Annons

Skärpedjupskontroll?

Produkter
(logga in för att koppla)
Finfina bilder Gunte! Men dom är tagna med en Dynax 7 och den har väl en ganska fin sökare där du ser skärpedjupet ordentligt?
 
Jag tycker att skärpedjupskontrollen är synnerligen onödvändig. På en kameran som inte är "full frame" tycker jag inte att den fyller sitt syfte. Då fungerar erfarenheten mycket bättre! Jag använder skärpedjupskontrollen till kanske 0.5% av mina bilder. Och då endast för att kontrollera om erfarenheten stämmer.
 
Använder man bakvända objektiv kan man väl blända ner själv iofs? Det är ju bara att vrida på ringen.
 
Mushkot skrev:
Brukar gå att få skärpedjupskontroll iallafall om man lossar på objektivet en aning..
Vad menar du med att lossa objektivet en aning?

dumbo skrev:
Använder man bakvända objektiv kan man väl blända ner själv iofs? Det är ju bara att vrida på ringen.
Javisst, men jag menar att då kan man inte använda den "magiska" knappen på en D70 att kolla skärpedjupet.

/Fred
 
Nej, den magiska knappen går ju inte att använda. :)

Han menar nog att:
Om objektivet inte sitter helt på plats öppnas ju inte bländaren upp och vald bländare "visas".
 
Mushkot skrev:
Brukar gå att få skärpedjupskontroll iallafall om man lossar på objektivet en aning..
Ja.

Man lossar helt enkelt objektivet lite, då kan man se skärpedjupet förändra sig genom att vrida på bländaringen.

På Nikons objektiv med G-beteckning så finns det ingen bländarring. Troligtvis går detta inte att göra med G-objektiven. Men det vet kanske ngn annan.
 
oscar jensen skrev:
Ja, det är nog en väldigt användbar funktion. Om man klarar av att använda den. Själv gör jag det inte. Jag tycker det bara blir mörkare i sökaren, medan skärpan ser ut ungefär som innan jag tryckte på knappen. Det beror säkert både på sökaren och på skit bakom spakarna :) Jag har en d50 och nöjer mig med att titta på skärpedjupet på kamerans display.

Lycka till med kameraköpet!

Har D50:n en nedbländningsknapp? Den har inte jag hittat...
 
tack för alla svar! har inte varit inne på den här tråden på ett tag så det var rolig att se att så många svarat.

Min fråga är, ska den "knappen" vara avgörande för ett köp? Jag är väldigt mycket inne på D50, eftersom den passa mig bäst, främst ekonomiskt. Har hört att D50 ska vara en bra kamera, så jag vet inte om jag kommer byta till D70 bara för skärpedjupskontrollen.

Vad tycker ni?
 
Arthur: Jag tycker personligen inte att nedbländningsknappen är en enorm fördel och troligen inget jag skulle lägga så himla mycket vikt vid. Då finns det andra saker som jag ser som större fördel med D70, som dubbla inmatningsrattar tex. Sen använder jag ju dendär knappen, trots allt, när den ju ändå finns där, men det är, som jag skrivit tidigare, inte så jätteofta.
Man lär sig, efter ett tag, vilken bländare man ska använda för "rätt" skärpedjup. I värsta fall går det ju att titta på displayen i efterhand ellet att ta någon alternativ exponering.
 
För mig skulle det inte varit avgörande. Jag har haft funktionen på alla kameror men använder den mindre och mindre. Med F4 och sportsökare var det tämligen enkelt att se skärpedjupet när man t ex bländade ner till f/8, men numera sitter det hyggligt i ryggmärgen och man ser resultatet bättre på displayen med digitala kameror. Jag har sedemera bytt till Canon 20D och har egentligen bara behov av skärpedjupskontroll för landskap. Dvs behöver jag f/11, f/16 eller f/22 för att få allt skarpt? Men när jag bländar ner till f/22 med den lilla sökaren i 20D ser jag inte ett jota och jag tror det är samma sak med din påtänkta kamera. Så låt inte detta vara avgörande utan ta mycket bilder och tänk aktivt på vilken bländare du använt och om det skulle blivit bättre/sämre med större/mindre skärpedjup, det är mitt tips.

/Pontus
 
Nej, absolut inte. Som redan sagts: två inmatningsrattar är betydligt viktigare, men även det går faktiskt att klara sig utan.

Jag gissar att de flesta ändå använder A eller S-läget och då räcker ju en inmatningsratt.
 
Tack för alla svar!
Har varit bortrest och inte hunnit svara.

Dock har jag ännu inte bestämt mig, även om det kanske lutar åt D50, eftersom jag aldrig kommer ta några proffsbilder, utan bara lite trevliga upplösta bilder. När/om jag börjar med det, lär jag ändå köpa en ny kamera, så jag tror jag klarar mig bra nu i början.

Tack än en gång!
 
I mitt macronaturfoto är nedbländningsknappen nödvändig. Jag skulle aldrig hamna rätt vad gäller lämplig oskärpa i bakgrunder utan den.
 
Jag använder knappen rätt ofta (även om det är svårt att se hur det blir egentligen när man inte har FF-sensor (20D)).

Men i ärlighetens namn så har ju faktiskt digitalkameror en feedback som man inte kan drömma om när det gäller analgoga kameror.
Man kan helt enkelt ta en bild, sedan zoomar man in på LCD.displayen och ser om man är nöjd med skärpedjupet, annrs får man ta om.

En annan fördel med digitalkameror är att kotsnaden för att ta och gaffla i princip är =noll, bara man har tillräckligt stort minneskort. Om man är osäker på skärpedjupet så kan man ta ett antal olika exponeringar med olika bländare, hemma vid datron kan man i lung och ro välja ut den bästa.

Så mitt råd, är att det går att klara sif utan knappen på en digitalkamera, på ett sätt som inte varit möjligt med en analog kamera.
 
f16 skrev:
Men i ärlighetens namn så har ju faktiskt digitalkameror en feedback som man inte kan drömma om när det gäller analgoga kameror.
Man kan helt enkelt ta en bild, sedan zoomar man in på LCD.displayen och ser om man är nöjd med skärpedjupet, annrs får man ta om.
Precis. Och det blir en mycket bättre kontroll än med nedbländningsknappen. Argumentet mot detta skulle vara att det går snabbare med knappen, men om man inte ser ordentligt tar jag hellre ett par testbilder med olika bländare.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.