Annons

Skärpedjupskontroll?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu börjar den här tråden bli lite fånig, men det handlar väl mer om en bra och ljus sökare än sensorstorlek?

D2x har en utmärkt sökare där jag är säker på att både manuell fokus och skärpedjupskontroll fungerar lika bra som på en 5D eller 1Ds(II).

KM D7D är en annan kamera som sägs ha riktigt bra sökare, trots sin lilla sensor (jämfört med motsvarande Canon och Nikon).
 
dumbo skrev:
Jag har, i _praktiken_, lättare att sätta fokus rätt, manuellt, på min FE2 än på min D70, när det gäller mer "normala" avstånd. Vid makro (vilket din bild var ett exempel på) så är det inga konstigheter att fokusera manuellt med någon av dem.

Har du svårt att fokusera manuellt med ett mindre format än 24x36? Missar du ofta skärpan då? Om du missar: beror det på storlek eller ljusstyrka i sökaren?

Jag har ingen aning om vilka teoretiska resonemang man kan föra kring detta, men jag inser att om något, teoretiskt sett är bättre, innebär inte det att allt annat är dåligt i praktiken.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
men jag inser att om något är bättre innebär inte det att allt annat är dåligt.

Det har jag för fan (rent ut sagt) inte sagt heller. Du vill, som vanligt, verkligen inte förstå vad man skriver, så vi lägger ner här.
 
Arleklint skrev:
Om du missar: beror det på storlek eller ljusstyrka i sökaren?
Det beror på att brännvidden är kortare. Vilket är en följd av att sensorn är mindre.

Jämför fokusering med ett 17 mm och ett 28 mm. Det är inte lätt att hitta rätt med det korta objektivet, men med det längre är det inte så svårt.

Ett 85 mm-objektiv är inget bra exempel, de är ju lättfokuserade oavsett.

I praktiken.
 
1. "Skärpedjupskontroll. D70 har, men inte D50. Vad är det för något? Har man användning för något sådant, eller klarar man sig utan?"

Så löd ursprungsfrågan, mitt svar är då:

Ja, man har användning för det. Den är fullt användbar även på en 20D med s.k. ljussvag, liten "usel" sökare. Funkar utmärkt och är ett jättebra hjälpmedel. Men visst, man kan klara sig utan och det är väl inte den funktionen som ensam skulle avgöra kameraval för mig.

2. Diskussionen om skillnaden i skärpedjup mellan FF-sensor och en 1.5x dito. Skärpedjup går ju att räkna ut, jag kan det dock inte. Vill någon förbarma sig och ge mig ett par sifferexempel på hur stor skillnaden är i verkligheten. Ett par exempel kan vara macro, porträttfoto samt landskapsfoto. Kunde vara intressant att veta.

/Arne
 
FillilutteN skrev:
men det var då själva *svärord* jag förstår fortfarande inte.

Det funkar som så här..

När du tittar genom sökaren ser du inte skärpedjupet eftersom bländaren då är helt öppen, kameran bländar inte ned förrän du trycker av bilden. Knappen för skärpedjupskontroll stänger ned bländaren till det valda läget t.ex. 5,6 och då ser du i sökaren hur bilden kommer att se ut. Problem uppstår då man vill blända ned till t.ex f/22, då blir det förbaskat mörkt i sökaren när man vill kolla av.. capiche?
 
jimh skrev:
Det beror på att brännvidden är kortare. Vilket är en följd av att sensorn är mindre.

Jämför fokusering med ett 17 mm och ett 28 mm. Det är inte lätt att hitta rätt med det korta objektivet, men med det längre är det inte så svårt.

Ett 85 mm-objektiv är inget bra exempel, de är ju lättfokuserade oavsett.

I praktiken.

Jag fotar med både 10,5 18 och 28 - på liten sensor. Det går utmärkt att ställa skärpan manuellt.
 
Tack för alla svar, men jag tror att det är bäst om vi stänger ner här, jag har fått svar på mina frågor, och det känns som om folk "tjafsar" i onödan.

Tack än en gång!
 
Arne S skrev:
2. Diskussionen om skillnaden i skärpedjup mellan FF-sensor och en 1.5x dito. Skärpedjup går ju att räkna ut, jag kan det dock inte. Vill någon förbarma sig och ge mig ett par sifferexempel på hur stor skillnaden är i verkligheten.

Vid samma bildvinkel är skillnaden ungefär ett steg mellan småbild och aps-sensor.

