Annons

Skärpedjup på saker som åker EMOT mig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Gip skrev:
Ooops, dorry glömde alldeledes bort det...där brsiter mina kunskaper C eller S...är det nåt man ställer in?

Skkulle kollat manualen innan då verkar man mindre pinsam ;)

Du hittar det någonstans i menyerna. Om du inte har ställt in AF-läge medvetet, så har du förmodligen använt AF-S. Först låser autofokusen, och en stund senare tas exponeringen. Under tiden hinner vovven ut ur skärpedjupet...

Gissningsvis är det enbart "sport"-läget som ställer om till AF-C. Då mäter kameran även motivets rörelse och förutsäger var motivet kommer att vara när exponeringen tas.

Om du inte använder något av de inbyggda "motivprogrammen" så bör du nog fundera på AF-S eller AF-C. Observera dock att AF-C alltid ger en exponering, oavsett om kameran tror sig hitta fokus eller inte.

Edit: Gäller D70, troligen också D50

BengtJohnsson skrev:
Du hittar det någonstans i menyerna. Om du inte har ställt in AF-läge medvetet, så har du förmodligen använt AF-S. Först låser autofokusen, och en stund senare tas exponeringen. Under tiden hinner vovven ut ur skärpedjupet...

Gissningsvis är det enbart "sport"-läget som ställer om till AF-C. Då mäter kameran även motivets rörelse och förutsäger var motivet kommer att vara när exponeringen tas.

Om du inte använder något av de inbyggda "motivprogrammen" så bör du nog fundera på AF-S eller AF-C. Observera dock att AF-C alltid ger en exponering, oavsett om kameran tror sig hitta fokus eller inte.

Edit: Gäller D70, troligen också D50

Ursäkta om jag hoppar in men vad heter motsvarande fokuslägen på en eos 300d?

MVH Billy

billyskate skrev:
Ursäkta om jag hoppar in men vad heter motsvarande fokuslägen på en eos 300d?

MVH Billy
AF-S=One Shot
AF-C=AI Servo

I läget "AI Focus" står kameran i "One Shot"-läget och går över i"AI Servo"-läge om motivet börjar röra sig!

madsen1 skrev:
Vet inte vad det kan vara för fel, men här följer några tips

Sätt skärpeinställnigen till mitten i din sökare (brukar funka bäst då)

Försök hålla minst 5.6 på bländaren

om du kan, förfokusera dit du tror hunden kommer att springa

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/382281.htm?set=lp

eller så här

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/382314.htm?set=lp

Så kan det bli då :)

Hur kan man focusera framför hunden, det finns inget att fokusera på...

Jag har alltid minst 5.6...det har jag lärt mig av mina misstag ;)

...och trots att jag försökte övertyga om att jag inte skulle ha en D2x så har jag ramlat över en beg...och slog till... så på måndag har jag den :)

JojjoGbg skrev:
AF-S=One Shot
AF-C=AI Servo

I läget "AI Focus" står kameran i "One Shot"-läget och går över i"AI Servo"-läge om motivet börjar röra sig!

På en 300D? Jag är nästan säker på att 300D saknar AI focus...eller fokus som kan följa ett motiv. Rysshacket låser upp nån AF servo grej, men den fungerar inte att använda...kameran ställer om fokus för visso, men den låser aldrig, och det går aldrig att trycka av ett kort.

Nerevarine skrev:
På en 300D? Jag är nästan säker på att 300D saknar AI focus...eller fokus som kan följa ett motiv. Rysshacket låser upp nån AF servo grej, men den fungerar inte att använda...kameran ställer om fokus för visso, men den låser aldrig, och det går aldrig att trycka av ett kort.

Jag är inte 100 säker men om du tittar under "AF modes" så är det uppspaltat ialla fall!
Men jag kan ha fel...
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page2.asp

JojjoGbg skrev:
Jag är inte 100 säker men om du tittar under "AF modes" så är det uppspaltat ialla fall!
Men jag kan ha fel...
Ser man på...! Jag har aldrig testat sportläget tidigare, men där är det ju faktiskt nån lite snabbare AI-AF grej... Enda dumma där är ju att man är tvingad till jpeg och inte kan låsa något annat värde såsom ISO, bländare osv...

Sen måste jag testa det där AI läget som finns i Av och M programen mer noga. Tycker förr när jag fotat bilar m.m som rör sig rakt emot mig att skärpan väldigt ofta hamnat en bra bit bakom fronten som jag siktat på...

Gip skrev:
Hur kan man focusera framför hunden, det finns inget att fokusera på...

Jag har alltid minst 5.6...det har jag lärt mig av mina misstag ;)

...och trots att jag försökte övertyga om att jag inte skulle ha en D2x så har jag ramlat över en beg...och slog till... så på måndag har jag den :)

Har du inget gräs grus eller annet bös framför vovven då?
Flyger han/hon kanske? ;-)

Lycka till med din nya kamera

Gip skrev:
Här är en exempelbild.

Jag tog den för 2 minuter sen så jag fick vrida upp den till 1600 iso 1/400 och bländare 5.6

Annars är inget ändrat förutom vitbalansen.

Skärpan är tagen på den svarta hunden och dom springer inte snabbt utan en lätt galopp.(en förvånad galopp, då jag slängde ut dom och ropade sedan på dom så jag fick min bild ;))

ser endast ut som fokusen inte har hunnit med.... kameran har troligvis fokuserat på den stora hunden och sedan har hunden rört på sig och då hamnat ur fokus.... för den lille hunden och snön ser nästan ut som den har hunnit komma i den fokuseringen istället...

vet ej nikons lägen sådär.. men som någon skrev prova ändra mellan AF-S tydligen One Shot och AF-C som är AI Servo (sportläge?) så hinner kanske fokusen med att ställa in sig innan du tar kortet....... för röresleoskärpa på 1/400s och hundarna springandes mot dig känns inte riktigt rätt....(såvida inte du sprang också =) )

Jonas Andersson (JojjoGbg) skrev:
Men jag kan ha fel...

Niklas Adamson
Ser man på...! Jag har aldrig testat sportläget tidigare, men där är det ju faktiskt nån lite snabbare AI-AF grej... Enda dumma där är ju att man är tvingad till jpeg och inte kan låsa något annat värde såsom ISO, bländare osv...

Sen måste jag testa det där AI läget som finns i Av och M programen mer noga. Tycker förr när jag fotat bilar m.m som rör sig rakt emot mig att skärpan väldigt ofta hamnat en bra bit bakom fronten som jag siktat på...

Kör på en 350 själv och som ja förstått det så ska AI funka som one shot men om föremålet du ska fota börja röra sig så ska den gå över på Servo (troligtvis lite halvsegt läge)
på 350:in kan man välja AF själv i alla manuella lägen = den så kallat kreativa zonen.... annars är det bara sportläget som kör AI servo.......står nog mera i din manual till 300:an =)

på bilar kan det va så att inte fokusen hinner fokusera snabbt på bilar med t.ex. metalliclack o.s.v. då detta förvillar fokusen.... änn värre kan det bli med blanka bilar i rulling...... men testa lite vetja... hoppas det funkar...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar