Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjupskontroll?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste vara dum på riktigt men jag måste säga att jag inte förstått den knappen/funktionen än!
Alltså att det blir kortare skärpedjup vid lägre bländartal vet jag men vad som händer när man trycker på knappen förstår jag verkligen inte. Jag har själv en d70. Det enda jag förstått är att om jag har högre bländartal så blir det mörkare i sökaren.
Någon som kan förklara för en som inte kan synka hjärnan så bra med resten av kroppen ;) ?

// Jacob
 
FillilutteN skrev:
Jag måste vara dum på riktigt men jag måste säga att jag inte förstått den knappen/funktionen än!
Alltså att det blir kortare skärpedjup vid lägre bländartal vet jag men vad som händer när man trycker på knappen förstår jag verkligen inte. Jag har själv en d70. Det enda jag förstått är att om jag har högre bländartal så blir det mörkare i sökaren.
Någon som kan förklara för en som inte kan synka hjärnan så bra med resten av kroppen ;) ?

// Jacob

Normalt är bländaren helt öppen, oavsett inställt bländartal. Bländaröppningen minskas bara under själva exponeringen. (upp-med-spegeln,blända-ner,öppna-slutaren,stäng-slutaren,...)
För att du med ögat skall kunna bedöma skärpedjup på förhand måste du alltså minska bländaröppningen när du tittar genom sökaren.

Synkat? :)
 
men det var då själva *svärord* jag förstår fortfarande inte.
Alltså - vrider jag på ringen för fokus som jag har på mitt objektiv så ändras ju fokusen, jag ser att bakgrunden är suddig och att fokusen förflyttar sig, right. Jag ställer in skärpan på närmsta föremål, trycker på skäredjupskontrollsknappen men ingen skillnad syns, den enda skillnaden är att et bli mörkare, alltså att den bländar ner till det tal jag bestämt. Men själva bakgrundens suddighet förändras ju inte mer än att den blir mörkare ? :S argh...ge mig 2 olika sätt/inställningar att ta 2 testbilder så ja förstår skillnanderna och funktionen.

jag skäms snart...


// Jacob
 
oscar jensen skrev:
Ja, det är nog en väldigt användbar funktion. Om man klarar av att använda den. Själv gör jag det inte. Jag tycker det bara blir mörkare i sökaren, medan skärpan ser ut ungefär som innan jag tryckte på knappen. Det beror säkert både på sökaren och på skit bakom spakarna :)

Det syns mycket bättre på en rejäl sökare. Jag tror också att man klarar sig utan på en kamera med liten sökare.
 
FillilutteN skrev:
men det var då själva *svärord* jag förstår fortfarande inte.
Alltså - vrider jag på ringen för fokus som jag har på mitt objektiv så ändras ju fokusen, jag ser att bakgrunden är suddig och att fokusen förflyttar sig, right. Jag ställer in skärpan på närmsta föremål, trycker på skäredjupskontrollsknappen men ingen skillnad syns, den enda skillnaden är att et bli mörkare, alltså att den bländar ner till det tal jag bestämt. Men själva bakgrundens suddighet förändras ju inte mer än att den blir mörkare ? :S argh...ge mig 2 olika sätt/inställningar att ta 2 testbilder så ja förstår skillnanderna och funktionen.

jag skäms snart...


// Jacob

Kolla ett utsnitt i två fall:
bländare 2.8 och bländare 16.
Se till att ha ett ljust motiv. Ställ skärpan i förgrunden och kolla skillnaden i skärpa på bakgrunden.

Jo, det blir mörkare, men försök titta ändå.

Att ta fler exponeringar och testa sig fram är förstås en möjlighet, men det fungerar bara på stillastående motiv som medger att man har tid på sig att labba.

Det absolut bästa är att ha sån egen koll att man kan bedöma bländare i huvudet.

Jag har använt skärpedjupskontrollen regelbundet på F3, F80, D100 och D2X
 
f16 skrev:

Om man är osäker på skärpedjupet så kan man ta ett antal olika exponeringar med olika bländare, hemma vid datron kan man i lung och ro välja ut den bästa.

Så mitt råd, är att det går att klara sif utan knappen på en digitalkamera, på ett sätt som inte varit möjligt med en analog kamera.


