Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skönhetsretuschering

Produkter
(logga in för att koppla)
Att det ofta är allt annat än "snyggt". Men visst, om man vill se ut som en plastbit så får man väl det.

Jaja, dåliga resultat ser man varje dag i kvällspressens bilagor med mera. Gör man det på rätt sätt så är det helt ok enligt min mening. Jag har absolut inga skrupler när det gäller att försköna det som redan är snyggt. Moralen får andra stå för, själv skriver jag en faktura under tiden :)

Jaja, dåliga resultat ser man varje dag i kvällspressens bilagor med mera. Gör man det på rätt sätt så är det helt ok enligt min mening. Jag har absolut inga skrupler när det gäller att försköna det som redan är snyggt. Moralen får andra stå för, själv skriver jag en faktura under tiden :)
Det handlar inte ett dugg om moral. Jag tror bara att ni som håller på med denna retuschering ofta har fått för er att det är sådant som folk vill se. Ungefär som att klädtillverkarna verkar tro att folk i allmänhet gillar utseendet hos deras utmärglade "modeller".

Det handlar inte ett dugg om moral. Jag tror bara att ni som håller på med denna retuschering ofta har fått för er att det är sådant som folk vill se. Ungefär som att klädtillverkarna verkar tro att folk i allmänhet gillar utseendet hos deras utmärglade "modeller".

Moral eller inte, det är inte VI som skapar efterfrågan, det är marknaden. Men visst, man kan väl säga att vi underhåller den. Så har det alltid varit och så lär det förbli. Ingen gillar utmärglade modeller, men vi gillar smala, snygga, släta modeller. Så länge marknaden inte vill ha modeller med dålig hy fortsätter jag att leverera vad som efterfrågas.

En sak som jag inte förstod som ni kanske kan hjälpa mig med, har nog gjort nått fel någonstans, men jag gjorde direkt efter guiden, lagret som dom kallar "heal" är rutat och det händer inget när man använder lagningspensel för att ta bort acne osv, ni kanske vet vad jag gjort för fel, "Heal" lagret ligger under gruppen "Retusch"

Sorry, missade helt att nämna det i artikeln. Man måste välja "Sample: all layers" i verktygsmenyn.

//D

Jaha det är du som skrivit den :) Kanonbra artikel verkligen, avancerad teknik men med lite övning kanske även jag lär mig, haha, hur har du gått tillväga med tröjan och mössan? ser att det är en otrolig skillnad på kontraster i mönstret och allt där också

Moral eller inte, det är inte VI som skapar efterfrågan, det är marknaden. Men visst, man kan väl säga att vi underhåller den. Så har det alltid varit och så lär det förbli. Ingen gillar utmärglade modeller, men vi gillar smala, snygga, släta modeller. Så länge marknaden inte vill ha modeller med dålig hy fortsätter jag att leverera vad som efterfrågas.
Har fotat ett flertal av mina kollegor under den senaste veckan. Bilderna skall användas till CV och i en del säljpresentationer.
Det var lite lustigt hur lätt det är att ta några porträtt av killarna och sedan väljer de den bästa bilden och är nöjda.
Damerna är betydligt värre. Ofta är svaret att du får inte fota mig idag, jag har för mycket påsar under ögonen, måste tvätta håret eller har fel kläder på mig.
När man sedan får fota dem så måste man ta många bilder innan de hittar en där de är nöjda med sitt utseende.
Sedan lärde jag mig snabbt att det var lika bra att ge dem en beuty retusch direkt på den bild de föredrog för annars kom de bara tillbaka och ville ta nya bilder på grund av för mycket rynkor eller påsar under ögonen.
Förmodligen är det mänskligt, speciellt bland kvinnor att vilja se sig i en spegel som visar oss ett ansikte som är vackrare och yngre än det vi egentligen har.
Men det visste väl de gamla porträttmålarna redan för 500 år sedan.

Har fotat ett flertal av mina kollegor under den senaste veckan. Bilderna skall användas till CV och i en del säljpresentationer.
Det var lite lustigt hur lätt det är att ta några porträtt av killarna och sedan väljer de den bästa bilden och är nöjda.
Damerna är betydligt värre. Ofta är svaret att du får inte fota mig idag, jag har för mycket påsar under ögonen, måste tvätta håret eller har fel kläder på mig.
När man sedan för fota dem så måste man ta många bilder innan de hittar en de är nöjda med sitt utseende.
Sedan lärde jag mig snabbt att det var lika bra att ge dem en beuty retusch direkt på den bild de föredrog för annars kom de bara tillbaka och ville ta nya bilder på grund av för mycket rynkor eller påsar under ögonen.
Förmodligen är det mänskligt, speciellt bland kvinnor att vilja se sig i en spegel som visar oss ett ansikte som är vackrare och yngre än det vi egentligen har.
Men det visste väl de gamla porträttmålarna redan för 500 år sedan.

Exakt så är min uppfattning också. Fåfängan är stark hos de flesta när det kommer till kritan, även för män. När jag offererar ett jobb med porträttfoto inblandat tar jag alltid till några extra timmar eftersom man VET att det är någon som aldrig blir nöjd med sig själv. Tragiskt på sätt och vis, eftersom det ofta är söta och trevliga tjejer som aldrig blir nöjda, men ack så osäkra på sig själva.

Tråden är rensad. Av bekvämlighets/tidsskäl så åkte en del svar också. Sorry för det men det tar för lång tid att moderera annars.

Det som diskuteras får mer än gärna diskuteras i en separat tråd.

Jag tyckte den där ögonguiden hade en hel del övrigt att önska. Bland annat blev ögonvitan helt lämnad åt sidan. Ska försöka få tid att göra en guide i helgen.

Jo jag tänkte på det jag också men eftersom jag aldrig försökt mej på det förut så reagerade jag inte så mycket =) Om du hinner göra en guide nån gång skulle iaf jag bli tacksam =)
Mvh Vicki

Gick tillbaka och kikade på Moderskeppet.se och deras DVD "Skönhetsretuschering"
Där beskriver Anders Jensen på ett bra sätt steg för steg.

Bilagor

• eye.jpg
    eye.jpg
    30.3 KB · Visningar: 321
Genväg nummer ett till bättre bilder är att välja rätt modell från början, som man slipper redigera så mycket. En MUA kan göra underverk med lite smink.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar