Flash Gordon
Aktiv medlem
När jag läste Anders inlägg insåg jag att mina svar kan vara lite dubbeltydiga: Det jag har svarat på ovan om skillnader mellan 7200 och 5400 gäller för en intern disk. Kör du via usb är det rätt ointressant, då är det usb-gränssnittet som är den större bromsklossen (även med usb 3, och alldeles i synnerhet och i kubik med usb 2
Jag har tidigare kört USB3-diskar som jag jobbat mot och haft som arbetsdiskar för bilder. Där även katalogen för LR och Capture One funnits samt previews. Det för att min SSD på 256 Gb inte på långa vägar räcker till.
Det har fungerat bra länge men för LR och Bridge har det under det senaste året gått allt trögare. För Capture One är det närmast opåverkat. Det har alltid tagit tid att ladda in fast är snabbt när det väl la
Så jag har lagt över en hel del för LR till min NAS QNAP 451. Kan inte påstå det går så mycket snabbare att ladda in previews och starta upp LR. Fast det går inte heller långsammare.
Jag har en känsla av att dessa databas baserade kataloger börjar nå sin begränsning.
Även Capture ONe tar tid att starta upp.
Så jag ser fram mot hur On1 och hur deras rawlösning kommer se ut.
Det börjar se ut som dagens LR börjar falla för ålderstrecket. Dagens katalogfil och previewfil börjar växa ur alla proportioner.
Det behövs nya lösningar. Inte bara snabbare datorer.