Iochförsig rätt men ändå inte,Det är inte så enkelt att bara ta ett gäng bilder med olika bländare.Att jobba med skärpedjupet handlar även om hyperfokalavståndet som i princip gör att du i sökaren ser en oskarp bild som sedan blir skarp mellan dom avstånd som önskas när skärpedjupsknappen används.
Mvh/Gunte..
 
FillilutteN skrev:
ja, för ja ser verkligen 0 skillnad förutom att det är mörkare.

Testa, på kvällen, att rikta kameran mot tex gatlyktor. Det till att ha dem ut fokus. Då kommer det att bli stora "skivor" av ljuspunkterna. Om du då trycker på knappen kommer skivorna att bli mindre och, beroende på objektiv, även kantiga.
Testa även att fokusera på något på nära håll, så att skärpedjupet blir kort. Då kommer skillnaden att synas tydligare.

Titta alltså på något som är ur fokus när du trycker på knappen.

För mig är det svårt att förstå hur man INTE kan se skillnaden, även med en liten sökare som i D70. :)
 
och det handlar inte bara om att se/veta var skärpan hamnar, beroende av avstånd och bländare. Det gäller lika mycket att få oskärpan "lagom" oskarp
 
gunte skrev:
Iochförsig rätt men ändå inte,Det är inte så enkelt att bara ta ett gäng bilder med olika bländare.Att jobba med skärpedjupet handlar även om hyperfokalavståndet som i princip gör att du i sökaren ser en oskarp bild som sedan blir skarp mellan dom avstånd som önskas när skärpedjupsknappen används.
Mvh/Gunte..

Nu tänkte jag iofs på ursrungsfrågan, "går det att klara sig utan knappen".

Det menar jag det gör för man kan med hjälp av kamerafeedback, lite trixande och lite tankeverksamhet uppnå i stort sett samma rsultat(vilket är helt omöjligt på en analog kamera).

Jag skulle vilja säga att bara det faktum att man ställer frågan om knappen behövs visar på att man inte har behovet av skärpedjupskontrollen och kommer mycket långt med trixen jag beskrev ovan.

Visst så kan det vara situationen där man t.ex. har ett objekt i förgrunden och ett i bakgrunden som man bägge vill ha skarpa. Ett annat trick i detfallet är att använda autofokusen (elbedömma respektive objekts fokuspunkt, sedan får man välja en skärpeinställnig mitt emellan.

Skärpedjupskontroll är för MIG oumbärligt, men enligt min åsikt inte oumbärlig för trådskaparen (och sen fungerar det uselt när man ej har FF-sökare...f_n)
 
f16 skrev:
Nu tänkte jag iofs på ursrungsfrågan, "går det att klara sig utan knappen".

Det menar jag det gör för man kan med hjälp av kamerafeedback, lite trixande och lite tankeverksamhet uppnå i stort sett samma rsultat(vilket är helt omöjligt på en analog kamera).

Jag skulle vilja säga att bara det faktum att man ställer frågan om knappen behövs visar på att man inte har behovet av skärpedjupskontrollen och kommer mycket långt med trixen jag beskrev ovan.

Visst så kan det vara situationen där man t.ex. har ett objekt i förgrunden och ett i bakgrunden som man bägge vill ha skarpa. Ett annat trick i detfallet är att använda autofokusen (elbedömma respektive objekts fokuspunkt, sedan får man välja en skärpeinställnig mitt emellan.

Skärpedjupskontroll är för MIG oumbärligt, men enligt min åsikt inte oumbärlig för trådskaparen (och sen fungerar det uselt när man ej har FF-sökare...f_n)

Jag tror att fs forum bidrar till att skapa skrönor. En skröna som löpt en tid nu är att det krävs fullformatssensor för att kunna ställa skärpa manuellt.

Nu håller en ny skröna på att skapas. Att det skulle behövas fullformatssensor för att använd skärpedjupskontrollen.

I verkligeheten tror jag bestämt det är så att den egna praktiska övningen och träningen är avgörande.
 
Att det KRÄVS är väl att säga för mycket, men viss blir det enklare. FF ger kortare skärpedjup vid samma utsnitt, vilket gör att det blir lättare att fokusera manuellt.
Med en mindre sökare blir förstoringen mindre och därmed oskärpecikeln större, därför ser skärpedjupet större ut i en liten sökare än i en större. Det är därför lättare att avgöra det slutliga resultatet i en större sökare.

