Annons

Skärpning Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Med mjukvarobrusreducering kan man ju få ned bruset hur mycket som helst i princip, frågan är om man vill göra det i kameran (som med D2X) eller efteråt med neatimage eller noise ninja.

Det bestämmer fotografen eftersom du kan stänga av det i D2X

Arleklint skrev:
Ja, du är nog fel ute. D2X har 12 mp på liten sensor med hanterbart brus. Bruset styrs bara delvis av faktorn pixlar per yta. Signalbehandling styr minst lika mycket.

Nu syftade jag inte på digitala systemkameror utan mer på digitala kompaktkameror där man försöker pressa i så många miljoner pixplar som möjligt i små sensorer. Det jag menade är att det kanske hade varit vettigare att satsa på mindre brus istället för en massa miljoner pixlar?
Av de 8 mp kompakterna jag läst tester på har nästan samtliga haft mycket brus över iso 100.

Jag håller med dig. I kompaktsegmentet är antal pixlar den enda parameter folk går på (jag generaliserar, men tror jag har ganska rätt)
Därför gör tillverkarna kameror därefter.

Vad gäller DSLR tror jag köparna tittar på mer än så

MartinB skrev:
Av de 8 mp kompakterna jag läst tester på har nästan samtliga haft mycket brus över iso 100.
Stämmer, där kamerorna inte har kraftigt brus så beror det på att tillverkarna lagt in kraftig brusreducering (precis som med D2X) skillnaden är (som redan nämnts) att man kan stänga av funktionen på D2X.
MartinB skrev:
Det jag menade är att det kanske hade varit vettigare att satsa på mindre brus istället för en massa miljoner pixlar?
Samtidigt så ska man vara medveten om att med 8Mp på en 20 x 30 (exempelvis) så syns bruset mindre än om du har 5Mp (förutsatt att brusnivån är lika).

Ju fler pixlar man har att trycka in på en given storlek ju mindre kommer bruset att synas.

Något annat intressant är att 7MP-kamerorna är klart bättre än 8MP-kamerorna när vi tittar på kompakterna. Förvånansvärd skillnad faktiskt. 8MP känns som en hetsig produkt som igentligen inte var klar, kontra 7MP som gör rätt bra ifrån sig.

Det som gör saken än märkligare är att 7Mp kamerorna använder en mindre sensor, alltså är pixlarna mindre på 7Mp kamerorna, men ger ändå mindre brus.

Mycket märkligt..

ANNONS