av vilken anledning vill du byta kamera? Är upplösningen för låg, sekvenstagningen för seg eller kamerahuset för ömtåligt?

j3n5 skrev:
Av vilken anledning vill du byta kamera? Är upplösningen för låg, sekvenstagningen för seg eller kamerahuset för ömtåligt?

Sekvenstagningen är riktigt seg, jag älskar att fota t.ex. skateboardåkning där det hade varit perfekt med 5 fps.

AI servo vore kalas!

Skulle vara skönt att ha en generellt snabbare kamera. Uppstart tiden kan kännas lång och det händer att man missa ögonblicksbilder.. Fotar nästan bara RAW och när man har tagit ca 6 bilder så måste man vänta väldigt lång tid för att de ska lagras på kortet.

8 MP istället för 6 gör väl inte någon enorm skillnad men när man går över A4 format så är man glad för varje extra pixel.

Sen så känns 300D väldigt plastig!

Vet inte om detta är nog med anledningar för att skaffa en ny kamera, men sen tror jag att det blir roligare att fota om man har en kamera som man är nöjd med också.

Ja, det sista du skrev var nog det viktigaste. Man måste vara nöjd och inte irritera sig på utrustningen för att det ska vara riktigt kul. (Sen kan jag vara helnöjd med en gammal Canons F1 en dag och med en 20D en annan).

Men det låter ju som att det är en 20D du ska ha, utifrån de önskemålen du radade up.. Har du råd med det så köp den. Men "förstör" inte ett bra hus med dåliga objektiv bara... Fast det kan man alltid köpa senare.

/Jens

Magnus_S skrev:
Fotar nästan bara RAW och när man har tagit ca 6 bilder så måste man vänta väldigt lång tid för att de ska lagras på kortet.

då hjälper det inte med en 20D!
den klarar bara sex bilder RAW i sekvens sen måste den tänka, tyvärr.
men du kan ca 25 bilder i högsta jpg upplösning.
och i lägsta jpg upplössning kan man ta mellan 150 och "oöndligt" med bilder, beroende på motiv.

jag vet inte om 1Ds har större buffertminne, men den kostar ytterligare en slant, kanske lägga ner snacket om den direkt?

Förstår om man tycker 300D är lite seg, men för de pengar det kostar att byta till 20D får du väldigt mycket trevlig ny optik, som verkligen gör skillnad i bildkvalitet.
Jag hade satsat på ny, bättre optik. Hellre vänta lite med ny kamera till nått år när en uppgradering verkligen lönar sig.

//

Jag har haft 3 st Eos 10D, 1 st Nikon D70, 1 st Eos 20D och nu för dagen en Eos 350D. Vilket betyder att jag är ”galen”…

Men jag tycker ändå att min Eos 350D är den kamera som jag varit mest nöjd med sett till vad man får för så lite pengar.

Visst är greppet mindre på 350D men jag har batterigrepp på min och då blir den perfekt för mig. Att den är mindre gör också att jag har kameran med mig mer nu än vad jag hade förr i tiden.

Slutarbyte? Jo det är sant att det säkert kostar. Men de flesta ägare av en 350D kommer nog aldrig hinna ta så många bilder innan ”begäret” av en ny modell infinner sig. Det står ju iaf att den ska hålla för MINST 50 000 exponeringar vilket ändå är ganska mycket. Fast fotar man väldigt mycket så kanske det är värt 6000 kr mer för en 20D. Dock så tycker inte jag det som inte fotar så mycket.

Sen så var jag lite missnöjd med batterigreppet till 20D’n som jag tyckte var rent ut sagt ett skämt. Minneskortlucka som ”knarrade” var inte heller kul på en kamera för 15 000 kr.

Och visst blir det roligare att fota med en kamera som man är nöjd med.

Mv. Conny

Bilagor

• 350d.jpg
    350d.jpg
    12.7 KB · Visningar: 1,098
Agonotheta skrev:
då hjälper det inte med en 20D!
den klarar bara sex bilder RAW i sekvens sen måste den tänka, tyvärr.

Nu "tänker" ju en 20D otroligt mycket snabbare än 300D. När man fyllt bufferten på 300D så kan man lika gärna ta en fika, för man hinner med både kaffe, kaka och påtår innan den är klar.
20D skriver typ 4-5ggr snabbare till kortet. Och även när bufferten är full så landar man väl på typ 1fps mot 0.2 fps med 300D.

Frågan är bara om det är värt att uppgradera till 350D.. Vi säger att jag får mellan 4-5000:- för min 300D då är det bara 2-3500 till så har man en 350D. Det är inte så fasligt mycket pengar.

Jag har också tänkt på att köpa en del ny optik istället för ett nytt hus, men som sagt så är jag lite missnöjd med min 300D..

Det lutar lite åt en 350D och ett nytt glas, kanske 10-22 mm EFS.. Då får jag iofs inte mina snabba seriebildstagningar. Men jag tror inte att min budget räcker till för en 20D + ny optik... inte i sommar iaf.

men, men...

350D är ju trots allt snabbare både vad gäller fps och skrivning till kortet.
Som jag ser det är det en rätt rejäl uppgradering från 300D och kanske egentligen den största skillnaden mellan de två vad gäller praktiskt användande.
Om det sedan är värt det kan man ju fråga sig, men där får du rannsaka dig själv. :)

Min lilla åsikt om 300D och 350D är att dom suger ergonomiskt.

Då är 20D betydligt bättre och är den kamera jag skulle valt om jag köpte Canon.

Eftersom du redan har Canonobjektiv så är det ju självklart 20D du ska köpa och byta upp dig rejält från din 300D.

Köp begagnat om det kniper med pengarna...
annars finns det ju räntefritt.

Om du fotar mycket skateboard behöver du också en OK vidvinkel. Men visst låter det på dina önskemål att du ska köpa 20D.

Själv har jag tänkt i samma banor, men nu bestämt mig för att köra med 300D tills det kommer typ en 3D, förhoppningsvis med x1.3 sensor..

lycka till med valet...

dumbo skrev:
Nu "tänker" ju en 20D otroligt mycket snabbare än 300D. När man fyllt bufferten på 300D så kan man lika gärna ta en fika, för man hinner med både kaffe, kaka och påtår innan den är klar.
20D skriver typ 4-5ggr snabbare till kortet. Och även när bufferten är full så landar man väl på typ 1fps mot 0.2 fps med 300D.

LOL!
ok, jag visste inte att 300:an var så långsam.

lite OT: jag förstår inte varför alla gnäller på BG till 20D. jag är helnöjd med mitt.
visst jag kan hålla med om att den känns lite plastig och borde vara tillverkad av metall som resten av kameran men den gör vad den ska! ger ett bättre horisontalgrepp och ett "nytt" vertikalgrepp.
mer än så är den inte tänkt att vara till.

Pilla på greppet till 350D. Så borde greppet till 20D vara. Det greppet känns mer som 20D's eget grepp gör. Sen går tuvärr inte det helt då batterierna till 20D är större så...

tjena,, jag skulle lätt valt 350n, å lagt dom extra cashen på en skjusst glugg, gärna med IS.

om greppet känns för litet så köp ett vertikalgrepp. att ha en lite kamera har faktiskt sina fördelar..

själv spar jag till min Minolta 7D *ler*..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar