Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skönhetsretuschering

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Hej, kommer ihåg att jag hittade ett inlägg av en som jobbade som frilandsande retuschör åt olika kosmetikföretag som länkade till sin sida där han hade gjort en jättebra guide för skönhetsretuschering, hittar inte denna sida eller kommer ihåg vad personen heter, skulle gärna vilja ha denna guiden igen, då jag tyckte den var jättebra, personen använde sig av högpassfilter osv för att skapa en softad hy, någon som vet vem det är eller hur jag får tag på guiden igen??

Jättetacksam för svar

Mvh Tony

Hej, kommer ihåg att jag hittade ett inlägg av en som jobbade som frilandsande retuschör åt olika kosmetikföretag som länkade till sin sida där han hade gjort en jättebra guide för skönhetsretuschering, hittar inte denna sida eller kommer ihåg vad personen heter, skulle gärna vilja ha denna guiden igen, då jag tyckte den var jättebra, personen använde sig av högpassfilter osv för att skapa en softad hy, någon som vet vem det är eller hur jag får tag på guiden igen??

Jättetacksam för svar

Mvh Tony

Skulle tro att det var jag. Ska leta fram guiden.

Precis den jag letade efter, gud vad jag älskar Fotosidan, alltid lika snabba med svar :)
Tack så jättemycket Mats

Det är bra med snabba trick för bilder man inte behöver lägga ned så mycket krut på. Annars är den metod med mest kontroll, Dodge and Burn. Där blir också kvaliteten överlägsen, men tar oändligt med tid, när man gör det på pixelnivå.

Det är bra med snabba trick för bilder man inte behöver lägga ned så mycket krut på. Annars är den metod med mest kontroll, Dodge and Burn. Där blir också kvaliteten överlägsen, men tar oändligt med tid, när man gör det på pixelnivå.

Den här metoden är endast en liten del av allt som behöver göras innan bilden är leveransklar. Det är alltid så att det finns flera bra metoder att nå samma mål och jag vet att du är duktig, det har jag sett på din hemsida.
När det gäller kommersiellt retuscharbete finns sällan utrymme för det "finaste finliret", även om man gärna vill och kan.

Principen är busenkel. Man jämnar ut kontraster ( eller ökar ) genom att måla med svart eller vitt på ett tomt lager i blandningsläge Overlay tex. Eller använder att Curves justeringslager för ljust och ett för mörkt och målar i lager masken.

Här är ett exempel på hur jag jämnat ut huden "manuellt" så att säga. Det tar väldans mycket tid och är inte helt lätt men är spännande. Blur brukar i de flesta fall lämna tydliga spår.

Har ett längre inlägg i min blogg med lite mer exempelbilder.

http://pellepiano.blogspot.com/2009/08/utmaningar-pa-natet.html

Hårstråna har jag dock klonat bort.

Bilagor

• fs1.jpg
    fs1.jpg
    37.9 KB · Visningar: 1,413
  • fs2.jpg
    fs2.jpg
    53 KB · Visningar: 1,413
Hittade en bra svensk guide om Dodge and burn

http://utvecklaren.grubblar.nu/index.asp?visa=2059

En sak som jag inte förstod som ni kanske kan hjälpa mig med, har nog gjort nått fel någonstans, men jag gjorde direkt efter guiden, lagret som dom kallar "heal" är rutat och det händer inget när man använder lagningspensel för att ta bort acne osv, ni kanske vet vad jag gjort för fel, "Heal" lagret ligger under gruppen "Retusch"

Du har nog glömt att ställa in lagningspenseln så den hämtar från underliggande lager . På engelska versionen heter det Sample : Current and Below och syftar då på vilka layers som den ska hämta informationen.
Annars händer ingenting när du är på ett tomt lager.

Du har nog glömt att ställa in lagningspenseln så den hämtar från underliggande lager . På engelska versionen heter det Sample : Current and Below och syftar då på vilka layers som den ska hämta informationen.
Annars händer ingenting när du är på ett tomt lager.

Det fungerade jättebra när jag ändrade det, för dodge and burn används en mycket liten pensel eller hur går ni till väga vid själva utjämnandet om man säger?

Jo det blir en rejält liten pensel ibland från 2 pixlar ca och uppåt. Beror ju lite på bildutsnitt,pixeldimensioner och hur området ser ut.

Man ljusar upp mörka partier ock mörkar ned ljusa ( om det behövs ), det gör du med en vanlig pensel. För många saker går det utmärkt att använda ett tomt lager och måla försiktigt med vitt. I andra fall kanske man vill ha en kontrasthöjning eller annan förstärkning , då kan ett blandläge som Overlay vara bra. Om man vill sätta tydliga gräns för hur ljust eller mörkt nåt ska kunna vara, använder man tex Curves justeringslager, ett ljust och ett mörkt, och målar sen i lagermaskerna.

Tack för bra guider i tråden, mycket lärorikt.Justeringslager är en suverän funktion. Kan också tipsa om DVD,n från Moderskeppet.se "Skönhetretusch" där Anders Jensen mycket pedagogiskt går igenom hela processen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar