Annons

Skärpedjupet; viktigt verktyg som förvirrar

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Hur man hittar dubbelt mer? Enkelt, man tar in ljus från dubbelt så stor öppning..och placerar ljuset på samma yta som tidigare..vola!

Jo, som Bertil Lindgren säger har jag för mig att Canon varit ute med en /f 0,7 och den måste sett lite kul ut. Med min fantasi inehåller tratten en rad små japs som skuttar ut och sopar samman ljuset långt utanför studion.

Den måste sett ut som ett liggande Y - någon som har en bild kanske?
 
Är det ingen som har en kamera där man kan mäta ljuset med och utan objektiv och se hur stor skillnaden blir?
 
sagan skrev:

Jag vet inte om det stämmer, men jag har fått lära mig att f/1.0 ger 100% av det inkommande ljuset, d.v.s samma ljusstyrka som om man inte skulle ha något objektiv alls på huset.

Ett objektiv med f/0.9 skulle i så fall alltså samla in mer ljus än utan objektiv.

Testa att kolla mot solen en klar dag genom en kamera utan objektiv, testa sen att göra samma sak med ett långt teleobjektiv (räcker nog med ett f/4 eller f/5.6 för att sabba ögonen) och se om detta resonemang fortfarande håller...

Staffan
 
sagan skrev:
Är det ingen som har en kamera där man kan mäta ljuset med och utan objektiv och se hur stor skillnaden blir?
Det är ju helt oväsentligt eftersom det inte formas någon bild.

En Nikon har en bajonettöppning på ca 45 mm och ett avstånd till sensorn på 46,5 mm. Det gör det till en hålkamera med ett f/1-hål. Så i det fallet stämmer det ju. Men kameran skulle lika gärna kunna ha en bajonettöppning på 100 mm och då skulle det vara f/0.5.
 
jimh skrev:
Det är ju helt oväsentligt eftersom det inte formas någon bild.

En Nikon har en bajonettöppning på ca 45 mm och ett avstånd till sensorn på 46,5 mm. Det gör det till en hålkamera med ett f/1-hål. Så i det fallet stämmer det ju. Men kameran skulle lika gärna kunna ha en bajonettöppning på 100 mm och då skulle det vara f/0.5.
Ah..då hänger jag med, tack.
 
ellak skrev:

Nu har jag köpt en D70 och har snart en 50mm glugg.
Om jag nu tar 'samma' bild med D70:n och 50/2.8 kommer jag då att få liknande SD?

Har nu 'fått' min 50/1.8D.
Bilden är delförstorad. Tagen med 1:2.0.
Det känns som om SD stämmer :).
 

Bilagor

  • dsc_0542_ny_tst2.jpg
    dsc_0542_ny_tst2.jpg
    41 KB · Visningar: 74
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.