dumbo skrev:
Jag har, i _praktiken_, lättare att sätta fokus rätt, manuellt, på min FE2 än på min D70, när det gäller mer "normala" avstånd. Vid makro (vilket din bild var ett exempel på) så är det inga konstigheter att fokusera manuellt med någon av dem.
Det kan ju också bero på att kameror med manuell fokusering nästan alltid har fokuseringshjälpmedel som snittbild och/eller mikroprismor, medan autofokuskameror (analoga såväl som digitala) sällan har det.
För att återgå till ursprungsfrågan så är det synd att den här funktionen kallas
skärpedjupskontroll. Jag tycker det är mycket svårt att se exakta skärpedjupet även på en småbildskamera. Till det behövs nog en storformatskamera och lupp.
Däremot, som flera redan varit inne på, är det en utmärkt funktion för att se hur oskarpa delar av motivet som inte ligger i fokus blir. T ex så blir kanske en färgstark blomma i bakgrunden en stor, suddig och färgstark blaffa när man tittar i sökaren utan att använda "skärpedjupskontrollen".
Om man använder kontrollen ser man att "blaffan" mer och mer liknar en blomma ju mer man bländar ner. Sen kan man ju välja den bländare som blev "bäst", vad nu det är.
Därför tycker jag funtionen borde döpas om till
oskärpekontroll . Det skulle kanske bli färre missförstånd då.
Fast oumbärlig är ju inte funktionen. Det går ju bra att fota med en kamera med genomsiktssökare också. Och med digitalkameror kan man ju ta en provbild och kolla på displayen. Många tar ju ändå alltid en provbild för att kolla histogrammet. Som analog fotograf slipper jag det
Olle