Enklare, som sagt, men inget som krävs.
 
dumbo skrev:
Att det KRÄVS är väl att säga för mycket, men viss blir det enklare. FF ger kortare skärpedjup vid samma utsnitt, vilket gör att det blir lättare att fokusera manuellt.
Med en mindre sökare blir förstoringen mindre och därmed oskärpecikeln större, därför ser skärpedjupet större ut i en liten sökare än i en större. Det är därför lättare att avgöra det slutliga resultatet i en större sökare.

Enklare, som sagt, men inget som krävs.

Nu blandar du ihop begreppen. Att ta in skärpedjup vid viss sensorstorlek känns fel när vi diskuterar vad man ser i större och mindre sökare.
 
Eftersom skärpedjupet blir kortare med en större sensor så hjälper det till vid manuell fokus (läs var jag skriver!), vilket var en av skrönorna du tog upp. Det är inte på minsta sätt irrelevant.
En större sökare (det är lättare att göra en stor och samtidigt ljusstark sökare med större sensor) gör det ytterligare lättare, eftersom oskärpecikeln blir mindre då.

Däremot spelar inte sensorstorleken roll för att kunna bedöma skärpedjupet, vilket var den andra skrönan du tog upp. Där är det storleken på sökaren som är avgörande.
 
dumbo skrev:
Eftersom skärpedjupet blir kortare med en större sensor så hjälper det till vid manuell fokus (läs var jag skriver!), vilket var en av skrönorna du tog upp. Det är inte på minsta sätt irrelevant.
En större sökare (det är lättare att göra en stor och samtidigt ljusstark sökare med större sensor) gör det ytterligare lättare, eftersom oskärpecikeln blir mindre då.

Däremot spelar inte sensorstorleken roll för att kunna bedöma skärpedjupet, vilket var den andra skrönan du tog upp. Där är det storleken på sökaren som är avgörande.

Att skärpedjupet blir kortare med större sensor vet vi. Det har vi också talat om i många trådar. Dock inte i denna. Att det inte skulle gå att fokusera manuellt med en sensor som inte är fullframe är en skröna. Det handlar om övning.

Vad gäller mitt resonenang om att skärpedjupskontrollen hjälper till att få bakgrunden lagom oskarp, så refererar jag denna bild där jag använt den till att hitta rätt oskärpa.

Observera det korta skärpedjupet som 1,5-sensor kan ge. (I detta fall var bländaren 5,6)
Bilden är fokuserad manuellt med PC 85/2,8
 

Bilagor

  • droppe.jpg
    droppe.jpg
    35.3 KB · Visningar: 190
Senast ändrad:
Jag har inte sagt att det inte GÅR att fokusera manuellt med APS-sensor, men kortare skärpedjup gör det lättare att sätta fokus där man vill. Om bilden i sökaren uppvisar oändligt skärpedjup vore det ju totalt omöjligt att sätta fokus rätt. Mindre sökare och mindre sensor gör att skärpedjupet ser längre och längre ut i sökaren, vilket gör MF svårare (men inte omöjligt, jag fokuserar själv manuellt många gånger, framför allt vid makro, då skärpedjupet är kort och det är lättare att sätta fokus där man vill (och AF:en är lite klumpig)).
Sen kan du posta hur många bilder du vill och skriva massa nonsens som inte har med saken att göra. Det förändrar inte faktum.
 
dumbo skrev:
Jag har inte sagt att det inte GÅR att fokusera manuellt med APS-sensor, men kortare skärpedjup gör det lättare att sätta fokus där man vill.

Du har rätt i att det är lättare med stor sökare. Men man kan ju likadant hävda att det är lättare att se på fotboll om bollen är 1 meter i diameter, men det betyder inte att det är det minsta svårt att se på vanlig fotboll.

Att man har mindre sökare är ett dåligt argument för att välja bort en skärpedjupsknapp, tycker jag.

(Men bandy är svårt att följa!)
 
Arleklint skrev:
Teori kan man ägna sig åt om man vill. Jag bara fotar och lär mig av det praktiska.

Jag har, i _praktiken_, lättare att sätta fokus rätt, manuellt, på min FE2 än på min D70, när det gäller mer "normala" avstånd. Vid makro (vilket din bild var ett exempel på) så är det inga konstigheter att fokusera manuellt med någon av dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.