Annons

ska foto bröllop i vår. Objektivtips tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej.
Jag ska fotografera lite bröllop i vår. Och har en canon 40d.
Men behöver ett nytt objektiv som fungerar till bröllopsfoto.
Det får inte kosta mer än 3000 kr begagnat.
Ja vet, inte stor budget. Men har idag köpt blixt för 3000 kr, så jag måste finna ett objektiv i den prisklassen.
Mvh camilla

Hmms.... vad har du för objektiv sedan innan?

Mycket beror på vad för typ av fotografering du tänkt dig. Att plåta utomhus ställer kanske inte så stora krav på objektivet förutom dess optiska kvalitet, såvida du inte vill få fram något speciellt.

Däremot, kommer din huvudsakliga fotografering ske inne i kyrkan och kanske på avstånd, ja då kommer det bli dyrt.

Men man kan lösa mycket med kompromisser och fotografiskt kunnande, man kan lätt köpa sig ur besvärliga situationer, men har man inte pengarna får man förlita sig på kunskapen istället.

Berätta vad du har idag för utrustning så skall du nog få mer tips på specifika objektiv.

Hej.
Jag ska fotografera lite bröllop i vår. Och har en canon 40d.
Men behöver ett nytt objektiv som fungerar till bröllopsfoto.
Det får inte kosta mer än 3000 kr begagnat.
Ja vet, inte stor budget. Men har idag köpt blixt för 3000 kr, så jag måste finna ett objektiv i den prisklassen.
Mvh camilla
Har du uppdrag men inte utrustningen?
Har du fotat något bröllop tidigare?

Det finns en intressegrupp som heter "Bröllopsfoto" där du kanske kan gå med och se vilka bilder som de tar. Kanske läsa lite exif och komma tillbaka när du vet på ett ungefär vilka typer av bilder du tänker ta.

Jag skall vara ärlig, jag har aldrig fotograferat ett bröllop tidigare men i kyrka och på avstånd låter en bra bit över din budget. Utomhus kan man säkert klara sig på ljussvagare och "sämre" objektiv men inomhus är det svårt.

Sedan får man ju inte glömma att någons bröllop (förhoppningsvis) bara inträffar en gång och jag skulle nog inte vilja åka dit med bara ett kamerahus och något enstaka objektiv.

Du kanske kan låna ihop några olika objektiv och testa dig fram till vad som fungerar för dig och den typen av bilder som du tycker är bäst?!

Har 2 kamerahus. Annars skulle jag inte våga foto bröllop. Har flera fotouppdrag i vår.
De har sett exempelfoto på vad jag tagit för kort förut på bröllop.
Så de vet vad de får för något och är nöjda med det.
Har ett Canon EF 50mm f/1.8 II
och ett canon 28-105, inte IS.
Och ett canon zoom lens Ef 70-210.
Något kort ska tas när de intågar i kyrkan. och sen när de står framme vid altaret. Sen när de går ut ur kyrkan. Och sen en hel del kort utanför kyrkan.

Har 2 kamerahus. Annars skulle jag inte våga foto bröllop. Har flera fotouppdrag i vår.
De har sett exempelfoto på vad jag tagit för kort förut på bröllop.
Så de vet vad de får för något och är nöjda med det.
Har ett Canon EF 50mm f/1.8 II
och ett canon 28-105, inte IS.
Och ett canon zoom lens Ef 70-210.
Något kort ska tas när de intågar i kyrkan. och sen när de står framme vid altaret. Sen när de går ut ur kyrkan. Och sen en hel del kort utanför kyrkan.

50 1.8 låter som ett bra objektiv för härligt skärpedjup utomhus, säkerligen inne i kyrkan också. Dock med viss reservation för att man får springa ganska nära inpå bröllopsparet samt präst. Prova noga ut hur objektivet upplevs i kyrkan och hur nära du måste vara. Kyrkor bör vara öppna så du kan väl gå dit med två vänner som får agera bröllopspar. Du behöver bara "mäta" och se hur det blir i sökaren...

Det kag spontant känner att du skulle behöva till din utrustning är 2 saker.

Teleobjektiv med stor bländare (dyrt)
samt ett bra vidvinkel objektiv då du har en crop kamera.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto