Slowfinger
Aktiv medlem
Finfina bilder Gunte! Men dom är tagna med en Dynax 7 och den har väl en ganska fin sökare där du ser skärpedjupet ordentligt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad menar du med att lossa objektivet en aning?Mushkot skrev:
Brukar gå att få skärpedjupskontroll iallafall om man lossar på objektivet en aning..
Javisst, men jag menar att då kan man inte använda den "magiska" knappen på en D70 att kolla skärpedjupet.dumbo skrev:
Använder man bakvända objektiv kan man väl blända ner själv iofs? Det är ju bara att vrida på ringen.
Ja.Mushkot skrev:
Brukar gå att få skärpedjupskontroll iallafall om man lossar på objektivet en aning..
oscar jensen skrev:
Ja, det är nog en väldigt användbar funktion. Om man klarar av att använda den. Själv gör jag det inte. Jag tycker det bara blir mörkare i sökaren, medan skärpan ser ut ungefär som innan jag tryckte på knappen. Det beror säkert både på sökaren och på skit bakom spakarna Jag har en d50 och nöjer mig med att titta på skärpedjupet på kamerans display.
Lycka till med kameraköpet!
schang skrev:
Har D50:n en nedbländningsknapp? Den har inte jag hittat...
NejErtan skrev:
Min fråga är, ska den "knappen" vara avgörande för ett köp?
Precis. Och det blir en mycket bättre kontroll än med nedbländningsknappen. Argumentet mot detta skulle vara att det går snabbare med knappen, men om man inte ser ordentligt tar jag hellre ett par testbilder med olika bländare.f16 skrev:
Men i ärlighetens namn så har ju faktiskt digitalkameror en feedback som man inte kan drömma om när det gäller analgoga kameror.
Man kan helt enkelt ta en bild, sedan zoomar man in på LCD.displayen och ser om man är nöjd med skärpedjupet, annrs får man ta om.