ANNONS
Annons

Skärpedjupet; viktigt verktyg som förvirrar

Produkter
(logga in för att koppla)
lagavulin skrev:
Men är det inte på den färdiga bilden skärpedjupet är intressant, och ska bedömas? Om bilden skulle ha betraktas i samma storlek som sensorn skulle jag hålla med dig, men eftersom så normalt inte är fallet, bör väl avbildningsskalan räknas mellan verkligheten och den färdiga bilden?
//Kjelle

Jo det kan du tycka, men när vi säger avbildningsskala i dessa sammanhang avser vi avbildningsskalan på sensorn/filmen.

Om du har två kameror med olika format. Liten sensor/fullstor sensor eller småbildskamera/mellanformatare kan du tänka så här för en given bländare.

Du kan ta samma bild med samma utsnitt, och får då olika skärpedjup.

Eller så tar du bilder med samma skärpedjup, men då får du olika utsnitt.

Aldrig förenas de två på olika format ;)
 
sagan skrev:
Det är väl f/1.0 som inte tar bort något ljus?

Blev nyfiken på varifrån kommer detta med att inte ta bort ljus kommer ifrån? Bländarskalan är väl logaritmisk bara och varje öppnat bländarsteg anger en fördubbling av ljusinsläppet.
Allt värdet /f 1.0 säger är väl att en bländare på 1.0 har samma avstånd till sensorn/filmen som bländaröppningens diameter. Och inget annat, eller?
Vad blir då ett objektiv med /f 0.7? Självlysande?


Teori att slå och banka på : Digitalkompakter har mindre bildsensorer och objektiven har kortare brännvidd för samma bildvinkel.

Kortare brännvidd ger större skärpedjup - alltså behövs större bländare för att ge motsvarande skärpedjup.

Edit/
Eller få se nu kortare brännvidd ger väl kanske inte större skärpedjup? Det är avståndet som.. Attans när jag närapå förklarade det hela :--(
 
Senast ändrad:
Gatufoten skrev:
Kortare brännvidd ger större skärpedjup - alltså behövs större bländare för att ge motsvarande skärpedjup.

Edit/
Eller få se nu kortare brännvidd ger väl kanske inte större skärpedjup? Det är avståndet som.. Attans när jag närapå förklarade det hela :--(
Japp, precis, kortare brännvidder "ger" längre skärpedjup vid samma avstånd/position eftersom förstoringsgraden blir mindre (annat utsnitt)..inte för att brännvidden är kortare.

Så länge utsnittet (förstoringsgraden) är den samma så blir oxå skärpedjupet lika kort/långt (om sensorstorleken/bländartalet är den samma givetvis).
 
Senast ändrad:
Du e en pärla Kim. Då har jag det i ett nötskal. Tyckte väl jag hade det packat och klart

Fast 1,0 och varde allt ljus är jag fortfarande undrande till. Tell me why, så ska jag bli troende och tillbedja kung Kim med djupa bugningar
 
Jag tror vi alla säger samma sak, fast vi beskriver på olika sätt.

Det är sant att det är avbildningsskalan som avgör skärpedjup, och då avbildningsskalan på filmen/sensorn, den i sin tur beror av kombinationen brännvidd och fotograferingsavstånd, så visst stämde dom tre punkterna som räknades upp i trådens start.
 
Gatufoten skrev:
Du e en pärla Kim. Då har jag det i ett nötskal. Tyckte väl jag hade det packat och klart

Fast 1,0 och varde allt ljus är jag fortfarande undrande till. Tell me why, så ska jag bli troende och tillbedja kung Kim med djupa bugningar
Hehe :D Tack för de vänliga orden.

Jag vet inte om det stämmer, men jag har fått lära mig att f/1.0 ger 100% av det inkommande ljuset, d.v.s samma ljusstyrka som om man inte skulle ha något objektiv alls på huset.

Ett objektiv med f/0.9 skulle i så fall alltså samla in mer ljus än utan objektiv.
 
Tack!

Skulle precis skriva mitt första inlägg och fråga om SD.Nu slipper jag tänkte jag...men..

Nu har jag läst allt och måste i alla fall ställa en kontroll fråga.

Jag har fotat mycket med 24x35mm och med min älskade 85/1.4. Jag kör uteslutande på bländare 2.8 och täcker in ett ansikte. SD går då från nästipp och nästan till örat. Det är vad jag är van vid och jag är nöjd.
Nu har jag köpt en D70 och har snart en 50mm glugg.
Om jag nu tar 'samma' bild med D70:n och 50/2.8 kommer jag då att få liknande SD?

(50x1.5=75mm så jag måste krypa lite närmare.)
 
Ja du får samma om du kör 2,8 i båda fallen (nära nog) Kryp bara fram lite.

edit: Krypandet framåt påverkar dock perspektivet i bilden eftersom du fotar på närmre håll, men det är i detta fall försumbart
 
Det finns två intressanta artiklar i ämnet på FS:

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1686

"Som synes är skärpedjupet ungefär samma med ett 300 mm och ett 50 mm objektiv vid samma avbildningsskala."

