Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
skärpedjup
- Trådstartare Pamsan
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
Du kan reglera skärpedjupet inom ramen för de bländare som kameran har. Tänk på att det är avbildningsskalan som påverkar skärpedjupet. Men rent allmänt, så ja, det är svårt att få kort skärpedjup med kompakta digitalkameror. för även om den har en stor bländaröppning, så är sensorn så liten att skärpedjupet ändå lätt blir stort.
Men visst går det.. man får bara se till att det man fotograferar befinner sig ganska nära.
Canon A95:
Men visst går det.. man får bara se till att det man fotograferar befinner sig ganska nära.
Canon A95:
Bilagor
snysop
Aktiv medlem
dl_4711
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
det är svårt att få kort skärpedjup
Det beror ju lite på vad man menar med kort skärpedjup. Ett fåtal centimeters skärpedjup är ju inga problem, ett fåtal millimeter är ju svårare.
Jeppe
Aktiv medlem
dl_4711 skrev:
Det beror ju lite på vad man menar med kort skärpedjup. Ett fåtal centimeters skärpedjup är ju inga problem, ett fåtal millimeter är ju svårare.
Heh.. inga problem?
Ta ett porträtt, låt säga halvfigur/headshot på 2 meters håll.. då har du problem med en kompakt digitalkamera om du vill isolera modellen. Visst.. har du 100 meter till bakgrunden så..
Jag visade ju dessutom att det gick, men man måste göra det på kamerans villkor (eller i photoshop )
snysop
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ja, precis.. alltså ökar avbildningsskalan och därmed minskar skärpedjupet.. tyckte inte jag var otydligt första gången jag sa det
Var det till mig du svarade? Isf vill jag bara säga att man som nybörjare kanske inte fattar att något av det du skrev betydde "macro-läget på kameran".
snysop
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Oj.. ja det blev kanske lite snäsigt.. Ber om ursäkt..
Ingen fara... Men jag måste få snäsa tillbaka när svaren läggs på en för hög nivå för oss nybörjare. Det händer "tyvärr" rätt ofta här och man får "snäsiga" svar tillbaka så nu har jag börjat snäsa tillbaka.
dl_4711
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ta ett porträtt, låt säga halvfigur/headshot på 2 meters håll.. då har du problem med en kompakt digitalkamera om du vill isolera modellen. Visst.. har du 100 meter till bakgrunden så..
Headshot med fotoavstånd cirka 70cm. Avståndet mellan motiv och bakgrund är cirka 130cm.
Några 2m har jag inte möjlighet till i min lilla lekstudio, varför du nu måste ta dina porträtt på 2m håll...
Bilagor
Jeppe
Aktiv medlem
Ja, som sagt.. det beror ju vad man har för definition på kort skärpedjup.. Men normalt sett så står man lite längre bort när man tar porträtt än 70 cm.. 70 cm, då börjar vi närma oss macroläge och därmed ökad avbildningsskala och därmed kortare skärpedjup.. Har ingen kompakt här just nu.. väntar på en olympus 7070 som jag ska testa för en tidning, nu i helgen.
Men som sagt, Pamela har problem med att inte få (enligt hennes definition) kort skärpedjup med sin kamera (en A85 tror jag), och det går, men på kamerans villkor och inte fotografens.
Jo, anledningen till att man brukar ta porträtt på 2 meters håll, är att man normalt vid porträtt använder brännvidder runt 80mm för att få optimal avbildning av modellen. Detta brukar ge ett arbetsavstånd på ca 2 meter. som detta exemplet t.ex:
1D MkII med ett EF 85/1.8 @ f2.8
Men som sagt, Pamela har problem med att inte få (enligt hennes definition) kort skärpedjup med sin kamera (en A85 tror jag), och det går, men på kamerans villkor och inte fotografens.
Jo, anledningen till att man brukar ta porträtt på 2 meters håll, är att man normalt vid porträtt använder brännvidder runt 80mm för att få optimal avbildning av modellen. Detta brukar ge ett arbetsavstånd på ca 2 meter. som detta exemplet t.ex:
1D MkII med ett EF 85/1.8 @ f2.8
Bilagor
mipert
Aktiv medlem
Jag skulle vilja säga tvärtom Jeppe.
Man väljer ett avstånd som ger en optimal avbildning av personen, sedan väljer man brännvidd som ger lagom utsnitt.
Det finns en gammal regel om att man skall välja ett avstånd som är tio gånger avtåndet mellan nästipp och bortre örsnibb.
Då blir perspektivet behagligt för ett porträtt...
Brukar ligga på 1,5 - 1,8 meter.
Då ger 80-100 mm (småbild) ett skapligt utsnitt för en ansiktsbild.
Man väljer ett avstånd som ger en optimal avbildning av personen, sedan väljer man brännvidd som ger lagom utsnitt.
Det finns en gammal regel om att man skall välja ett avstånd som är tio gånger avtåndet mellan nästipp och bortre örsnibb.
Då blir perspektivet behagligt för ett porträtt...
Brukar ligga på 1,5 - 1,8 meter.
Då ger 80-100 mm (småbild) ett skapligt utsnitt för en ansiktsbild.