300/2,8 på småbild motsvarar 200/2 på aps-sensorn.
50/2,8 på småbild motsvarar 35/2 på aps-sensorn.

Här finns en webbkalkylator för skärpedjup där man kan labba med alla variabler inklusive oskärpecirkeln.

Arthur, jag håller med om att det är massa onödigt tjafs. Däremot känns det inte motiverat att stänga tråden, det är ju intressanta och högst relaterade frågor som dykt upp. Vi kan väl hoppas att alla bara kan nöja sig med att framföra sina svar utan att envist försöka övertyga världen om att just deras är rätt.
 
Tack för svaren, Jim och Anders.

Vi kanske får införa en ny enhet inom skärpedjupsmätning, "tangenter". ;)

Go´natt!

/Arne
 
dumbo skrev:
Jag har, i _praktiken_, lättare att sätta fokus rätt, manuellt, på min FE2 än på min D70, när det gäller mer "normala" avstånd. Vid makro (vilket din bild var ett exempel på) så är det inga konstigheter att fokusera manuellt med någon av dem.
Det kan ju också bero på att kameror med manuell fokusering nästan alltid har fokuseringshjälpmedel som snittbild och/eller mikroprismor, medan autofokuskameror (analoga såväl som digitala) sällan har det.

För att återgå till ursprungsfrågan så är det synd att den här funktionen kallas skärpedjupskontroll. Jag tycker det är mycket svårt att se exakta skärpedjupet även på en småbildskamera. Till det behövs nog en storformatskamera och lupp.
Däremot, som flera redan varit inne på, är det en utmärkt funktion för att se hur oskarpa delar av motivet som inte ligger i fokus blir. T ex så blir kanske en färgstark blomma i bakgrunden en stor, suddig och färgstark blaffa när man tittar i sökaren utan att använda "skärpedjupskontrollen".
Om man använder kontrollen ser man att "blaffan" mer och mer liknar en blomma ju mer man bländar ner. Sen kan man ju välja den bländare som blev "bäst", vad nu det är.

Därför tycker jag funtionen borde döpas om till oskärpekontroll . Det skulle kanske bli färre missförstånd då.

Fast oumbärlig är ju inte funktionen. Det går ju bra att fota med en kamera med genomsiktssökare också. Och med digitalkameror kan man ju ta en provbild och kolla på displayen. Många tar ju ändå alltid en provbild för att kolla histogrammet. Som analog fotograf slipper jag det:)

Olle
 
Det växer ingen mossa på stenar som rullar.

Diskussionen som "urartat"(?) är iofs intressant, men LÄS vad man skriver i inläggen istället för att TOLKA vad som står och göra besserwisserinlägg.

Trådskaparens fråga är besvarad, mission accomplished.

Större sensor ÄR lättare att se skärpan i.

Crop-sensorkameror HAR ofta mindre sökare.

Grundfrågan var rätt simpel, nu kanske vi skall diskutera om skärpedjup verkligen existerar.....,för det gör det ju inte, existerar ens skärpa.... kom igen så laddar vi fysikkanonen.....
 
För att inte bara gnäla (det har sagts mycket vettigt och många sanningar i denna tråd) så är ett tips till alla ni som inte riktigt klurat ut hur skärpedjupskontrollen fungerar/skall användas.

Försök inte titta på det som ÄR skarpt när ni labbar,
titta på det som är oskarpt vid full bländaröppning, tryck in knappen och kolla på skillnaden i skärpa.

Bra ljus å motivet förenklar....
 
Vi labbade för övrigt med detta igår med en 5D, en 20D några riktigt bra MF objektiv (canon kan slänga sig i väggen objektiv) samt en vinkelsökare med 1,25x samt 2,5x förstoring.

Vid bra belysning och bra kontrast så fungerade det utmärkt att ställa perfekt skärpa med 20D, med lite mörkare motiv/sämre kontrast så var det stor skillnad mellan 5D sökaren och den lilla 20D sökaren.

vinkelsökaren gav VÄLDIGT bra skärpe kontroll på 2,5ggr på bägge kameror, här blev problemet nästan att det skiljde sig från mattskivans ovansida (Tryckta AF markeringar ) och undersidan (projicerad bild). Samt att det lilla glappet i infästningen på sökaren påverkade fokus =)
 
Måste bara fråga vad du menar med MF, menar du manuell fokus..
Isf så vore det kul att veta vilka gluggar ni körde med,, sitter och funderar på att köpa en Canon 5D men precis som du säger så suger Canons gluggar, så jag håller på och letar andra alternativ..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.