:D

http://www.fotosidan.se/doc.htm/2677

Här finns faktiskt svaret på din fråga:

"Ett tydligt exempel är det populära porträttbränvidden 85mm. På formatet 24x36mm 135-film krävs det bländare 2,8 för att få en riktigt kort skärpedjup (70mm på 1m avstånd) vid ett porträtt. För att få samma skärpedjup med ett objektiv som ger samma bildvinkel på en t.ex. Canon 10D krävs det en 50mm brännvidd och bländare 1,8."
 
Senast ändrad:
Inte visste jag att jag skulle ställa till sånt rabalder, men det är kul att ni är intresserade och på bettet.
Av alla svar kan jag konstatera att det fortfarandee enbart är tre saker som avgör skärpedjupet.

Bränvidd, bländare och fotograferingsavstånd.

Negativ eller sensor är bara var man placerar resultatet.
De påverkar inte själva skärpedjupet.
Förstoringsskalan är något man påverkar med sensorn eller negativet.,
Skärpedjupet med 50 mm,m bländare 8, på tre meter är det samma oavsett kameran är digital, småbild eller storformat.Oavsett det står Leica eller Cosina eller något annat längst fram.
Själva djupet skapas innan det lagras.

Bländare ett(1) är inte 100 % ljusgenomsläpp. det säger väl sig självt att alla glasbitar reflekterar (stoppar) en del ljus.

PS: bilden är tagen med bländare 1,8, 85 mm brännvidd, 1 meter, D10.
 

Bilagor

  • rut.jpg
    rut.jpg
    48.3 KB · Visningar: 133
sagan skrev:
Jag vet inte om det stämmer, men jag har fått lära mig att f/1.0 ger 100% av det inkommande ljuset, d.v.s samma ljusstyrka som om man inte skulle ha något objektiv alls på huset.

Ett objektiv med f/0.9 skulle i så fall alltså samla in mer ljus än utan objektiv.
Nej, det enda f/1 betyder är att diametern är lika stor som brännvidden.
 
hornavan skrev:
Bländare ett(1) är inte 100 % ljusgenomsläpp. det säger väl sig självt att alla glasbitar reflekterar (stoppar) en del ljus.
Visst, men förstoringsglas kan även koncentrera ljus till en mindre yta, så det borde vara möjligt tycker jag att samla in mer ljus än utan, på en given yta.
 
sagan skrev:
Visst, men förstoringsglas kan även koncentrera ljus till en mindre yta, så det borde vara möjligt tycker jag att samla in mer ljus än utan, på en given yta.


Javisst blir det mer ljus på en mindre yta, MEN det blir mindre ljus totalt.
 
sagan skrev:
Frågan gällde ju om det blev mer ljus på sensorytan med objektivet på eller utan.

Enligt ditt sätt att resonera borde det väl vara en baggis att tillverka objektiv med hög ljusstyrka.
Sätt bara på ett förstoringsglas och plåta på du..
 
hornavan skrev:
Enligt ditt sätt att resonera borde det väl vara en baggis att tillverka objektiv med hög ljusstyrka.
Det är klart det är enkelt, men det ska ju gärna bli kvalitét på grejerna oxå...och det är inte enkelt.
 
Lite lurigt det där med allt ljus som 1.0 men på sätt och vis så..

. 0,7 är ju dubbelt så mycket ljus som 1.0 - Men om 1,0 är allt ljus så hur i ....hittar man dubbelt mer ?
Först undrar man ju om små japaner skuttar fram ur objektivet och skyfflar in ljuset från grannens bostad också.


Men om man ser bländarvärdet som en del av EV så klickar det till och det går upp ett (ursäkta ordvalet) ljus. Om 1.0 och 1/125 är rätt EV så är 0,7 och 1/250 detsamma.
Puuh.
 
Ett tag sedan jag kollade men...om jag inte vänt på några * eller / så vill jag minnas...

Bländartal = f
Bränvidd (i mm) = b
Bländarens relativa öppning (i mm) =r

f*r=b

Ta tex ett 50 mm objektiv, blända ned till ca bl4
titta genom objektivet bakifrån, hur stor ser öppningen ut att vara...

Canon byggde till sin mätsökarkamera ett 50mm 0,7 vill jag minnas..

Främst inom filmen så användes tidigare oxå t-stop istället för f-stops..
Dessa angav ett objektivs transmission dvs "fungerande" ljusmässiga bländarvärde, detta då de zoom objektiv som användes hade sådana glasmassor att f -stop inte gick att använda till ljusmätning...
/b
 
Gatufoten skrev:
0,7 är ju dubbelt så mycket ljus som 1.0 - Men om 1,0 är allt ljus så hur i ....hittar man dubbelt mer ?
Hur man hittar dubbelt mer? Enkelt, man tar in ljus från dubbelt så stor öppning..och placerar ljuset på samma yta som tidigare..vola!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.