Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpning i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Hej jag har alltid utgått ifrån det slutliga utskriftsformatet då jag skärp bilderna i Ps dvs en bild som skall skrivas ut i 70 x 50 kräver mer skärpning än en mindre bild. JAg använder oskarp mask. Min fråga är hur man beräknar skärpning i Lightroom? I Lightroom beskär man som jag förstår det bara propotioner , själva utskriftsformatet bestäms först då man sparar bilden til ex. em tiff fil? Hur gör ni?

Mvh / Paulo

I Lightroom finns det (något begränsade) skärpeverktyg vid export. När du exporterar så väljer du vilken skärpemetod som ska användas beroende på om bilden ska skrivas ut eller visas på skärm. Skärpningen vid redigering är mer en grundskärpa beroende på bildens egenskaper. Jag tycker dock att skärpeverktygen i Lightroom är ganska begränsade så jag gör oftast all skärpa, både grundskärpa, ev. selektiv skärpa samt slutskärpa i PS.

Du kan leka med skärpa i Develop-modulen. Dels över hela bilden i Detail-panelen, dels kan du använda justeringspenseln och måla på skärpa bara där du vill ha det.

När du sen exporterar så kan du applicera skärpa beroende på om det är skärm eller utskrift du exporterar för. utskrift finns i ett par olika varianter (matt och blankt papper). Inom varje typ kan du dessutom ange tre nivåer har jag för mig. LR har sen dessutom en inbyggd "intelligens" som tar hänsyn till storlek och syfte för att applicera rätt mängd skärpa på rätt sätt.

Enklaste sättet är väl att helt enkelt testa sig fram. Exportera samma bild i x antal varianter med var och en av de olika skärpealternativen och se hur de skiljer sig.

Själv tycker jag LR's skärpning duger alldeles utmärkt, men så är jag också en sån som anser att "tillräckligt bra är oftast bra nog".

Själv tycker jag LR's skärpning duger alldeles utmärkt, men så är jag också en sån som anser att "tillräckligt bra är oftast bra nog".

Jag håller med du. Särskilt i LR4 har skärpeverktyget blivit betydligt bättre jämfört med tidigare versioner. Gäller för övrigt också brusreduceringen.

Du kan leka med skärpa i Develop-modulen. Dels över hela bilden i Detail-panelen, dels kan du använda justeringspenseln och måla på skärpa bara där du vill ha det.

När du sen exporterar så kan du applicera skärpa beroende på om det är skärm eller utskrift du exporterar för. utskrift finns i ett par olika varianter (matt och blankt papper). Inom varje typ kan du dessutom ange tre nivåer har jag för mig. LR har sen dessutom en inbyggd "intelligens" som tar hänsyn till storlek och syfte för att applicera rätt mängd skärpa på rätt sätt.

Enklaste sättet är väl att helt enkelt testa sig fram. Exportera samma bild i x antal varianter med var och en av de olika skärpealternativen och se hur de skiljer sig.

Jag köpte LR4 kursen från Luminous Landscape. En mycket bra kurs så här långt i de avsnitt de släppt. Jag har kört LR sedan det var i beta version men tycker ändå deras kurs har lärt mig en del trick vad gäller skärpa.
Både Michael Reichmann och Jeff Schewe är gamla uvar som har massor av erfarenhet och kontakter.
Jeff Schewe är en av grundarna av Pixel Genius och var med och skrev Photokit Sharpener för PS ett av de smartaste skärpeverktygen för Photo Shop. Han har också djupa kontakter med Adobe.
Han hävdar att LR idag har smartare skärpeverktyg än PS och speciellt för utskriftskärpa.
Camera Raw lånar allt mer från LR idag och Jeff vill att man också skapar samma utskriftsrutiner i PS som LR redan har eftersom de är betydligt bättre.LR har förenklat och automatiserat mycket av det man i PS måste göra manuellt och gjort saker och ting mer användarvänligt.
Det finns alltid de som påstår att de kan bromsa på kortare sträcka än vad ett modernt ABS system gör. Vid försök visar det sig att det nästan alltid är ett uttryck för personlig hybris.
Det finns kanske en och annan extrem racerförare som klarar det i vissa specialfall.
Skärpan i LR fungerar ungefär som ABS. Den finns där, har egen intelligens och väljer det optimala efter en minimal input från användaren.
Så underskatta inte LR bara därför det är få reglage och enkelt.
Fast kedjan input sharpening, mask och brusreducering kräver kunskap likaså att eventuellt optimera med local sharpening. Den sista delen output sharpening är däremot väldigt enkel men mycket smart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar