ANNONS
Annons

Skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

ladyley

Avslutat medlemskap
Jag har ett Sigma 18-200 F3.5-6.3 objektiv. Nu har jag en fundering. Jag vet inte hur jag ska ställa in bländare och slutare för att få ett foto med kort skärpedjup..heter det så?? När jag följer alla råd och använder mitt kit objektiv så blir det hur bra som helst men jag kan inte använda de inställningarna med mitt Sigma. Vad gör jag för fel?

Ställ kameran på A och vrid på bländarratten till max bländare (minsta bländar-tal). På min D90 är detta den främre ratten; jag gissar att det är det på din D70 också.

Välj en måttlig brännvidd så blir effekten bäst, skulle jag tro, men du får experimentera. Anledningen är att max bländare varierar från 3.5 till 6.3 beroende på brännvidd och det är svårt att veta vid vilken brännvidd du kan uppnå kortast skärpedjup.

Per.

Ok.. jag prövar. Jag antar att det handlar om att öva och att testa sig fram också. Nu till ännu en fråga..vad är måttlig brännvidd?

Skärpedjupet blir troligen kortast vid längsta brännvidd, även om bländartalet där är minst. Är man nyfiken bör man kunna kika in i objektivet framifrån och kolla när öppningen i mitten är som störst. Vid den brännvidden får man kortast skärpedjup.

Sen är det inte så enkelt tyvärr (eller som tur är!). Med en snävare bildvinkel får man med mindre av bakgrunden, plus att man måste välja ett längre avstånd till motivet. Därför kommer bakgrunden att se mer förstorad ut, och därmed upplevs skärpedjupet som kortare.
Detta är helt klart överkurs i det här sammanhanget, men det kan vara bra att veta att skärpedjupet ofta upplevs som kortare med teleobjektiv, även om det faktiskt i verkligheten kan vara större.

Alltså; försök hålla bakgrunden så långt från motivet som möjligt, välj en lång brännvidd och största möjliga bländare.

Kan tillägga en sak (kanske självklar men ändå...): Ju kortare avstånd till objektet du fokuserar på, desto kortare skärpedjup. Detta är speciellt uppenbart när det gäller foto i vidvinkelområdet, men samma sak gäller förstås för alla objektiv och brännvidder. På vidvinkelsidan är det nästan omöjligt att få till ett kort skärpedjup om man inte står väldigt nära objektet man fokuserar på, eftersom hyperfokalgränsen ligger väldigt nära objektivet. (Allt som ligger bakom den gränsen blir i fokus).

Nu har jag fått så många bra svar och jag är jätteglad för det. Ska nog vara lite mer aktiv här då jag har fått så bra respons på min fråga. Jag ska ta till mig råden och fota, fota och fota :)

- Bländaren påverkar skärpedjupet, men även hur skarp skärpan blir så att säga. Och den påverkar naturligtvis även exponeringen (mängden ljus).
- Avstånd från kamera till motiv, och från motiv till bakgrund, påverkar perspektiv och utsnitt, och därmed hur mycket av bakgrunden som kommer med i bild.
- Brännvidden påverkar bildvinkel och därmed utsnitt, och därmed hur mycket av bakgrunden som kommer med i bild. Olika brännvidder har olika skärpedjup vid samma fokusavstånd.
- Utsnittet beror på brännvidd, avstånd och sensorstorlek.
- Förstoringsgraden är beroende av brännvidd och avstånd, och är alltså på så sätt ingen egen parameter som man egentligen ställer in, utan den blir en följd av andra parametrar. Eller tvärtom.

Det är alltså inte helt enkelt att sammanställa en enkel lista över hur skärpedjupet påverkas eftersom det styrs av många faktorer, och i det verkliga livet ändrar vi ofta flera saker samtidigt, medvetet eller omedvetet eftersom saker och ting hör ihop. Men om vi utgår från att vi endast förändrar en enda parameter så påverkar följande saker skärpedjupet:

- Bländare: Större bländaröppning (lägre bländarvärde) ger kortare skärpedjup.
- Avstånd: Kortare avstånd mellan kamera och motiv ger kortare skärpedjup. Längre avstånd mellan motiv och bakgrund ger suddigare bakgrund. Kortare avstånd mellan motiv och bakgrund gör att mindre av bakgrunden hamnar i bild.
- Brännvidden: Längre brännvidd ger kortare skärpedjup.
- Utsnitt: Snävare utsnitt (mindre bildvinkel, d.v.s. längre brännvidd) gör att mindre av bakgrunden hamnar i bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar